خبرگزاری کار ایران

رییس کانون وکلای مرکز:

هجمه‌ها به کانون وکلا هر روز بیشتر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۴۶۷۳۵۵

رییس کانون وکلای مرکز گفت: نهاد وکالت و دفاع در طول این سالیان صدمات و لطمات زیادی دیده است که من از گفتن آنها صرف نظر می‌کنم. هجمه‌ها به کانون وکلا هر روز بیشتر می‌شود .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر حسین‌آبادی در شصت و چهارمین سالگرد استقلال کانون وکلا ضمن خوشامدگویی به رییس جمهور و سایر مسئولان گفت: در سال ۱۳۳۱ که نخست وزیر ملی ما دکتر محمد مصدق با استفاده از اختیاراتی که از مجلس به او داده شده بود لایحه استقلال کانون وکلا را امضا کرد، از آن تاریخ به بعد وکلا در سرنوشت خودشان حاکم شدند.

رییس کانون وکلای مرکز تشریح کرد: دوسال بعد از این که دکتر مصدق آن لایحه را امضا کرد، مجلس بدون کم و کاستی آن را تصویب کرد و این معدود لوایحی بود که مجلس عینا آن را تصویب و تایید می‌کرد. اساس و پایه و مایه حقوق، حق است اما داشتن حق کافی نیست اگر امکان دفاع از حق نباشد، با بی‌حقی فرقی ندارد ما در کتاب‌های حقوقی خوانده‌ایم که اگر حق قابل اثبات نباشد، فرقی با بی‌حقی ندارد.

او افزود: حق دفاع ملازمه با خود حق دارد، حق دفاع از اصول مهم حقوقی است از قدیم گفته‌اند فرشته عدالت دو بال دارد و نمی‌تواند در حالی که یک بال آن شکسته است، پرواز کند. قضاوت از آن حکومت است اما دفاع حق ملت است. صرف داشتن حق، بدون استقلال دفاع‌کننده فایده‌ای ندارد و استقلال حق دفاع تضمین آن است وکلا همیشه برای دفاع مردم موضوع این حق هستند. اگر وکلا درخواست استقلال دارند در واقع مردم این درخواست را دارند که وکلا از زبان آنان این را می‌خواهند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: حق، دفاع شخصی، صنفی و گروهی نیست حق، دفاع اجتماعی است ضمن اینکه دفاع حق طبیعی همه افراد است و اگر مانند حق حیات قانون‌گذار به آن تصریح نکند هم مردم از این حق برخوردار هستند.

او افزود: نهاد وکالت و دفاع در طول این سالیان صدمات و لطمات زیادی دیده است که من از گفتن آنها صرف نظر می‌کنم. هجمه‌ها به کانون وکلا هر روز بیشتر می‌شود .

حسین‌آبادی بیان کرد: ایجاد موسسات حقوقی که بدون رویه و آینده‌نگری و رعایت مصلحت تاسیس شده‌اند یکی از این صدمات است. جای تاسف دارد سازمان ثبت بدون در نظر گرفتن صلاحیت این موسسات را ثبت کرده است که باعث بروز مشکلاتی شده است که معاون اول قضایی هم به آن اعتراض کرده است و گفته که این موسسات موجب فساد شده‌اند.

رییس کانون وکلای مرکز در ادامه با اشاره به حجم بالای فارغ‌التحصیلان رشته حقوق گفت: متاسفانه جذب و پذیرش دانشجوی حقوق بسیار زیاد است و دانشکده‌های حقوق زیادی تاسیس شده است که وزارت علوم بدون هیچ رابطه‌ای این کار را کرده است. همه فارغ‌التحصیلان حقوق از کانون وکلا انتظار دارند که برای آنها زمینه کار را به وجود بیاورد.

او افزود: فارغ‌التحصیلان حقوق کمپین تشکیل می‌دهند طومار امضا می‌کنند و می‌گویند سهمیه‌ها باید حذف شود اما توجه ندارند که این موضوع امکان‌پذیر نیست و نمی‌شود بدون سهمیه به افراد پروانه وکالت داد. ما وکلای بیکار زیادی داریم پیشنهاد می‌کنم که جذب دانشجوی حقوق کمتر شود و وکالت در تمامی دعاوی اجباری شود.

