خبرگزاری کار ایران

کمالی‌سروستانی خبر داد:

سخنگوی دولت، سخنران یادروز سعدی در شیراز/ انتشار دفتر نوزدهم سعدی‌شناسی

دبیر یادروز سعدی گفت: محمد باقر نوبخت برای سخنرانی در مراسم بزرگداشت سعدی، به شیراز سفر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز، کوروش کمالی‌سروستانی که بعد از ظهر امروز در نشست‌خبری به تشریح برنامه‌های بزرگداشت یارروز سعدی می‌پرداخت، افزود: همزمان با شیراز در 22 کشور دنیا ویژه برنامه‌های یادروز سعدی برگزار می‌شود.

وی از روسیه، بلغارستان، گرجستان، اتریش، الجزایر، قزاقستان، فرانسه، سوییس، سوئد، لهستان، چین، هندوستان، اوکراین و چندین کشور دیگر به عنوان میزبانان برنامه بزرگداشت سعدی در این روز یاد کرد و گفت: از روز گذشته نشست بین‌المللی سعدی‌شناسی تحت عنوان "سعدی و کنفسیوس" در تهران آغاز به کار کرده و این برنامه همچنان ادامه دارد.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه‌ملی استان‌فارس همچنین با بیان اینکه31 فروردین آیین تجلیل از گلستان‌خوانان جوان با هماهنگی آموزش و پرورش فارس، برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: با اجرایی‌شدن این طرح توسط آموزش و پرورش، امروز بیش از 70 هزار نفر در مقاطع چهارم، پنجم و ششم ابتدایی در این طرح فعال هستند.

کمالی برگزاری دو نشست علمی سعدی‌شناسی به همراه میزگرد و با حضور اساتید برجسته سعدی‌پژوه را در راستای بزرگداشت شیخ‌اجل، یادآور شد و از سید جواد طباطبایی و وحید سبزیان‌پور به‌عنوان سخنرانان برنامه‌های علمی یاد کرد.

وی رویکرد نشست‌های علمی و سعدی‌پژوهی را زیباشناسی سعدی، ادب‌فارسی و اندیشمندان ایرانی و بررسی کارکردهای سعدی‌شناسی در چشم‌اندازها، عنوان و خاطرنشان کرد: ویژه برنامه یادروز سعدی، شامگاه اول اردیبهشت در آرامگاه‌سعدی برگزار می‌شود.

کمالی‌سروستانی برگزاری نمایشگاه آثار نسخ خطی سعدی و نمایشگاه آرامگاه‌سعدی به روایات اسناد و عکس را از برنامه‌هایی برشمرد که از اول اردیبهشت در نگارخانه تار و پود اجرا می‌شود.

دبیر برگزاری یاد روز سعدی در فارس همچنین از انتشار دفتر نوزدهم سعدی‌شناسی خبر داد و گفت: انتشار دفتر نوزدهم سعدی‌شناسی با رویکردی تازه در شکل دو فصلنامه ادبی و پژوهشی انجام می‌شود و از این پس هر سال ابتدای اردیبهشت‌ماه همزمان با یادروز سعدی استمرار خواهد داشت.

رئیس مرکز اسناد و کتابخانه‌ملی فارس همچنین حافظ و سعدی و شاهچراغ(ع) را به مثابه روح شیراز توصیف و اضافه کرد: شهرداری و شورای‌شهر بیشترین اعتبار را برای تداوم بخشیدن به کالبد شیراز در اختیار دارند.در این راستا تقاضای ما توجه بیشتر به این مهم است.

وی همچنین در پایان از سفر سخنگوی دولت به شیراز برای سخنرانی در مراسم یادروز سعدی خبر داد.

کد خبر : ۳۶۲۸۷۵