خبرگزاری کار ایران

رییس کانون وکلای مرکز:

رسانه ملی چه اقدامی برای آموزش حقوق شهروندی کرده است

رییس کانون وکلای مرکز گفت: سوال این است که رسانه ملی چه اقدامی برای آموزش حقوق شهروندی کرده است، چه زمانی از حقوقدانان دعوت کرده که پاسخ منفی شنیده است؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیر حسین‌آبادی در مراسم رونمایی از منشور حقوق شهروندی عنوان کرد: فصل سوم قانون اساسی به حقوق ملت اختصاص دارد. ولی حقوق ملت مختص این فصل نیست. در فصل حقوق قوه قضاییه علنی بودن جلسات و حضور هیات منصفه، تشکیل دیوان عدالت اداری مختص به حقوق شهروندی است.

رییس کانون وکلای مرکز افزود: آقای روحانی در جریان انتخابات و بعد از آن حقوق شهروندی را سرلوحه کار خود قرار داد. با تشکیل دولت معاونت حقوقی جلسات متعددی در این باره تشکیل داد و خوشبختانه در دولت اول آقای روحانی از منشور حقوق شهروندی رونمایی می‌شود.

او افزود: درباره فرهنگ مطالبه حقوق باید بگویم مطالبه هر حقی مستلزم آگاهی به آن است. حق آموزش و آگاهی از حقوق افراد و سنگ بنای مطالبه هست. بدیهی است که اجرای این آموزش با دولت است ولی می‌دانیم برخی دولت‌ها تصورشان آن است که حکومت بر مردم ناآگاه راحت‌تر بر مردم آگاه است، پس تمایلی به آموزش شهروندان ندارند. در اینجا نهادهای مدنی تکلیف دارند این وظیفه را برعهده بگیرند. فعالان مدنی نباید بهراسند که این کار برای آن‌ها هزینه دارد.

حسین‌آبادی گفت: سوال این است که رسانه ملی چه اقدامی برای آموزش حقوق شهروندی کرده است، چه زمانی از حقوقدانان دعوت کرده که پاسخ منفی شنیده است؟ نظام آموزشی ما چکار کرده است؟ برای نهادینه کردن حقوق شهروندی باید آموزش آن در مدارس آغاز شود. سند حقوق شهروندی زمانی مثمرثمر است که حالت عملیاتی به خود بگیرد.

کد خبر : ۴۳۹۲۲۶