خبرگزاری کار ایران

محسنی اژه‌ای در نشست خبری:

بابک زنجانی به اعدام محکوم شد

سخنگوی قوه قضاییه از صدور حکم اعدام بابک زنجانی در داداگاه بدوی خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود به مسئله سپرده‌های موسسه ثامن اشاره و تصریح کرد: ۱۴۷ هزار نفر سپرده داشته‌اند، که توانسته‌اند پولشان را دریافت کنند.

پرداخت معوقات موسسه‌های مالی

او با بیان اینکه افراد توانسته‌اند ۳۸۰میلیارد تومان دریافت کنند، خاطرنشان کرد: تا پیش از این یک میلیون یا سه میلیون پرداخت می‌شد اما با تلاش‌های صورت گرفته از سوی بانک مرکزی و دادستان تا ۲۰ میلیون سپرده هم پرداخت شده است.

حکم دادگاه بابک زنجانی

معاون اول قوه قضائیه با اشاره به دادگاه بابک زنجانی خبر داد و اظهار داشت: حکم بابک زنجانی و دو متهم دیگر این پرونده که در دادگاه بدوی محاکمه شدند، صادر شد.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دادگاه بدوی این سه متهم را مفسدفی‌الارض تشخیص داده و به اعدام محکوم کرده، خاطرنشان کرد: علاوه بر اعدام، دادگاه بدوی، متهمان را به رد مال شاکی و شرکت ملی نفت ایران و جزای نقدی یک چهارم پولشویی محکوم کرده است.

شناسایی عوامل قتل شهردار سابق مهاباد

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در مورد قتل شهردار سابق مهاباد در استان اصفهان، خاطرنشان کرد: عوامل دخیل در قتل شهردار سابق مهاباد دستگیر شده‌اند.

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه دلیل قتل شخصی و خانوادگی بوده و ربطی به مسائل امنیتی نداشته، متذکر شد: تحقیقات از این موضوع همچنان ادامه دارد.

حکم پرونده روزچنگ به زودی صادر می‌شود

او در ارتباط با پرونده ارز معروف روز چنگ‌ها گفت: محاکمه این پرونده تمام شد و به زودی حکم آن صادر می‌شود، براساس کار‌شناسی و حسابرسی ۱۸۱ میلیارد تومان درآمد من غیر حق و نامشروع برآورد شده و در این پرونده ۱۰ متهم محاکمه وحکم به زودی صادر می‌شود.

پرونده پدیده شاندیز

محسنی اژه‌ای در ادامه به پرونده پدیده شاندیز اشاره کرد و گفت: ستادی که در رابطه با پرونده پدیده شاندیز در استان تشکیل شده با پشتیبانی تهران و با تفویض اختیارات هیات مدیره جدید را انتخاب کرد و اشخاص حقیقی و حقوقی نیز برای سرمایه گذاری جهت تکمیل پروژه‌های آن اعلام آمادگی کردند.

حکم چند متهم پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی تا هفته آینده صادر می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه با اشاره به کیفرخواست صادر شده برای تعدادی از متهمان پرونده سه هزار میلیارد تومانی تصریح کرد: دادگاه ۴۶ نفر از افراد دخیل در پرونده سه هزار میلیارد تومانی که عمدتاً مرتبط با بانک صادرات اعم از مدیر عامل سابق این بانک و سایر کارمندان هستند به اتمام رسید و ظرف این هفته یا هفته آینده حکم آن‌ها صادر می‌شود.

صدور کیفرخواست برای پرونده تیراندازی به عزاداران حسینی در صفی آباد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه از تکمیل شدن پرونده متهمین تیراندازی در منطقه صفی آباد استان خوزستان خبر داد و گفت: پرونده متهمینی که در منطقه صفی آباد استان خوزستان در مراسم عزاداری امام حسین (ع) دو نفر را شهید و سه نفر را مجروح کرده بودند تکمیل شد و کیفرخواست آن‌ها به دادگاه ارسال شده است.

مبلغ دیه سال ۹۵ در ماه‌های غیرحرام ۱۹۰ میلیون تومان شد

او با اشاره به تعیین مبلغ دیه در سال ۹۵ از سوی قوه قضائیه اظهار کرد: براساس قانون قوه قضائیه موظف است هر سال قیمت دیه را برای سال بعد اعلام کند و با بررسی‌های کار‌شناسی و می‌دانی صورت گرفته و با بررسی‌هایی که در جلسه هفته گذشته مسئولان عالی قضایی انجام شد مبلغ دیه برای سال آتی در ماه‌های غیر حرام ۱۹۰ میلیون تومان تعیین شد که در ماه‌های حرام یک سوم به آن افزوده خواهد شد.

آمار کشف مواد مخدر در سه ماه اخیر

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه با اشاره به کشفیات صورت گرفته از قاچاقچیان عمده مواد مخدر در سه ماه اخیر گفت: با بیان میزان کشفیات اخیر مواد مخدر مشخص می‌شود که ما با چه افرادی رو به رو هستیم و این قاچاقچیان عمده کشور ما و سایر کشور‌ها را به تباهی می‌کشانند و این در حالی است که اگر با این افراد برخورد شود و آن‌ها مورد مجازات قرار گیرند فریاد حقوق بشری یک عده بلند می‌شود.

او با اشاره به برخی از کشفیات اخیر صورت گرفته گفت: در ۷/۱۰/۹۴ در کرج ۱۳۰۰ کیلوگرم تریاک، مورفین و حشیش در یک محموله از قاچاقچیان کشف شد همچنین در ۲۷/۱۰/۹۴ در جاسک ۱۹۲۹ کیلوگرم تریاک از یک محموله کشف شد.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: در ۲۸/۱۱/۹۴، ۲۷۵ کیلوگرم هروئین در بم در یک کامیون که به ظاهر میوه حمل می‌کرد جاسازی شده بود که کشف و ضبط شد و عوامل آن دستگیر شدند. همچنین در ۱۵/۱۲/۹۴ در رودبار جنوب ۱۳۴۵ کیلوگرم تریاک در یک محموله کشف و ضبط شد.

سخنگوی قوه قضائیه اظهار کرد: موارد اشاره شده تنها بخشی از کشفیات مواد مخدر است و بنابر این باید از مدعیان حقوق بشر که نسبت به مجازات این قاچاقچیان اعتراض می‌کنند پرسید که آیا‌‌ رها کردن این افراد به نفع حقوق بشر است یا مجازات آن‌ها؟

تشکیل ۲۰۶ پرونده تخلف انتخاباتی

او در پاسخ به سوالی در مورد تخلفات صورت گرفته در انتخابات اخیر بیان داشت: تا لحظاتی پیش که من کسب اطلاع کردم در مجموع استان‌های کشور ۲۰۶ پرونده در رابطه با تخلفات انتخاباتی تشکیل شده که البته هنوز ۵ استان خبر تکمیلی را نداده‌اند. اگر آمار استانهای باقیمانده در همین حد باشد مجموعاَ تخلفات انتخاباتی از سالهای گذشته کمتر خواهد بود.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: در مناطقی که در رابطه با انتخابات، درگیری بوقوع پیوسته پرونده تشکیل شده اما در رابطه با مسائلی چون خرید رأی چون گزارش‌های اینچنینی بیشتر به مراجع نظارتی ارسال می‌شود به قوه قضائیه در این زمینه دو الی سه گزارش بیشتر ارائه نشده است.

جرمی برای فردی که به حزب اعتدال و توسعه کمک می‌کرد، احزار نشد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در رابطه با ادعای دو تن از نمایندگان مجلس مبنی بر دریافت پول‌های کثیف از آقای نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه گفت: این موضوع مربوط به الان نیست همچنین این پول به شخص آقای نوبخت پرداخت نشده، بلکه به حزب وی پرداخت شده بود. مدت‌ها پیش فردی به حزب مزبور کمک کرده بود که این موضوع در دادگستری رسیدگی شد و پرونده آن مختومه شد و جرمی برای فردی در این رابطه احراز نشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امروز در مجلس تعدادی از نمایندگان از دخالت‌های غیر قانونی وزارت کشور به وسیله استانداران شکایت کردند و اظهار داشتند که اغلب استانداران به نفع کاندیداهای مورد نظر خود در انتخابات دخالت کردند آیا قوه قضائیه در این زمینه ورود کرده یا خیر گفت: بار‌ها خواسته‌ام که علیه فرد یا دستگاهی که خود حضور ندارد تا در مورد مطالب بیان شده دفاع کند یا توضیحاتی ارائه دهد صحبتی نشود، در مورد آنچه در مجلس مطرح شده نمی‌توانم اظهار نظری کنم چون آن را نشنیده‌ام واطلاعی ندارم.

صحبت‌های نادر قاضی‌پور

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دادستان به عنوان مدعی العموم در ارتباط با صحبتهای نماینده ارومیه (قاضی‌پور) و توهین وی با بانوان ورود کرده است یا خیر گفت: در این زمینه پرس و جو نکرده‌ام و اطلاع ندارم که مدعی العموم وارد شده یا خیر.

در مورد بخشی از مجازات‌های جایگزین حبس باید زمینه فراهم شود

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه قضا برای اجرای صحیح مجازات‌های جایگزین حبس و موضوع فقدان ابزارهای نظارتی چاره‌ای اندیشیده است یا خیر، اظهار کرد: در مورد بخشی از مجازات‌های جایگزین حبس باید زمینه فراهم شود و بخشی از آن به آمادگی دستگاهی بستگی دارد که باید متهم را برای کارکردن بپذیرد مثلا شهرداری‌ها، وزارتخانه‌ها یا مراکز عمومی و دولتی که در قانون پیش‌بینی شده است و در این زمینه آیین نامه نیز نوشته شده است و برخی هنوز اعلام نشده است، بنابراین باید زمینه آن در این دستگاه‌ها فراهم شود. در مواردی هم که منجربه محرومیت‌هایی برای متهم می‌شود گاهی مجازات‌های جایگزین به نفع متهم نیست مثلا یک فرد راننده است اگر بخواهند گواهینامه‌اش را باطل کنند، وی مطلقا نمی‌تواند رانندگی کند و اگر در اینجا بگویند ما تو را حبس نمی‌کنیم وجزای نقدی هم نمی‌دهیم اما گواهینامه را باطل کنند این امر صحیح نیست، بنابراین همه موارد به نظارت برنمی‌گردد البته باید به بحث نظارت هم توجه کرد وبا سازوکاری که پیش بینی شده دادستان‌ها هم موظف به نظارت هستند.

سخنگوی دستگاه قضا تصریح کرد: در جزای نقدی در برخی موارد فرد می‌گوید که امکان مالی دارد و با کارکردن جزای نقدیش را پرداخت می‌کند اما گاهی به قولش عمل نمی‌کند و یا کاری پیدا نکرده تا بدهی‌اش را پرداخت کند بنابراین در این موارد باید به صورت موردی وارد شد، سیاست ما کاهش جمعیت کیفری است و به جای حبس مجازاتهای جایگزین بازدارنده می‌دهیم اما در برخی موارد مثلا در مجازاتهای برخی اشرار امکان حذف حبس وجود ندارد و حذف آن برای جامعه مضر است.

مواد مخدر صوتی نداریم

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در قوه قضائیه در ارتباط با شایعه شدن مصرف و فروش مخدرهای صوتی در برخی سایت‌ها و نظارت بر عملکرد آن‌ها تشکیل شده یا خیر گفت: طبق نظر کار‌شناسان ما مواد مخدر صوتی نداریم، البته ممکن است برخی از اصوات مضر باشند اما در این خصوص پرونده‌ای به این معنا در دستگاه قضا تشکیل نشده است و به صورت رسمی ارجاع داده نشده است.

آخرین وضعیت پرونده تعرض به سفارت عربستان

محسنی اژه‌ای در ارتباط با آخرین وضعیت پرونده حمله به سفارت عربستان اظهار کرد: کسانی که در دادسرای تهران بودند به غیر از دو مورد با قرار مناسب تا روز دادگاه آزاد شدند، ۳ الی ۴ نفر نیز در بازداشت دادسرای ویژه روحانیت بودند که پیگیری کردم، اما هنوز خبرش را نگرفته‌ام.

توضیح مسئله اعدام‌ها در سیستان و بلوچستان

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پرونده‌ای در ارتباط اظهارات معاون رئیس جمهور (مولاوردی) در مورد وضعیت اعدام‌ها در سیستان و بلوچستان تشکیل شده یا خیر گفت: چنین ادعایی از طرف او نقل قول شد، البته نمی‌دانم چنین حرفی گفته‌اند یا خیر، اما اگر چنین حرفی زده باشند‌‌ همان طور که مقام‌های قضایی زاهدان آن را تکذیب کردند چنین چیزی صحت ندارد و دادستان زاهدان علیه وی گزارشی نوشته و تقدیم دادسرا کرده و طبعا در دادسرا رسیدگی خواهد شد.

کیفرخواست پرونده کرمان به زودی صادر می‌شود

او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آخرین وضعیت پرونده فساد ۱۲هزار میلیاردی (پرونده کرمان) اظهار کرد: صرفنظر از مبلغ آن، پرونده در آستانه صدور کیفرخواست است و اگر کیفر خواست اگرتا لحظه‌ای که در اینجا حاضر هستم صادر نشده باشد باید بگویم که به همین زودی صادر می‌شود.

نامه نمایندگان به رییس جمهور

حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ۴ نماینده مجلس به رئیس جمهور نامه نوشتند و ادعای رانت خواری نزدیکان دولت و دلالی فردی به نام (ن) مطرح کردند آیا گزارش آن به قوه قضائیه رسیده یا خیر و آیا شکایتی از طرف دولت علیه ۴ نماینده حاصل شده یا خیر گفت: در اینکه آن نمایندگان نامه یا رونوشتی از نامه را به قوه قضائیه داده باشند اطلاعی ندارم و در مورد صحت آن نیز نمی‌توانم اظهار نظر کنم و باید مستندات را ببینم. از طرف دولت نسبت به برخی از افراد و بعضی از نمایندگان مجلس شکایت صورت گرفته اما نمی‌دانم که مربوط به این نامه بوده یا خیر.

در مورد صحبت‌های قاضی‌پور اگر توهین مستقیم باشد، رسیدگی می‌کنیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کمپین‌های متعددی برای رد صلاحیت نماینده ارومیه (قاضی‌پور) تشکیل شده آیا اگر خانم‌های رسانه‌ای در این زمینه شکایت کنند، مدعی العموم به آن ورود می‌کند یا خیر اظهار کرد: اگر کسی مستقیم مورد اهانت واقع شده، شکایت کند طبیعی است که مورد توجه واقع می‌شود و اگر فرد خاصی باشد و موردی گزارش شود مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

با ورود رییس دولت اصلاحات به یک مراسم به دستور دادستانی جلوگیری شد

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته شده دستور دادستانی در مورد عدم حضور رئیس جمهور دولت اصلاحات در مراسمی صادر شده است و از طرفی شایعاتی در مورد حذف وی مطرح است، آیا این امر صحت دارد، گفت: دومین موردی که بیان کردید صحت ندارد و اولین مورد نیز خروج نبوده بلکه ورود بوده است و با دستور دادستان جلوگیری شده است و در موارد بعدی هم در خصوص مورد تصمیم‌گیری می‌شود.

شکایت ۱۴ دستگاه دولتی در مورد پدیده شاندیز صحت ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا با توجه به اظهارات وزیر کشور مبنی بر معرفی مسئولان متخلف در رابطه با پرونده پدیده شاندیز به دستگاه قضایی و شکایت ۱۴ دستگاه دولتی در این زمینه آیا متهمان جدیدی به پرونده پدیده شاندیز افزوده می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: من دیروز حضوری دادستان مشهد را دیدم و وی گفت مسئولان متخلف در پرونده مزبور تاکنون به دستگاه قضایی معرفی نشده‌اند و شکایت ۱۴ دستگاه دولتی هم در این زمینه صحت ندارد.

رسیدگی به پرونده متهمان نفتی در دادسرا ادامه دارد

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فاز دوم رسیدگی به پرونده مته‌مان نفتی از چه زمانی آغاز می‌شود؟ گفت: رسیدگی به این پرونده در دادسرا ادامه دارد و در این رابطه از افراد زیادی به عنوان متهم و مطلع تحقیق به عمل آمده و در این رابطه هر پرونده‌ای تکمیل شود به دادگاه ارسال می‌شود.

محسنی اژه‌ای ادامه داد: پرونده نفتی متهمان دیگری دارد که در حال حاضر دستگاه قضا مشغول رسیدگی به آن‌ها است و پرونده آن‌ها راکد نیست و پس از تکمیل پرونده آن‌ها کیفرخواست صادر می‌شود و به دادگاه نیز ارسال می‌گردد.

احضار خانم فاطمه هاشمی مربوط به پرونده‌ای قدیمی بوده است

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احضار فاطمه هاشمی به دادگاه صحت دارد یا خیر؟ بیان داشت: احضاریه‌ای صادر شده است ولی مربوط به پرونده سابق می‌شود و موضوعات جدیدی مطرح نیست.

پیشنهاد رئیسی برای تولیت آستان قدس جدی است

وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به احتمال سپرده شدن تولیت آستان قدس رضوی به حجت الاسلام و المسلمین رئیسی دادستان کل کشور آیا امکان ایجاد تغییرات در رده مسئولان عالی قضایی وجود دارد یا خیر؟ گفت: بله صحبت حجت الاسلام والمسلمین رئیسی هست و این صحبت جدی است.

بحث رفتن منتظری از دیوان عدالت اداری مطرح نیست

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حجت الاسلام والمسلمین منتظری از دیوان عدالت اداری می‌رود یا خیر؟ اظهار کرد: خیر این بحث مطرح نیست.

نحوه برداشت از اموال بابک زنجانی

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف دو میلیارد یورو بدهی در پرونده بابک زنجانی چه می‌شود؟ اظهار کرد: بخشی از اموال وی شناسایی شده و بخشی دیگر در حال شناسایی است و شرکت ملی نفت می‌تواند هر مقدار از اموال وی که شناسایی شد را با قیمتی که تعیین می‌شود بردارد یا اینکه آن اموال را به فروش برساند.

وی ادامه داد: اگر اموال وی نسبت به بدهی‌هایش کسری داشت باید ببینیم آیا می‌تواند پرداخت کند یاخیر که اگر نتوانست باید بررسی شود که آیا اموال دیگری دارد یا خیر.

در ممنوع‌التصویری آقای خاتمی تجدید نظر نشده است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در حکم ممنوع التصویری و ممنوع البیانی رئیس دولت اصلاحات تجدید نظر صورت خواهد گرفت یا خیر؟ گفت: فعلاَ (تجدید نظر) نشده است.

اختلاف نظر در مورد مجتمع تجارت جهانی در خیابان فردوسی تهران، اختلاف کار‌شناسی است

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی براینکه اقدام دستگاه قضا در قبال مجتمع در حال ساخت تجارت جهانی در خیابان فردوسی تهران با توجه به نامه‌ای که سازمان مهندسی استان تهران در رابطه با مقاوم نبودن این سازه به دادستانی ارسال کرده چه خواهد بود؟ گفت: من در رابطه با این مطلب اطلاعی ندارم و اگر در این رابطه اختلافی وجود داشته باشد، اختلاف نظر کار‌شناسی است.

از ۳۲ مورد سوال خبرنگاران اطلاع نداشتم؛ سوال‌ها از قبل مطرح شود

او ادامه داد: در سال ۹۴، ۴۳۳ سوال در نشست خبری من با اصحاب رسانه مطرح شد که از این مقدار من در پاسخ به ۳۲ سوال اظهار بی‌اطلاعی کرده بودم که اگر این ۳۲ مورد را از قبل خبرنگاران مطرح کرده بودند به آن‌ها نیز پاسخ می‌دادم.

میزان رد مال‌‌ بابک زنجانی، همان مبلغی است که گرفته است

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا حکم بابک زنجانی ابلاغ شده و اینکه در این پرونده میزان رد مال چقدر است؟ گفت: میزان رد مال‌‌ همان مبلغی است که گرفته و نتوانسته پرداخت کند واگر چنانچه چیزی تصاحب نشده باشد مبلغ‌‌ همان است و علی القاعده قاضی باید حکم را ابلاغ کرده باشد.

اطلاع جدیدی در پرونده عرفان حلقه وجود ندارد

سخنگوی قوه قضائیه در پایان در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت پرونده عرفان حلقه اظهار داشت: اطلاع جدیدی در مورد این پرونده وجود ندارد.

کد خبر : ۳۵۳۲۲۳