خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داد؛

تماس تلفنی لاوروف و کری در مورد خبر استفاده جنگنده‌های روس از آسمان ایران

asdasd
کد خبر : ۴۰۱۷۰۶

مارک تونر با بیان اینکه این مساله مانع ایجاد مقدمات برای همکاری با روسیه و پیگیری رسیدن به این همکاری ها نخواهد شد گفت: رک و راست بگویم آمریکا هیچ اهرمی برای اینکه به روس ها بگوید شما نمیتوانید با ایرانی ها همکاری کنید ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت امور خارجه آمریکا، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری با خبرنگاران پاسخ به پرسشی در خصوص ادعای یک رسانه عربی مبنی بر استفاده نیروهای روس از پایگاه هوایی ایران برای اجرای عملیات در سوریه و اینکه پاسخ آمریکا به این تصمیم روسیه چه خواهد بود و اینکه آیا از تعمیق روابط نظامی ایران و روسیه نگرانند یا خیر، گفت: ما در حال حاضر تلاش می‌کنیم ارزیابی کنیم که تا چه حد چنین کاری انجام شده است.

او بیان اینکه این موضوع قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: این امر ادامه فعالیت‌های روسیه است که به نظر می‌رسد با همکاری ایران صورت می‌گیرد. آنها می‌گویند داعش و النصره را مورد هدف قرار داده‌اند، اما برای نیروهای اپوزیسیون میانه در سوریه نیز مشکل ایجاد می‌شود لذا صراحتا عرض می‌کنم این کار تنها وضعیتی که همین الان نیز به اندازه کافی پیچیده و سخت است را سخت‌تر می‌کند و ما را از مسیر قطع کامل مخاصمات در سطح ملی و فرآیند سیاسی برای انتقال صلح‌آمیز قدرت از طریق مذاکرات ژنو منحرف می‌کند.

تماس تلفنی لاوروف و جان کری

او خبر داد که در این رابطه جان کری با لاورف صحبت کرده است و این تماس از سوی لاوورف صورت گرفته و جان کری نگرانی‌های آمریکا را به او منتقل کرده است.

خبرنگار دیگری با بیان اینکه «سال گذشته قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در پی توافق هسته‌ای، ادبیات ویژه‌ای را در مقایسه با سایر قطعنامه‌های پیشین سازمان، در مورد استفاده از سرزمین ایران یا حتی مرزهای هوایی این کشور برای عملیات‌های هوایی داشته است»، پرسید «آیا معتقدید این نقض قطعنامه شورای امنیت  است؟» که مارک تونر پاسخ داد: معتقدیم اگر این گزارش‌ها درست باشد، قطعا نقض قطعنامه ۲۲۳۱ است چراکه توزیع، فروش یا انتقال هواپیمای جنگی به ایران بدون اخذ مجوز از شورای امنیت ممنوع است.

تونر در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا اینکه روسیه چیزی را نقض کرده است، مهم نیست؟ گفت: تنها می‌دانم که در این مورد در شورای امنیت  بحث خواهد شد تا ببینیم چه رویه‌ای را در صورت اثبات این اتفاق باید باید در پیش گرفت و نمی‌توانم جزییات بیشتری در اختیار شما قرار دهم.

او در پاسخ به اینکه «آیا هواپیماهای روسی از مرزهای هوایی عراق عبور کرده‌اند یا نه و اینکه مجوز داشتند یا خیر؟» گفت: در این خصوص شما را به دولت عراق ارجاع می‌دهم تا از خودشان بپرسید آیا مجوز داده‌اند یا نه. به‌طور معمول از روی احتیاط از کشوری که قرار است بر فراز آن حرکت کنند، مجوز می‌گیرند اما ما این را هم پیگیری می‌کنیم.

تونر اضافه کرد: این مسئله هنوز برای ما نامشخص است که آیا روس‌ها از پایگاه ایران تنها به عنوان توقفگاه استفاده کرده‌اند یا نه. ما جزییات محکمی در این رابطه نداریم.

او در پاسخ به این سوال که چطور آمریکا با پایگاه اطلاعاتی به این گسترده‌ای نمی‌داند روس‌ها از یک پایگاه چطور استفاده کرده‌اند، گفت: باید صبر کنیم ارزیابی داخلی‌مان از آنچه رخ داده، کامل شود. ما می‌دانیم که ایران در درگیری‌های سوریه از گروه‌های حامی نظام سوریه حمایت می‌کند. این حقیقت است که آنها با هم در حوزه عملیات‌های هوایی مشترک، علیه اهداف تروریستی همکاری می‌کنند، اما آنچه ما می‌بینیم مخلوطی از اهداف در هم است که در کنار جبهه النصره و داعش برخی گروه‌های معارض میانه‌روی سوری را نیز شامل می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم ما شوکه شدیم، اما باید بگویم این کمکی به معضلات اخیری  که ما در بن‌بست حلب داریم، نخواهد کرد. این هم بن‌بستی است که ما هیچ دسترسی برای رساندن کمک‌های انسان‌دوستانه نداریم و جایی که مردم غیرنظامی در خطری باورنکردنی گیر افتاده‌اند و هیچ راهی برای ترک مخاصمه در چندماه اخیر وجود نداشته یا حداقل در سطح ملی وجود نداشته است، بنابراین پیچیدگی‌ها بیشتر خواهد شد.