حسین‌آبادی خاطرنشان کرد: افتخار ما این است که شما به عنوان رییس‌جمهور نیز یک وکیل هستید و از کانون وکلای مرکز پروانه وکالت دارید. وکالت باید اجباری شود اگر این کار شود تا حدودی مشکل بیکاری وکلا حل می‌شود و همچنین بار پرونده‌ها در دادگستری نیز کاسته می‌شود و همچنین رویه قضایی هم رشد و ارتقا پیدا می‌کند.

او افزود: اجباری شدن وکالت خواست دیرین وکلا است که قانون آن در سال ۵۶ تصویب شده است. دولت باید بودجه لازم برای آن را تامین کند. طبق اصل ۵ قانون اساسی حق همه شهروندان است که از وکلا استفاده کنند از شما تقاضا دارم که به امر اجباری شدن وکالت رسیدگی کنید و آن را جدی بگیرید.

حسین‌آبادی تصریح کرد: لایحه جامع وکالت نیز که در کمیسیون قضایی مجلس مورد بررسی قرار گرفته بود از جانب این کمیسیون رد شد و تشخیص دادند که لازم نیست چنین لایحه‌ عریض و طویلی تصویب شود من از دولت تشکر می‌کنم که نظر خود را اعلام کرده و گفته است که کانون وکلا باید مستقل باشد. لازم است قوانین فعلی با همکاری سه قوه به روز شود تا هم استقلال وکلا حفظ شود و هم نظر همه طرف‌ها جلب شود.

این وکیل دادگستری افزود: قوه قضاییه اکنون به اندازه کافی به امر وکالت نظارت دارد اما اگر منظورشان از نظارت دخالت است که آن بحث دیگری است .

حسین آبادی ادامه داد: مساله مهم، امنیت قضایی است اصل ۳۴ قانون اساسی در فصل حقوق مردم دادخواهی عادلانه را حق هر شهروند دانسته دادخواهی عادلانه مستلزم قاضی مستقل و وکیل مستقل است. مادامی که استقلال حق دفاع‌کننده نباشد، هرگز دادرسی عادلانه صورت نمی‌گیرد.

رییس کانون وکلای مرکز افزود: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله بر امنیت قضایی تاکید شده است و در قانون نیز تاحدودی این موضوع پیش‌بینی شده است اما این عمل تضمین‌های کافی را ندارد ما همکارانی داریم که به دلیل دفاع از موکلان خود محکوم به زندان و حبس‌های طولانی مدت شده‌اند.

او گفت: کانون وکلا تمام سعی و کوشش خود را برای آزادی و یا حتی آزادی مشروط اینان به کار برده و با مقامات قضایی مکاتباتی کرده است که متاسفانه نتیجه نداده است. از شما تقاضا دارم به عنوان مجری قانون اساسی اگر احساس می‌کنید حق آنها تضییع شده در زمینه آزادی آنها اقدامات لازم را مبذول بفرمایید.

حسین‌آبادی تصریح کرد: ما در طول تاریخ ایران و خصوصا بعد از مشروطه دو حقوقدان داریم که در راس قوه مجریه قرار گرفتند یک حقوقدان در کابینه خود ملی شدن صنعت نفت را رقم زد و در کنار آن لایحه استقلال کانون وکلا را امضا کرد یک حقوقدان دیگر مساله برجام را دارد ما امیداریم در کنار برجام که امیدواریم برجامش سبب چرخش چرخ زندگی مردم شود تامین استقلال نهاد وکالت را که ۶۴ سال پیش تصویب شده است، ادامه دهد.

او افزود: کانون وکلا با همه هجمه‌ها و نامهربانی‌هایی که به آن شده است به وظایف ذاتی خود عمل کرده است و این نامهربانی‌ها هیچ تاثیری در انجام وظایف ما نداشته است.

رییس کانون وکلای مرکز با مخاطب قراردادن رییس‌جمهور گفت: با توجه به اینکه همه صنوف در تقویم رسمی کشور روز مختص خود را دارند از شما تقاضا می‌کنم که هفت اسفند نیز به عنوان روز وکیل در تقویم رسمی کشور ثبت شود. همه امیدواریم از شما هم در آینده نقشی نیکو در اذهان مردم باقی بماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز