خبرگزاری کار ایران

گزارش کوارتز به مناسبت سالگرد برجام؛

اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای به آرامی خود را بازسازی می‌کند

برداشته شدن تحریم‌ها به واسطه توافق هسته‌ای سبب افزایش تولید نفت، دسترسی ایران به دلارهای نفتی بلوکه شده، تجارت و معامله‌های مالی بیشتر برای ایران شده است.

به گزارش ایلنا، وبسایت خبری اقتصادی کوارتز در سالگرد توافق هسته ایران و شش قدرت جهانی در مقاله‌ای تحلیلی به ارزیابی وضعیت اقتصادی ایران پس از برجام پرداخت. 

کوارتز نوشت: اقتصاد ایران پس از توافق هسته‌ای به آرامی خود را بازسازی می‌کند اما دو تغییر عمده و قابل رویت اقتصاد ایران پس از دستیابی به توافق هسته‌ای، یکی افزایش صادرات نفت است که تقریبا از زمان برداشته شدن تحریم‌ها تا کنون دو برابر شده و دیگری افزایش قرارداد‌های تجاری متعدد با شرکت‌های خارجی و سرمایه‌گذاری‌های متعدد آن‌ها طی مذاکرات با ایران است. 

این خبرگزاری با بیان برخی محدودیت‌های پیش روی شرکت‌های خارجی در برقراری روابط تجاری با ایران نوشت: علی رغم دستاوردهای مثبت برجام برای اقتصاد ایران، بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات بین. الملل و امنیتی دانشگان مریلند ۵۶% ایرانی‌ها معتقدند وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست. 

کوارتز با تاکید بر اینکه اقتصاد ایران در یک نگاه از زمان توافق برجام بهبود یافته عنوان کرد: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، برای سال ۲۰۱۶ رشد اقتصادی ۴ تا ۵.۵ درصد در ایران پیش‌بینی شده و این در مقایسه با پیش بینی نرخ رشد ۱.۳ درصدی اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۶ قبل از چشم انداز دستیابی به توافق فرجام، پیشرفت قابل توجهی است. 

از سوی دیگر برداشته شدن تحریم‌ها سبب افزایش تولید نفت، دسترسی ایران به دلارهای نفتی بلوکه شده، تجارت و معامله‌های مالی بیشتر برای ایران شده است. 

در این گزارش عنوان شده است که: صندوق بین المللی پول کاهش میانگین تورم را از ۱۵.۱٪ در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۵ به ۱۱.۵ % در سال ۲۰۱۶-۲۰۱۷ پیش بینی کرده است. 

کوارتز در پایان گزارش خود نوشت: توافق هسته‌ای به افزایش GDP، تولید نفت و تجارت جهانی منجر شده اما رییس جمهور ایران با مطالبات مردم ایران مبنی بر احساس بهره‌مندی از منافع حاصل از برجام در سال اول این توافق مواجه است و این امر در انتخابات سال ۲۰۱۷ در ایران تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر : ۳۹۰۱۳۲