خبرگزاری کار ایران

نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا:

هواپیماهای تجاری بویینگ به هواپیماهای جنگی سپاه تبدیل خواهد شد

سه تن از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا در نامه‌ای به مدیر عامل شرکت هواپیمایی بویینگ خواستار توقف فروش هواپیما به ایران شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از فاکس نیوز، سه تن از نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای شدید الحن از مدیر عامل شرکت بویینگ درخواست کردند که فروش هر نوع اقلام مرتبط با هواپیماهای تجاری به ایران را متوقف کند.

بر اساس ادعای این نمایندگان، هواپیماهای آمریکایی به هواپیماهای جنگی ایران تبدیل خواهد شد.

نویسندگان نامه، از مدیر عامل بویینگ، دنیس مویلنبرگ، تقاضا کردند تا هر گونه توافق فروش هواپیما و سرویس‌های مرتبط با آن به تهران را متوقف کند. 

این نمایندگان جمهوری خواه کنگره آمریکا با بیان اینکه رژیم حاکم در ایران صاحب امتیاز اصلی شرکت هواپیمایی ملی ایران یعنی ایران ایر است ،مدعی شدند: به دستور تهران، تحت عنوان توافق هسته‌ای، اقلام مربوط به هواپیما‌های تجاری باید به این کشور فروخته شود. 

در متن نامه آمده است که در حال حاضر مهم نیست چه چیزی قانونی است، بلکه این مهم ا ست که چه چیزی درست است.

نمایندگان جمهوری خواه ایالت ایلینویز، پیتر رسکام، باب دولد، رندی هولتگرن که نامه مذبور را به مدیر عامل بویینگ مدعی شده‌اند: مسافران هوایی می‌توانند نقش خاصی در استفاده از هواپیما‌ها برای جابه جا کردن راکت یا موشک بازی کنند. 

آن‌ها در خلال این نامه به شرکت بویینگ نسبت به تبدیل احتمالی هواپیماهای بوئینگ به جنگنده‌های سپاه  هشدار داده‌اند. 

پیتر رسکام، یکی از نویسندگان نامه در جایی گفته است: من در قانونی بودن فروش هواپیما به ایران شکی ندارم اما این کار را درست است نمی‌دانم.

رسکام که به مخالفت با همکاری تجاری ایران با شرکت‌های آمریکایی معروف است، به دنبال اعمال فشار بر روی شرکت ایرباس برای عقب نشینی از فروش ۱۱۸ فروند هواپیما به ارزش ۲۵ میلیون دلار با رسانه‌های پیشروی اروپایی صحبت‌هایی داشته تا توضیح بدهد چرا معامله با ایران از نظر او نا‌معقول است .

رسکام در روز جمعه اصلاحیه‌ای را به دیوان عدالت اداری امریکا تسلیم کرد که در آن وزارت کشور را از اعطای قرارداد‌هایی که به ایران مربوط می‌شد منع می‌کرد. او همچنین در نامه‌ای به وال استریت ژورنال گفته بود «تجارت نباید برای عقد قرارداد با دشمن خطرناک ژئوپولتیکی وسوسه انگیز باشد» 

بر اساس گزارش فاکس نیوز، این تنها بویینگ نیست که به ایجاد رابطه تجاری با ایران علاقه‌مند است. جنرال الکتریک و دیگر شرکت‌های آمریکایی نیز به دنبال کسب موقعیت مناسب‌اند.

بوئینگ در بیانیه‌ای در ماه آوریل گفته بود عقد هر قراردادی در آینده منوط به تصویب دولت ایالات متحده آمریکاست. 

این سه نماینده کنگره آمریکا در نامه‌شان به مدیر عامل شرکت بوئینگ مدعی شده: بزرگ‌ترین سود حاصل از فروش هر نوع اقلام هواپیمایی به ایران به نفع جمهوری اسلامی خواهد بود.

کد خبر : ۳۶۷۸۶۲