خبرگزاری کار ایران

ظریف در پاسخ به کریمی قدوسی:

چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید/ برای منافع کوتاه‌نظرانه، وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: هیات نظارت بر برجام هیاتی است که توسط رهبری تشکیل شده و وزیر امور خارجه تنها یک عضو هیات نظارت بر برجام است و وضعیت فعی برجام مورد قبول این شوراست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، محمدجواد ظریف در پاسخ به سوال جواد کریمی قدوسی مبنی بر «دلیل عدم گزارش برجام و دلیل مخالفت با هولوکاست و همچنین دلیل تغییر امیرعبداللهیان»، بیان اینکه کمترین تغییر در وزارت خارجه انجام شده است، گفت: بنده همکارانم را در این وزارتخانه بزرگترین سرمایه کشور می‌دانم.

وزیر خارجه کشورمان متذکر شد: طبق اساسنامه وزارت خارجه نیرو‌ها اجازه ندارند در مسائل سیاسی وارد شوند، گفت: آقای حسین امیرعبداللهیان قرار بود سفیر کشور مهم عمان بشود چراکه از تجربه‌های ایشان در این کشور نیاز داشتیم اما ایشان به دلیل مشکلات شخصی نتوانستند به این کشور بروند.

او با بیان اینکه این توهین به نظام است که بگوییم فردی بخاطر گفته‌های خارجی‌ها در دستگاه دیپلماسی تغییر کرده، گفت: اصلا چنین چیزی نبوده و حضور ایشان در مجلس هیچ ارتباطی به مسائل خارجی ندارد و این اظهارات که ما به دلیل فشار خارجی مسئولان را عوض می‌کنیم، توهین به وزارت‌خارجه نیست، بلکه توهین به نظام است.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: اگر فروش نفت به قبل از تحریم‌ها بازگشته نباید خوشحال باشیم؛ اگر تحریم‌ها برداشته شده نباید به مردم بگوییم؟ اینها با تلاش خود مردم انجام شد. مردم با حضور پای صندوق‌های رای این کار را کردند و ایران هم توانست کشورهای بزرگ را پای میز مذاکره بکشاند. ایا مردم نباید را ادامه کار اراک و نظنز و فردو بدانند؟ مگر گزارش کار برجام چیزی غیر از این‌ها بود؟

ظریف افزود: البته بدعهدی‌ها را هم گزارش می‌دهیم. هیات نظارت بر برجام هیاتی است که توسط رهبری تشکیل شده و وزیر امور خارجه تنها یک عضو هیات نظارت بر برجام است و وضعیت فعی برجام مورد قبول این شوراست. ما هم تلاش می‌کنیم مشکلات را رفع کنیم.

وزیر خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز منعی برای روابط با کشورهای دنیا وجود ندارد. امروز ما در مورد برخود با بدعهدی آمریکا تنها نیستیم و کشورهای دنیا ما را همراهی می‌کنند و آقای کری هر روز یک‌بار می‌گوید ما بر تعهداتمان پایبند هستیم و ان‌شاءالله با تمام شدن بازی PMD آمریکا هر روز باید در مورد تعهداتش گزارش بدهد.

ظریف درباره سئوال دیگر نماینده مردم مشهد درباره هولوکاست گفت: بنده ضمن احترام به ‌آزادی بیان اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمکی به اسرائیل است، نه فلسطین.

او با بیان  اینکه تمامی دوستانی که در حوزه فلسطین فعال هستند حرف بنده را تائید می‌کنند، تصریح کرد: بنده اقدامی را محکوم نکردم و فقط گفتم شرکت نمی‌کنم و کماکان هم به این موضوع تاکید دارم، البته اقدام انجام شده به دولت ربطی ندارد و به بخش غیر دولتی مربوط است اما در مجموع عقیده من آن است که این قبیل اقدامات منافع اسرائیل را پیش خواهد برد.

او با بیان اینکه بسیار متاسفم که آقای کریمی‌قدوسی از تریبون مجلس جوری سخن می‌گویند که گویا وزیر خارجه کشور به منویات نظام عمل نمی‌کند. صحت خصوصی آقای سرمدی و آقای امیرعبداللهیان را چه کسی شنیده است؟ به شما اجازه نمی‌دهم دروغ بگویید و به اعضای وزارت خارجه تهمت بزنید. شما چگونه به خود جرات می‌دهید دروغ بگویید. برای منافع کوتاه‌نظرانه، وجهه نظام را خدشه‌دار نکنید. بهتر است برای ملاحظات زودگذر و کوچک سیاست داخلی وجهه ایران را در جهان خدشه‌دار نکنید، چه کسی جرأت دارد مقاومت اسلامی که سند افتخار این نظام و جمهوری اسلامی ایران است را خدشه‌دار کند؟

وزیر امورخارجه تصریح کرد: خوشحالم که مسئولان مقاومت از بنده تشکر می‌کنند، افتخار می‌کنم برادر بزرگوارم قاسم سلیمانی، برادر ارجمندم سیدحسن نصرالله و همچنین برادر ارجمندم رمضان عبدالله هر روز در تماس با بنده، از سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنند.

ظریف افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر سیاست‌های مقام معظم رهبری و رهنمودها و میراث امام راحل است را زیر سوال نبرید، به خاطر منافع کوچک و کوته‌نظرانه داخلی اینگونه با وجهه انقلابی جمهوری اسلامی ایران بازی نکنید.

او خطاب  به کریمی قدوسی گفت: چه کسی از صحبت خصوصی آقای سرمدی با آقای امیرعبداللهیان به شما گزارش داده است؟ شما چگونه به خود جرأت می‌دهید که در صحن علنی مجلس خلاف بگویید؟ بنده که می‌دانم چه گذشته است، بنده برای حفظ احترام همکارانم سکوت می‌کنم و اجازه نخواهم داد هیچ یک از همکارانم در صحن مجلس مورد سؤال قرار گیرند. هیچ دستگاهی جرأت ندارد در مورد یک کارگزار سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران به ما توصیه‌ای بکند.

ظریف با بیان اینکه هیچ‌گاه چنین چیزی را اجازه نمی‌دهم، خطاب به کریمی‌قدوسی گفت: به شما هم اجازه نمی‌دهم چنین تهمتی را به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بزنید و اجازه دهید که دشمنان این کشور و انقلاب، جرأت پیدا کنند که این لاطائلات را بگویند. امکان ندارد چنین حرفی از جمهوری اسلامی ایران صادر شود، امکان ندارد ما برای پیام دادن به این یا آن، نسبت به تغییر همکاران‌مان اقدام کنیم؛ سیاست خارجی ما بر اساس اصول انقلاب است، اصول انقلاب است که سیاست خارجی ما را توانمند ساخته تا در صحنه بین‌المللی حضور فعال پیدا کند؛ سیاست انقلابی ماست که این امکان را فراهم کرده که به عنوان یک قدرت نوظهور در جهان کنونی حضور پیدا کنیم.

ظریف گفت: جهان کنونی، جهان مبارزه و تقابل ایده‌هاست. جهان کنونی، جهان قدرت معنایی است، قدرت معنایی ایران از باورها نسبت به مقاومت این مردم نشأت گرفته است، این باورها را خدشه‌دار نکنید و زیر سوال نبرید؛ این مردم ما، رهبری ما و نظام ما مبنای قدرت کشور ماست، این مبنای قدرت کشور باید پاس داشته شود.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه اجازه نخواهیم داد که در هیچ حوزه‌ای هیچ یک از طرف‌های برجام از حدودشان تخطی کنند، تاکید کرد که با کمال قدرت و شجاعت در برابر زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی می‌کنیم و اجازه زیاده‌خواهی هم نخواهیم داد.

او اضافه کرد: همانطور که در سخنرانی بنده شنیدید، تأکید کردیم که برجام فقط برای حل مسئله هسته‌ای بود، اگر روزی قرار باشد، جمهوری اسلامی ایران راجع به سایر موضوعات با شما بحث کند، بدانید که خواسته‌ها، دیدگاه‌ها، دلایل، نکات مورد تأکید جمهوری اسلامی ایران و انتقادها از رفتار شما حتماً فراتر از حرفی است که شما می‌زنید، ولی فعلا چنین تصمیمی را نگرفته‌ایم و قصد نداریم در حوزه‌های دیگر وارد مذاکره شویم.

وزیر امور خارجه ابراز داشت: چرا نشانی اشتباه به طرف مقابل می‌دهید؟ چرا ادعا می‌شود طرف ایرانی در برابر حقوق ملت کوتاه می‌آید؟

کد خبر : ۴۱۵۸۱۰