تونر با بیان اینکه این مسئله مانع ایجاد مقدمات برای همکاری با روسیه و پیگیری رسیدن به این همکاری‌ها نخواهد شد، گفت: ما به مذاکرات با روس‌ها در گروه‌های کاری درباره راه‌های رسیدن به آتش‌بس ملی و دسترسی کامل به کمک‌های انسان‌دوستانه و شروع مجدد مذاکرات ژنو ادامه می دهیم.

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا این بدان معنی است که آنها لزوما نباید به اقدامات مشترک با ایران پایان دهند و یعنی مشارکت احتمالی روسیه، ایران و آمریکا شکل می‌گیرد؟» که مارک تونر در پاسخ گفت: این را نگفتم. منظور من این بود که این حوادث لزوما مانع مذاکرات ما نخواهد شد. نمی‌خواهم خیلی راه دور برم. چیزی که من می گویم این است که ما به مذاکراتمان ادامه می‌دهیم و برای دستیابی به اهدافمان نیز پیگیر هستیم، چراکه معتقدم این بهترین راه است. هدف، رسیدن به یک هستهٔ همکاری با روسیه است، چراکه معتقدیم این بهترین مکانیسم است. لازم به ذکر است ما همه جزییات درباره حوادث امروز را نداریم و نمی‌دانیم چه نوع همکاری‌هایی بین ایران و روسیه شکل گرفته و باید منتظر شفاف‌سازی مسئله باشیم.

خبرنگاری گفت: «آیا این چیزی است که قبلا اتفاق افتاده و این موضوع تنها ادامه استفاده از یک الگوی از پیش تعیین‌شده است؟ که مارک تونر تاکید کرد که به نظر نمی‌رسد قبلا اتفاق افتاده باشد، چرا که آنها اذعان داشته‌اند که امروز اتفاق افتاده است.

خبرنگار دیگری پرسید «شما گفتید که این مسئله شرطی را بر راه توقف عملیات‌هایی نظیر آن، پیش روی روسیه نمی‌گذارد. اول از همه اینکه آیا شما دلیلی دارید که معتقدید استفاده از پایگاه هوایی ایران یک‌بار اتفاق افتاده یا نه و اینکه آیا این امر فرآیندهایی که شما تلاش می‌کنید از طریق آنها  روس‌ها را برای رسیدن به یک راه حل سیاسی مجاب کنید را به خطر می‌اندازد یا نه و دوم اینکه آیا شما اهرمی برای اینکه به روس‌ها بگوید شما نمی‌توانید با ایرانی‌ها برای استفاده از پایگاه‌های هوایی آنها در بمباران اهدافتان در سوریه همکاری کنید؟» که تونر در پاسخ گفت: قطعا نه و این یک پاسخ رک و راست است. ما تنها می‌توانیم مذاکرات و دیپلماسی را با روس‌ها ادامه دهیم. هیچکس نباید توهم داشته باشد که راه‌حل‌های نظامی در سوریه جواب خواهد داد. معتقدیم طرز فکر آنها هم همین است، اما باید این ایده که روس‌ها به دنبال راه‌حل سیاسی در سوریه هستند را بررسی کنیم.

او مجددا اظهار کرد: ما در خصوص داعش و النصره توافق نظر داریم، اما فراتر از آن ما اختلاف عقیده داریم و شما می‌دانید این مهم است که گروه‌های میانه‌رو سوری در فرایند قطع خصومت قرار بگیرند و مورد هدف حمله‌های هوایی نباشند.

تونر در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «شما از استفاده روسیه از ایران به عنوان پایگاه هوایی، ابراز تاسف کرده‌اید، در حالی که مقام‌های روس گفته‌اند که حمله‌های هوایی‌شان پنج انبار سلاح تروریست‌ها نابود کرده است» گفت: شما را به وزارت دفاع ارجاع می‌دهم که چنین آنالیزهایی را مورد بررسی قرار می‌دهد. به ویژه افراد خوبی که در بغداد مستقر هستند و همچنین ارزیابی‌های معمول پنتاگون درباره اینکه این حمله‌ها چه کسی را مورد هدف قرار می‌دهد.

سخنگوی ورات امور خارجه در پاسخ به صحبت‌های سخنگوی عملیات موسوم به حل وفصل ذاتی علیه داعش که گفته بود نیروهای آمریکا از امنیت بمب‌افکن‌های روس در مسیر پایگاه ایران به سمت سوریه اطمینان داشته‌اند، گفت: ما خطر برخورد بین (هواپیما، سلاح‌های موجود در هوا و غیره) را در یک منطقه با مختصات  مشخص از طریق همکاری‌هایی با تحرکات آنها کاهش دادیم، اما به نظر من این دیر بود. ما کلماتی دریافت کردیم که آنها در حال تقاضا و راه‌اندازی این عملیات‌ها بودند. این مکانیسم ما برای جلوگیری از مشکلات هوایی در سوریه بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز