خبرگزاری کار ایران

توکلی در تذکر قانون اساسی:

طرح تقویت بسیج، مغایر قانون اساسی است

اظهار داشت: طرح تقویت بسیج مستضعفین با اصل ۶۰ قانون اساسی مغایرت دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، احمد توکلی در نخستین دقایق نشست علنی امروز مجلس و در حالی که نمایندگان مجلس بررسی طرح تقویت بسیج مستضعفین را در دستور کار داشتند، با بیان تذکری گفت: در اصل ۶۰ قانون اساسی آمده که اعمال قوه مجریه جز در مواردی که در قانون مورد تاکید قرار گرفته باید توسط رئیس جمهور و وزرا انجام گیرد و آنچه به عنوان وظیفه در این طرح ذکر شده، تماماً و بدون استثنا از وظایف قوه مجریه است.

توکلی با تاکید بر لزوم رعایت قانون اساسی و توجه به محدوده وظایف دستگاه‌ها یادآور شد: تمام آنچه در کلیات طرح تقویت بسیج آمده وظایف قوه مجریه است و این در حالی است که بسیج از نظر رده سازمانی زیر نظر نیروهای مسلح است.

نماینده مردم تهران با تاکید بر افتخارآمیز بودن بعضی فعالیت‌های داوطلبانه بسیج یادآور شد: این اقدام‌ها از روی بزرگواری و داوطلبی است که اشکالی ندارد، اما اگر چنین قانونی تصویب شود بخشی از وظایف قوه مجریه زیر نظر نیروهای مسلح قرار می‌گیرد.

توکلی در پایان تصریح کرد: این اتفاق با اصل ۶۰ قانون اساسی سازگار نیست و احتمالاً شورای نگهبان آن را رد می‌کند و در نتیجه کارهای بسیج که با زحمت و افتخار انجام می‌شود زیر سوال می‌رود.

کد خبر : ۳۴۱۴۷۷