خبرگزاری کار ایران

پارسایی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایران همگام با جامعه جهانی برای پایان دادن به نسل‌کشی در میانمار اقدام کند/ فقدان مدیریت درموضع‌گیری‌های کلان به کشور لطمه می‌زند

asdasd
کد خبر : ۵۳۴۶۱۵

سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر لزوم ایجاد اجماع جهانی برای پایان دادن به نسل‌کشی در روهینگیا، خواستار پیگیری مشکلات مردم کشورمان شد و با انتقاد نسبت به سیاسی شدن همه موضوعات در ایران، بر لزوم اتخاذ موضعی شفاف و یکپارچه در قبال فاجعه انسانی میانمار شد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، ضمن محکوم کردن کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار با تاکید بر لزوم مبارزه با خشونت‌طلبی و نسل‌کشی همگام با جامعه جهانی اعلام کرد: نسل‌کشی و خشونت‌طلبی به هر شکل و نوع آن اقدامی مذموم است و برای آینده بشریت خطرناک است و لازم است ما نیز همراه و همگام با دیگر کشورهای مسلمان و غیرمسلمان جهان نسبت به مقابله با این فجایع انسانی اقدام کنیم.

لزوم ایجاد اجماع جهانی برای پایان دادن به نسل‌کشی در میانمار

او با بیان این‌که طبیعتاً نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا و خشونت علیه مردم بیگناه و بی‌دفاع میانمار به‌طور ویژه مورد انتقاد ملت مسلمان و آزادی‌خواه ایران قرار دارد، تاکید کرد: با این حال لازم است اجماعی جهانی در ابعاد مختلف به لحاظ حقوق بشری و فعالیت‌های بین‌المللی علیه این اقدامات خشونت‌طلبانه شکل گیرد و باید جامعه جهانی دست به دست هم داده و به این نسل‌کشی‌ها، اقدامات تروریستی و خشونت‌طلبی‌ها در کشورهای مسلمان و غیرمسلمان پایان دهند.

سخنگوی فراکسیون امید مجلس با تاکید بر ارجحیت مصالح انسانی و بشردوستانه نسبت به منافع سیاسی و امنیتی دولت‌ها و حکومت‌ها خاطرنشان کرد: فارغ از این‌که این خشونت‌های غیرانسانی علیه مردم مسلمان صورت می‌گیرد یا علیه پیروان دیگر آیین‌ها و ادیان، همگی باید در راستای تحقق اهداف انسانی تلاش کنیم و به بیان دیگر این انسانیت است که همه ما را بر این می‌دارد که نگران آینده جهان و این سرزمین در جای‌جای کره خاکی باشیم.

علاوه بر پیگیری مسائل مسلمانان جهان پیگیر مشکلات مردم خودمان باشیم

وی در عین حال تصریح کرد: باید در کنار این نگرانی‌ها و موضع‌گیری‌ها نسبت به مسائل بین‌المللی به فکر اقشار مستضعف و آسیب‌دیده کشور خودمان نیز باشیم و علاوه بر پیگیری مشکلات مردمان و مسلمانان تمامی نقاط دنیا نسبت به مسائل و معضلات مردمان خودمان نیز پیگیر باشیم.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز با اشاره به برخی مشکلات و معضلات مردم این حوزه انتخابیه یادآور شد: گاهی به‌عنوان نماینده مردم از شدت شرم‌ساری نسبت به مردم شیراز، استان فارس و دیگر نقاط کشورمان ترجیح می‌دهم تا حد امکان تا زمانی که پاسخی درخور ندارم، با این مردم بزرگوار رودررو نشوم؛ چرا که بعضاً پاسخی شایسته به این مشکلات نداریم و گاهی نیز تنها کاری که از عهده‌مان برمی‌آید این است که صرفاً خواسته‌ها و دغدغه‌های این عزیزان را بشنویم و لااقل در شرایطی که در برخی موارد امکان پیگیری و حل مشکلات نیست، حداقل با آن‌ها همدردی کنیم.

پارسایی بار دیگر تاکید کرد که هم نسل‌کشی در میانمار و هم فقدان فرصت‌های برابر و بی‌عدالتی در برخی نقاط کشور خودمان که البته درمجموع در شرایطی به‌مراتب بهتر نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه و جهان قرار دارد، مذموم است، یادآور شد: این اوضاع با شرایط ایده‌آل انسان‌دوستی و انسانیت، حقوق شهروندی و حقوق بشر فاصله دارد.

انتقاد نسبت به عدم برقراری فرصت‌های برابر برای نخبگان ایرانی

سخنگوی فراکسیون امید به سانحه واژگونی اتوبوس دختران دانش‌آموز هرمزگانی در استان فارس اشاره کرد و گفت: در جریان این سانحه تعدادی از نخبگان نوجوان کشورمان را به راحتی از دست دادیم و این درحالی است که بسیاری از نخبگان کشورمان را نیز به‌دلیل عدم ایجاد فرصت‌های برابر و عادلانه در میان تمامی اقشار جامعه فراری می‌دهیم و این سرمایه‌ها رو به مهاجرت می‌آوردند. همچنین تعدادی را خانه‌نشین کرده و سرمایه‌های انسانی دیگری را نیز به شیوه‌های مختلف هدر می‌دهیم که این موارد نیز از خشونت‌هایی که امروز در اقصاء نقاط جهان اتفاق می‌افتد، دست‌کمی ندارد.

متاسفانه در کشور ما همه‌ موضوعات درگیر مسائل سیاسی می‌شود

پارسایی در پاسخ به سوالی درباره برخورد سیاسی با موضوع انسانی نسل‌کشی در میانمار و محکومیت کشورهای غربی از طریق تریبون‌های رسمی و سکوت در برابر نقش برخی از کشورهای منطقه یادآور شد: متاسفانه در کشور ما همه‌چیز درگیر مسائل سیاسی می‌شود و این رویکرد صرفاً مربوط به این موضوع خاص نیست و شاهدیم مسائل مختلف اعم از موضوعات اقتصادی، عمرانی، توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری درگیر مسائل سیاسی می‌شود و نارواتر این‌که فضای سیاسی ایجاد شده در رابطه با این موضوعات بسیار مبهم و نامشخص است.

سخنگوی فراکسیون امید تصریح کرد: تا زمانی که هر فرد یا جریانی بخواهد برداشت و خط فکری شخصی، گروهی و جناحی‌اش را در این موضوع انسانی پیش بگیرد، راه به جایی نخواهیم برد؛ بلکه باید با نگاهی واقع‌بینانه با موضوعات روبرو شویم.

لزوم اتخاذ موضعی شفاف و یکپارچه در قبال نسل‌کشی مسلمانان میانمار

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس با تاکید بر لزوم اتخاذ موضعی مشخص، شفاف و یکپارچه در قبال کشتار و نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در میانمار و همچنین مسائل و موضوعات مشابه خاطرنشان کرد: نباید هر کسی بنابر مصالح شخصی یا جناحی خود از طریق تریبون‌های رسمی اظهارنظر کند. لازم است کاری کارشناسی و دقیق در این رابطه صورت بگیرد و با رویکردی شفاف نسبت به موضع‌گیری در این رابطه اقدام کنیم.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی یادآور شد: سال‌هاست چنین موضع‌گیری‌های احساسی و متهم کردن بی‌دلیل یک کشور یا حکومت خاص و اتهام‌زنی به افراد، گروه‌ها و جریان‌ها و دولت‌های مختلف بدون آن‌که با رویکردی سیاست‌ورزانه و کارشناسی با محوریت منافع ملی و مصالح انسانی موضوع را بررسی کنیم، ادامه داشته و این درحالی است که شاید در موضوعی خاص، لازم باشد برای تحقق منافع ملی، مصالح انسانی و دستیابی به نتیجه بهتر به‌نحوی متفاوت عمل کنیم.

فقدان مدیریت در موضع‌گیری‌های کلان به کشور لطمه می‌زند

پارسایی در پایان تصریح کرد: به نظر می‌رسد اگر قرار باشد هر کسی بنابر برداشت خود قضاوت کند، به خروجی قابل‌توجه دستیابی نخواهیم داشت و با این حساب عدم انسجام و فقدان مدیریت در موضع‌گیری‌های کلان همچون گذشته به کشور لطمه وارد می‌کند و در عمل دستیابی به اهداف انسان‌دوستانه و صلح‌طلبانه را نیز با مشکلات جدی روبرو می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز