خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری مطرح کرد؛

وزارت کشور در مورد پرونده خالقی اقدام می‌کند/ گمانه‌زنی‌ها درباره نظر دولت برای ریاست مجلس غیرواقعی است

سخنگوی دولت گفت: فقط در سه ماه گذشته بعد از برجام، ۱۶ هیات تجاری از کشورهای دیگر برای عقد قرارداد و سرمایه گذاری به ایران سفر کرده‌اند. در این فاصله هشت رئیس جمهور ۵ نخست وزیر ۳ رئیس مجلس به ایران سفر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با حضور خبرنگاران با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در پسابرجام گفت: چگونه باید این فرصت را دریابیم. چطور از نظر اقتصادی باید از فرصت پسا برجام استفاده کنیم.

او ادامه داد: هیات‌هایی باید بیایند و با ما در مصادیق سرمایه‌گذاری برای رشد اقتصاد ملی مذاکره کنند و ما از این فرصت بهره‌مند شویم. این کار در حال انجام است.

سفر  ۱۶ هیات تجاری در سه ماه گذشته به ایران

سخنگوی دولت همچنین ادامه داد: همین الان اطلاع دارید که رئیس جمهور کره برای اولین بار به ایران سفر کرده و با هیات ۲۳۰ نفره در حال مذاکره و عقد قرارداد‌ها و امضای موافقت‌نامه‌ها با ما هستند.

نوبخت تصریح کرد: فقط در سه ماه گذشته بعد از برجام، ۱۶ هیات تجاری از کشورهای دیگر برای عقد قرارداد و سرمایه گذاری به ایران سفر کرده‌اند. در این فاصله هشت رئیس جمهور ۵ نخست وزیر ۳ رئیس مجلس به ایران سفر کرده‌اند.

بررسی اعتبارنامه منتخبان در ید مجلس است

 سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص وضعیت منتخب مردم اصفهان خاطرنشان کرد: اختلاف حقوقی میان دولت و شورای نگهبان وجود دارد. دولت معتقد است که مستندات قانونی هم دارد که بررسی اعتبارنامه منتخبان در ید مجلس است و در این مورد هم مجلس باید اظهارنظر کند.

او در خصوص سابقه چنین وضعیتی در گذشته گفت: من در سال ۶۷ نماینده بودم و موردی شبیه این مساله درباره نماینده‌ای مطرح بود و عکس‌هایی را درباره‌اش منتشر کرده بودند. در آن زمان اعتبار نامه آن نماینده صادر شد؛ در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و مجلس به اعتبارنامه‌اش رای داد.

وزارت کشور در مورد پرونده خالقی اقدام می‌کند

او افزود: ما فکر می‌کنیم نظر حقوقی دولت متقن است و این پرونده باید در مجلس مطرح شود و مجلس اظهارنظر کند.

نوبخت تاکید کرد: نظر رییس جمهور این است و ان شاالله وزارت کشور هم در این باره اقدام خواهد کرد.

داستان استیضاح وزیر کشور را ما هم از رسانه‌ها شنیدیم

سخنگوی دولت در خصوص تغییرات احتمالی دولت خاطرنشان کرد: همیشه این گمانه‌زنی‌ها و پیش‌بینی‌ها وجود داشته است. همه اعضای دولت با قوت در حال انجام کارشان هستند و خود را برای سال حسن ختام آماده می‌کنند.

او همچنین در رابطه با احتمال استیضاح وزیر کشور در صورت عدم رسیدگی به پرونده منتخب مردم اصفهان و ورود به پرونده پلیس نامحسوس اخلاقی گفت: داستان استیضاح وزیر کشور را ما هم در رسانه‌ها شنیده‌ایم.

نظر دولت مبنی بر ریاست لاریجانی در مجلس، گمانه‌زنی غیرواقعی است

نوبخت در پاسخ به شنیده‌ها مبنی بر اینکه نظر دولت بر ریاست لاریجانی در مجلس است، تصریح کرد: این مسائل اخبار و گمانه‌زنی‌های غیرواقعی است که در رسانه‌ها مطرح می‌شود. درباره رییس مجلس بعدی باید خود نمایندگان اظهارنظر کنند. ما نه نظری داریم و نه تصمیمی برای تاثیرگذاری بر نظر نمایندگان. ما به استقلال قوه مقننه و نظر نمایندگان تاکید داریم.

سیاست مبارزه با گران‌فروشی را دنبال می‌کنیم

سخنگوی دولت با بیان اینکه درخصوص تغییر ساعات اداری در ماه رمضان هنوز تصمیم گیری نشده است، گفت: در همین رابطه بحث کنترل قیمت‌ها هم برای دولت مهم است تا قیمت‌ها بی‌جهت افزایش نیابد ما سیاست مهار تورم و هم مبارزه گران فروشی را دنبال می‌کنیم.

عدم کفایت سرمایه یکی از مشکلات پیش‌روی بانکها

معاون رئیس جمهور درباره نقش بانک‌ها در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: بانک‌های ما امروز با دو مشکل مواجه هستند؛ نخست، عدم کفایت سرمایه در اختیارشان. یعنی به میزان کافی از سرمایه لازم برخوردار نیستند تا تسهیلات لازم را در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار بدهند و دوم، مطالباتی که بانک‌ها از دولت یا افراد دارند و این مطالبات هنوز وصول نشده و موجب شده تا آنها دستشان خالی باشد و تسهیلات لازم را در زمینه اقتصاد مقاومتی و افزایش تولید را در اختیار نداشته باشند.

نوبخت با اشاره به اقدامات دولت برای رفع این مشکل‌ها تصریح کرد: دولت برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داده تا سرمایه بانک‌ها را از چند مسیر افزایش دهد. به طور مثال بازیافتی که از تسهیلات اعطایی از حساب ذخیره ارزی در حال وصول است را مستقیماً به بانک‌ها می‌دهیم و دوم تلاش برای بازپرداخت بدهی‌ها و مطالبات بانک‌ها از دولت است که برای این کار مقرر شده دولت طی دو سال یعنی امسال و سال آینده از طریق انتشار اوراق مالی بدهی‌های خود را پرداخت کند و تا پایان برنامه ششم توسعه آنها را ابتیاع کند.

در حفظ کرامت حجاج ایرانی تلاش می‌کنیم

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت حج خاطرنشان کرد: مردم انتظار دارند تا یک سفر ایمن و با عزت برایشان فراهم شود. همه توان دولت هم برای ایجاد یک حج سالم و مطمئن برای حجاج است تا کرامت و شخصیت آنها رعایت شود و شاهد اعمالی که قبلاً‌ از سوی دولت عربستان صورت گرفته و ما آنها را دیده‌ایم؛ نباشیم و اهانتی صورت نگیرد.

نوبخت ادامه داد: هنوز این اطمینان حاصل نشده  و بهانه‌جویی‌هایی صورت می‌گیرد و دولت عربستان از انجام بدیعی‌ترین مسائل وظایف بین‌المللی، انسانی و اسلامی امتناع می‌ورزد.

دولت بر تولید ملی اصرار دارد

وی درباره تذکر مقام معظم رهبری در خصوص واردات خودروهای آمریکایی به کشور ابراز داشت: برای واردات خودرو بر حسب میزان حجم موتور محدودیت‌هایی وجود دارد که این مسئله از طریق عدم ثبت سفارش صورت می‌گیرد. دولت درباره ثبت چنین خودروهایی امتناع می‌ورزد اما برخی از این سفارش ها از زمان دولت قبل است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با یادآوری هجمه‌ها به دولت به منظور حمایت از صنعت خودروی داخلی بیان کرد: ما به تولید ملی اصرار داریم شما به یاد دارید که وقتی دولت برای حمایت از صنعت خودروی داخلی و افزایش کیفیت آن اصرار داشت چه کمپین‌هایی زده شد و چه انتقاداتی از دولت از سوی مخالفان صورت گرفت.

ایرادهای شورای نگهبان مربوط به ورودی ذخایر ارزی است

نوبخت درباره ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه سال 95 عنوان کرد: ایرادات شورای نگهبان بیشتر مربوط به تبصره یک و دو است که آنها مربوط به ورودی‌های ذخایر ارزی است. در لایحه بودجه سال 95 سهم صندوق ذخیره ارزی 20 درصد از فروش نفت و گاز است و این مورد برای شورای نگهبان ابهاماتی ایجاد کرده بود. البته آنها درباره تبصره 14 هم ابهاماتی داشتند اما در مجموع این ایرادات، ابهاماتی است که شورای نگهبان انتظار دارد آنها رفع شود.

وی افزود: البته مهم‌ترین ایراد دولت فقدان تبصره‌های 19 و 20 است که برای اصلاح نظام بانکی و مالی از سوی دولت در نظر گرفته شده بود اما مجلس آنها را حذف کرد.

هیئتی برای استیفای حقوق ملت ایران تشکیل شده است

سخنگوی دولت در رابطه با آخرین بررسی‌ها برای پیگیری حکم اخیر دیوان عالی آمریکا برای برداشت 2 میلیارد دلاری از اموال ایران یادآور شد: با دستور دولت، هیاتی مامور شده تا این مسئله را مورد بررسی قرار دهد و از ایفای حقوق ملت ایران استیفا کند و همه مساعی را مورد بررسی قرار دهد و از سوی دیگر از سایر موارد و اموال ایران نیز صیانت کند.

نوبخت در خصوص اینکه آیا دولت برنامه‌ای برای پیگیری مقصران مسئله حکم دیوان عالی آمریکا دارد؟ اظهار داشت: ما با دو معقوله روبرو هستیم؛ نخست تصمیم درستی که باید برای عدم وقوع این مسئله در گذشته صورت می‌گرفت که لازم است مراجع قانونی در این باره تصمیم‌گیری کنند البته تمام همت دولت برای استیفای این حق ضایع شده است.

منتظر ابلاغ بودجه هستیم

معاون رئیس جمهور درباره افزایش حقوق کارکنان دولت نیز گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت براساس نرخ 12 درصد از اول فروردین اجرایی می‌شود و ما منتظر ابلاغ بودجه هستیم.

دولت از همه ظرفیتهای برای حل مساله خانم خالقی استفاده خواهد کرد

نوبخت در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا در رابطه با مسئله اعتبارنامه خانم مینو خالقی قرار است آقای رئیس جمهور با مقام معظم رهبری دیدار کند بیان کرد: آقای روحانی به صورت منظم با مقام معظم رهبری در خصوص مسائل مختلف دیدار می‌کنند اما اینکه دیداری در این باره انجام شده باشد یا بخواهد صورت بگیرد من اطلاعی ندارم.

نوبخت یادآور شد: دولت از تمامی ظرفیت‌های خود برای حل این مسئله استفاده خواهد کرد.

بسیاری از بدهی‌ها مربوط به زمانی است که برخی افراد قصد کمک به مردم را داشتند

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در جواب به این سوال که میزان بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟ اخیراً آقای لاریجانی در سخنرانی خود گفته است که دولت برای رفع بدهی‌های خود مقداری از اموال خود را به سازمان تامین اجتماعی بدهد تا بدهی‌هایش پاک شود. آیا شما این کار را خواهید کرد یا خیر : هر ساله جدولی تهیه می‌شود که اگر سهام سازمانی فروخته می‌شود رد دین صورت بگیرد. ما این نوع خصوصی سازی را قبول نداریم که بدهی‌هایمان را با دادن اموال جبران کنیم. بلکه معتقدیم باید کارخانه‌ها و اموالمان سودده شوند، آنها را فروخته و پول آنها را به بدهکاران بدهیم.

وی اضافه کرد: اینکه این میزان بدهی‌ها چقدر است و چه اندازه از آن مربوط به دولت یازدهم است باید بگویم این دولت تازه بر سر کار آمده که بسیاری از میزان بدهی‌ها مربوط به زمانی است که برخی افراد قصد کمک به مردم را داشتند اما تعهداتی بدون پشتوانه را بر گردن دولت نهادند.

از حقوق اعضای کابینه اطلاعی ندارم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که حقوق شما چه مقدار است و اینکه آیا درست است برخی از اعضای هیات دولت بیش از 35 میلیون تومان حقوق می‌گیرند ابراز داشت: من و آقای رئیس جمهور حقوق هیات علمی‌مان را می‌گیریم و من از حقوق دیگر اعضای کابینه اطلاعی ندارم و آن را هم تایید نمی‌کنم.

نوبخت درباره مصوبه اخیر مجلس برای دادن ملیت ایرانی به شهدای غیر ایرانی دفاع مقدس یا مدافع حرم هم بیان کرد: چیزی به ما ابلاغ نشده و من از جزئیات آن اطلاعی ندارم.

ممکن است متهم به مخالفت با ولایت و امامت امام زمان (عج) شوم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که واکنش دولت به اضافه شدن یک روز تعطیلی به تعطیلات رسمی کشور چیست و آیا این مسئله با افزایش تولید و اقتصاد مقاومتی در تضاد نیست عنوان کرد: این یک روز تعطیلی مربوط به آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی (عج) است که اگر من با آن مخالفت کنم ممکن است متهم به مخالفت با ولایت و امامت امام زمان (عج) شوم. بهتر است شما این سوال را از نمایندگان مجلس که چنین مصوبه‌ای را داشته‌اند بپرسید.

خبرنگاری مدعی شد که در سفر رئیس جمهور کره جنوبی به ایران توافق شده که دولت کره برجی را در تهران بسازد و در آن برج کالاهای کره‌ای به فروش برسد و سپس گفت: آیا این مسئله در تضاد با اقتصاد مقاومتی نیست که نوبخت پاسخ داد: من هم اولین بار این مسئله را از زبان شما می‌شنوم.

سهل‌انگاری دولت خاتمی را تایید نمی‌کنم

وی در پاسخ به ادعای خبرنگاری که مدعی شد مسئله حکم دو میلیارد دلاری مربوط به زمان دولت اصلاحات است و نه دولت قبل گفت: هرکسی این سهل‌انگاری را انجام داده باید جوابگو باشد و دستگاه‌های نظارتی قرار است این مسئله را پیگیری کنند. نظر ما هم بیشتر استیفاء حقوق ملت ایران است.

خبرنگار در ادامه مدعی شد پس شما تایید می‌کنید که این سهل‌انگاری از دولت خاتمی است که نوبخت بیان کرد: من انجام این سهل‌انگاری در زمان آقای خاتمی را تایید نمی‌کنم.

وی در خصوص تذکرات مقام معظم رهبری در دیدار روز گذشته با معلمان درباره آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش حتماً تذکرات مقام معظم رهبری را مد نظر قرار خواهد داد و دستورات ایشان را مورد پیگیری قرار می‌دهد.

درباره لایحه احکام توسعه و همچنین برنامه ششم اظهار نظر خواهیم کرد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در واکنش به اضافه شدن مواردی به لایحه احکام توسعه و همچنین برنامه ششم توسعه تصریح کرد: اخباری به ما رسیده است که برنامه ششم در کارگروه‌هایی مطرح شده و مواردی به آن اضافه شده است که متناسب با اهداف و برنامه‌های دولت نیست. البته ما هنوز آن موارد را ندیده‌ایم و پس از اطلاع یافتن کافی از آن موارد اظهارنظر قطعی خواهیم کرد.

وی درباره اینکه در صورت اضافه شدن موارد غیر مرتبط به برنامه ششم توسعه آیا امکان استرداد برنامه ششم وجود دارد گفت: براساس آیین‌نامه در صورتی که کلیات لایحه‌ای به تصویب هیات دولت نرسیده باشد دولت می‌تواند خواستار استرداد آن لایحه باشد اما در صورتی که کلیات به تصویب مجلس رسیده باشد باید برای بازپس‌گیری در مجلس رای‌گیری شود.

در صورت نیاز برای تجمیع بیمه‌ها لایحه می‌دهیم

نوبخت درباره آخرین بررسی تجمیع بیمه‌ها هم گفت: در این باره دو نگاه متفاوت وجود دارد و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ماموریت یافته تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد ما در اینباره در حال رایزنی هستیم و جمع‌بندی نهایی صورت نگرفته است اما در صورت لزوم لایحه خواهیم داد.

بر تحریم‌های فائق آمدیم

در ابتدای نشست خبری سخنگوی دولت با خبرنگاران، نوبخت با اشاره به عملکرد دولت در 33 ماه گذشته گفت: در شرایطی در 33 ماه گذشته دوره خدماتی دولت یازدهم آغاز شد که کشور به دلیل ورود تحریم‌ها به مرحله جدید شرایط حساس و پرمخاطره‌ای داشت. محدودیت صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه نفت در روز رسیده بود و همچنین محدودیت‌های نقل و انتقال پولی و مالی شدیدتر شده بود.

وی ادامه داد: همچنین رشد کشور نزدیک به منفی هفت درصد رسیده بود و تورم نیز بالای چهل درصد بود. ما در این شرایط تصمیم‌ گرفتیم تا اجازه ندهیم تحریم‌ها تشدید شود و سپس به دنبال برداشته شدن آنها بودیم که دولت در این مسئله مسئولانه برخورد کرد و جلوی تشدید تحریم‌ها را گرفت و با مذاکراتی سخت توانست تحریم‌ها را از اقتصاد ایران حذف کند.

عده‌ای طلبکارانه می‌گویند محصول برجام کجاست؟

سخنگوی دولت با اشاره به اجرایی شدن برجام از سه ماه گذشته یادآور شد: ما پیش از اجرای برجام شاهد کاهش قیمت نفت بودیم و همچنین نرخ تورم نیز به میزان بسیاری کاهش یافت و خوشبختانه این روند همچنان ادامه دارد. رشد اقتصادی به سمت مثبت شدن پیش رفت و هم اینک رشد اقتصادی ایران حدود یک درصد مثبت است. البته این اعداد برای اقتصادی پویا و کشوری که می‌خواهد در منطقه رتبه نخست را داشته باشد آمار مطلوبی نیستند ولی با توجه به شرایط گذشته می‌بینید که توانسته‌ایم موفقیت داشته باشیم و همزمان با جلوگیری از تشدید تحریم‌ها شاهد مهار تورم و حذف تحریم‌ها هستیم.

نوبخت با انتقاد از برخی از نظرات مخالفان دولت مبنی بر اینکه محصول برجام کجاست اظهار داشت: عده‌ای به صراحت مطالباتی دارند. بگذریم عده‌ای با اجرایی شدن برجام و مذاکرات مخالف بودند و بدبینانه می‌گفتند امکان دستیابی به توافق وجود ندارد و مورد به مورد برجام را نقد می‌کردند اما آنها امروز طلبکارانه می‌گویند محصول برجام کجاست؟

وی اضافه کرد: آنها حتی در زمانی که مذاکرات صورت می‌گرفت در رابطه با میزان پولی که ما هر ماه می‌گرفتیم تشکیک ایجاد می‌کردند و یک جنگ اعصاب به راه انداخته بودند. با این حال ما مرحله به مرحله در حال استفاده از برجام هستیم.

