خبرگزاری کار ایران

رحیم‌پور در تشریح سفر اردوغان به تهران:

همدلی ایران، ترکیه و عراق موجب تغییر حرکت اقلیم کردستان می‌شود/ دیدار روحانی و اردوغان بی‌نظیر بود

asdasd
کد خبر : ۵۴۳۰۰۴

معاون وزیر امور خارجه تاکید کرد: ترکیه با سیاست عاقلانه به اقدامات و جهت‌گیری‌های خود چرخش داد.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رحیم‌پور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: مسائل سوریه، تضعیف داعش، مسائل بین قطر و عربستان، تغییر رئیس‌جمهور آمریکا از جمله موضوعاتی است که موجب تغییر رفتار ترکیه شده است.

دیدار اخیر روحانی و اردوغان بی‌نظیر بود

وی ادامه داد: تاکنون آقای روحانی و اردوغان ۱۰ بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند که دیدار اخیر در میان این ملاقات‌ها بی‌نظیر بوده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه به دلیل مسائل منطقه اختلاف‌های ما در سال‌های اخیر بسیار بود و کسی انتظار نداشت روسای ستاد کل نیروهای مسلح دو کشور با یکدیگر دیدار کنند، اظهار داشت: طی روز چهارشنبه روسای جمهور دو کشور درباره بسیاری از موضوعات به توافق برسند که از جمله آنها ۲۴ ساعته شدن دو مرز و امضای توافقنامه بانکی در هفته آینده است.

روابط آنکارا - بغداد با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق بهبود یافت

رحیم‌پور با اشاره به موضوعات رایزنی دو کشور تصریح کرد: در دیدار اخیر روسای جمهور ترکیه و ایران درباره مسائل سوریه، عراق و اقلیم کردستان عراق گفت‌وگو شد. با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق روابط آنکارا - بغداد بهبود یافت و جمهوری اسلامی ایران در این زمینه نقش مهمی داشت.

وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همان نگاهی که به سوریه دارد و معتقد است برای این کشور نباید از بیرون تعیین تکلیف شود همان نگاه را نیز به عراق دارد و تاکید می‌کند تمامیت ارضی این کشور باید حفظ شود.

ترکیه حسن‌نیت ایران را در مقایسه با آمریکا و عربستان لمس کرده است 

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه این روش را درباره کودتای ترکیه نیز عمل کردیم، خاطرنشان کرد: ترکیه حسن‌نیت ایران را در مقایسه با آمریکا، عربستان و دیگر کشورها لمس کرده است و می‌داند در شرایط سخت چه کسی کمکش می‌کند.

رحیم‌پور با بیان اینکه ترکیه در مقابل کرد‌ها و جمعیت آنها آسیب پذیر است اما جمهوری اسلامی ایران این نگرانی را به دلایل تاریخی، نژادی، قومی و کمک‌هایی که به کردهای عراق کرده، ندارد، ابراز داشت: باید به دوستان کرد در منطقه به ویژه در اقلیم کردستان عراق ثابت کنیم که اگر بخواهند در این ژستی که گرفته‌اند حرکت کنند کار خطرناکی انجام می‌دهند.

همدلی ایران، ترکیه و عراق موجب تغییر حرکت اقلیم کردستان می‌شود

رحیم پور یادآور شد: مسیری که با همدلی ایران، ترکیه و عراق ایجاد می‌شود حتما کردها را ملزم می‌کند حرکت‌شان را از مسیری که برایشان ترسیم کرده‌اند، تغییر دهند.

وی اضافه کرد:​ همسایگان و کشورهای منطقه و موضوع اقتصادی در وزارت امور خارجه کشورمان جدی‌تر دنبال می‌شود و چارچوب جدید وزارت امور خارجه بر این اساس آماده شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز