خبرگزاری کار ایران

ولایتی در دیدار رئیس مجلس ملی فرانسه:

با هرگونه تجزیه‌طلبی مخالفیم

ولایتی گفت: ایران ضمن مخالفت با هرگونه تجزیه‌طلبی، آماده کمک به سیاست‌های مستقل فرانسه در منطقه با حفظ تمامیت ارضی کشورهاست.

به گزارش ایلنا، علی اکبر ولایتی در دیدار کلود بارتلون رئیس مجلس ملی فرانسه تصریح کرد: رابطه میان ایران و فرانسه با وجود فراز و نشیب‌های تاریخ، روابطی طولانی و ریشه دار است.

وی افزود: کمتر ایرانی را می‌یابید که بینوایان را نخوانده باشد و البته کمتر فرانسوی حافظ را نمی‌شناسد.

ولایتی خاطر نشان کرد: دو کشور دارای فرهنگی عمیق و ریشه دارند که توقعات جدی و عیقی را شامل می‌شود.

وی گفت: در شرایطی که با معضل تروریسم در دنیا مواجهیم و هر دو کشور نیز با آن مخالفند، استمرار این دیدارها می‌تواند برداشت ایران و فرانسه از تروریسم را بسیار به یکدیگر نزدیک کند.

ولایتی به اعلام محکومیت حوادث تروریستی اخیر در فرانسه از جانب ایران اشاره کرد و افزود: امیدواریم مسئولان مشترک دو کشور و سایر کشورهای مخالف تروریسم، به این معضل در خاورمیانه خاتمه دهند و هر چه زودتر جنگ‌های قبیله‌ای و ناشی از اختلافات مذهبی در کشورهایی چون سوریه، عراق و یمن پایان یابد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشورهایی مانند فرانسه که سابقه طولانی در سوریه و لبنان دارند و همچنین ایران که نفوذ زیادی در منطقه دارد می‌توانند با همکاری، به این جنگ خانمان‌سوز پایان دهند.

هم نظری ایران و فرانسه در مقابله با تروریسم

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به هم نظری ایران و فرانسه در مقابله با تروریسم گفت: باید استاندارد واحدی در مقابله با تروریسم وجود داشته باشد.

علی اکبر ولایتی پس از دیدار با رئیس مجلس ملی فرانسه در نشست خبری مشترک با کلود بارتلون افزود: ما فرانسه را به عنوان استقلال اروپا می‌شناسیم .

وی با اشاره به همسویی دو کشور در مبارزه با پدیده تروریسم تصریح کرد: در گفت‌وگو با هیئت فرانسوی همکاری‌های دو کشور در منطقه در جهت بازگرداندن امنیت و آرامش و همچنین نقش ایران به عنوان کشوری مقتدر در غرب آسیا که روابط نزدیکی با کشورهای منطقه دارد ، مورد تایید قرار گرفت.

ولایتی تاکید کرد: امیدواریم این همکاری‌ها در سطوح مختلف نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: رابطه ایران و فرانسه می‌تواند به سمتی برود که نمونه‌ای از روابط بدون مداخله در امور داخلی یکدیگر و همچنین تقویت کننده روابط دو جانبه و همکاری‌های بین‌المللی برای دیگر کشورها باشد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: این مرکز آمادگی خود را برای توسعه روابط و مطالعات مشترک با موسسات فرانسوی اعلام کرد.

جهان نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین المللی است

رئیس مجلس ملی فرانسه با بیان اینکه جهان نیازمند بازگشت ایران به صحنه بین‌المللی است، گفت: باید تمام مفاد توافقنامه هسته‌ای وین اجرا شود.

کلود بارتلون در دیدار با علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: باید به جامعه بین‌الملل این نشانه را بدهیم که تمام طرف‌های درگیر در توافق هسته ای به اجرای این توافق احترام کامل خواهند گذاشت.

وی تاکید کرد: باید تمام مفاد این توافقنامه اجرا شود چرا که افراد مطلع واقفند که پرونده‌های بین‌المللی چون موضوعات آب و هوا، مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و پولشویی نیازمند ترتیبات بین‌المللی است که لازمه آن احترام به تمام مفاد توافقنامه هسته‌ای وین است.

بارتلون سیاست‌های دو کشور را همسو دانست و خاطرنشان کرد: به همین دلیل سفر به تهران برای ما اهمیت دارد و مذاکرات با مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز در همین راستا صورت گرفت.

وی سفر رئیس جمهور کشورمان به فرانسه را نمادی از  کار مشترک خواند و گفت: این سفرها نمادی از بازگشت پیوندهای دیرینه سیاسی و فرهنگی دو کشور است.

 فرانسه مایل به اجرای کامل توافقنامه هسته‌ای وین است

رئیس مجلس ملی فرانسه گفت: فرانسه می‌تواند از طریق اجرای مفاد توافق نامه هسته‌ای وین به بازگشت نقش ایران در منطقه کمک کند.

کلود بارتلون پس از دیدار با رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست خبری مشترک با علی اکبر ولایتی تصریح کرد: فرانسه امروز مایل است که نقش مراقبتی خود را درباره موفقیت توافقنامه هسته‌ای وین و اجرای کامل تمامی مفاد این توافق ایفا کند.

وی افزود: فرانسه می‌تواند از طریق اجرای مفاد توافقنامه وین و با از میان برداشتن موانع سر راه ، فعالیت‌های بانکی و سرمایه‌گذاری در ایران به بازگشت نقش ایران در منطقه کمک کند تا این نقش آفرینی به مشکلات و رنج های ملت‌های منطقه پایان دهد.

رئیس مجلس ملی فرانسه با اشاره به جاذبه‌های فرهنگی و تمدنی دو کشور تصریح کرد: این جاذبه‌ها برگ برنده‌ای برای همکاری‌ها در خصوص حوزه جوانان، سرمایه‌گذاری‌های متقابل و حضور شرکت‌های فرانسوی در ایران و بویژه مقابله با مسائل جهانی چون تروریسم است.

به گزارش ایلنا به نقل از صدا و سیما رئیس مجلس ملی فرانسه تاکنون با رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر امور خارجه، رئیس جمهور و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

سفر کلود بارتلون به تهران که به دعوت علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی انجام گرفته است تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و فرانسه، نایب رئیس کمیسیون سیاست خارجی و یکی از اعضای کمیته دفاعی - ملی این مجلس، رئیس مجلس ملی فرانسه را در این سفر همراهی می‌کنند.

کد خبر : ۴۰۸۹۸۷