غرامت دو میلیاردی، دادن آدرس غلط است

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه برجام یک معقوله و یک موضوع و در یک موضوع اختلافی با قدرت‌های جهانی بوده است یادآور شد: آمریکا یکی از آن شش کشور است که با آنها توافق کردیم و پس از توافق هم در عالی‌ترین سطوح گفته شد که هنوز اختلافات ما با این کشور باقی است. اینکه مسئله غرامت دو میلیاردی را به نادرستی به برجام ارتباط می‌دهد که خلف موضوع و دادن آدرس غلط است.

نوبخت با بیان اینکه برجام، برجام است و مرتبط با مسائل دیگر کشور نیست بیان کرد: البته ما دیگر تحریم‌ها علیه ایران را مشروع نمی‌دانیم اما همواره گفته‌ایم که نباید مسائل مختلف را با برجام گره زد. به طور مثال دولتمردان آمریکایی می‌خواستند که مسئله توان دفاعی کشور را با برجام مرتبط کنند که ما گفتیم این موضوع با برجام در ارتباط نیست. باید بدانیم که باید از برجام به اندازه برجام توقع داشته باشیم.

برجام به غنی‌سازی کشورمان وجهه رسمی داد

وی رفع تحریم‌ها را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای برجام برشمرد و تاکید کرد: مصداق روشن رفع تحریم‌ها را در مسئله صادرات نفتی می‌توان ببینیم. من از خبرنگاران می‌پرسم که آیا تحریم‌های نفتی که اصل تحریم‌ها بودند لغو نشده است؟ همچنین باید بگویم برجام یک دستاورد بزرگ حقوقی برای ملت ایران است زیرا قدرت‌هایی که حاضر به پذیرش و رسمیت دادن به غنی‌سازی ایران در خاک کشورمان نبودند اکنون غنی‌سازی را در درون کشور به رسمیت شناخته اند. هرچند که ما هم محدودیت‌هایی را قبول کردیم تا از ابهامات آنها بکاهیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با بیان اینکه برجام قدرت سرمایه‌گذاری در داخل و از بین بردن سختی‌ها را فراهم کرده است یادآور شد: چگونه می‌توان این فرصت را فراهم کرد برای استفاده از این فرصت باید هیات‌هایی به ایران بیاید و مذاکراتی صورت بگیرد. خوشبختانه این کار در حال انجام است هم اکنون رئیس جمهور کره جنوبی در تهران هستند و هیات بیش از ۲۳۰ نفره همراه ایشان در حال عقد قرارداد‌ها و امضا موافقتنامه‌ها هستند.

نوبخت با اشاره به ترافیک هیات‌های مختلف تجاری برای سفربه تهران به منظور عقد قرارداد و انجام سرمایه‌گذاری در کشورمان گفت: پس از اجرای برجام حداقل ۱۶ هیات تجاری برای عقد قرارداد و سرمایه‌گذاری به تهران آمده‌اند، ۸ رئیس جمهور، چند نخست‌وزیر، ۳ رئیس مجلس و ۱۴ وزیر خارجه به تهران آمده‌اند. ما با ۱۲ بانک و موسسه مالی جهانی برای استفاده از ۷۲ میلیارد دلار مذاکره کرده‌ایم و برای ۴۱ پروژه ۳ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار مجوز سرمایه‌گذاری صادر شده است که آن‌ها در استان‌های مختلف در حال اجرایی شدن هستند.

وی با بیان اینکه سفر مقامات بلندپایه سیاسی خود به معنای لغو تحریم‌های سیاسی است، یادآور شد: تا پیش از برجام سفر بالا‌تر از مدیرکل به ایران تحریم بود اما اینک در بالا‌ترین سطوح سیاسی به ایران می‌آیند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: اگر برجام برای آمریکا یک موفقیت بود نامزدهای ریاست جمهوری آن کشور به آن افتخار می‌کردند و نمی‌گفتند که ما آن را پاره می‌کردیم این درست نیست که ادبیات ما هم‌سطح با نگاه تندروهای آمریکایی و اسرائیلی باشد.

کد خبر : ۳۶۷۴۱۴