خبرگزاری کار ایران

اصلاح‌طلبان در اصلاح‌طلب‌ترین استان؛

یک نامزد و هشت حوزه انتخابیه‌+ جدول

با آنکه اصلاح‌طلبان سیستان و بلوچستان در دوره‌های مختلف همواره به اصلاح طلبان تمایل داشته‌اند، اما در انتخابات مجلس دهم، وضعیت به گونه‌ای است که باید آن را استان «هشت حوزه و یک نامزد» خواند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، در ادوار مختلف انتخابات، مردم سیستان و بلوچستان رفتار اصلاح‌طلبی از خود نشان داده‌اند و عموما نامزدهای اصلاح‌طلب در انتخابات ریاست جمهوری بیشترین رای را در این استان به خود اختصاص داده‌اند.

به جز سال ۷۶ و ۸۰ که خاتمی با رای بالا از این استان رئیس جمهور شد، در انتخابات سال ۸۴ مصطفی معین تنها در سیستان و بلوچستان بود که توانست رای اول استان را به دست آورد. در سال ۸۸ نیز میرحسین موسوی بر اساس آمار وزارت کشور در استان سیستان و بلوچستان و اردبیل رای بیشتری از احمدی‌نژاد کسب کرده بود.

در انتخابات پیش رو نیز به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان بین چهار تا پنج نامزد برای هشت حوزه انتخابیه استان معرفی کنند و سه نفر از این افراد شانس بالای ۵۰درصد برای ورود به مجلس دارد.

وضعیت انتخاباتی در منتهای الیه جنوب شرقی کشور این‌گونه است که در زاهدان سی و پنج نفر تایید شده‌اند و در میان تایید صلاحیت شده‌ها ۱۶ بلوچ اهل سنت هستند و دیگران شیعه و فارس و عموما لیست‌های انتخاباتی به صورت یک فارس و یک بلوچ بسته خواهد شد.

در میان چهره‌های سیاسی بلوچ، افرادی برای حضور در لیست اصلاح‌طلبان هستند و آنگونه که گفته می‌شود یکی از این افراد هم به اصلاح‌طلبان نزدیک است که میثاق‌نامه را امضا کرده است، با اینهمه اگر در میان فارس‌ها و شیعیان کسی تایید نشود، اصلاح طلبان  زاهدان به مشکل برخواهند خورد.

در شهر دیگر، زابل، چهره اصلاح‌طلب تایید شده  هست اما در میان آنها چهره‌های شاخصی نیستند، با اینهمه یک نفر با گرایش نزدیک به دولت احتمالا دارد در لیست اصلاح‌طلبان قرار بگیرد اما اصلاح طلبان برای نفر دوم در حال رایزنی هستند.

در حوزه خاش جریان اصلاحات فعلا چهره‌ای ندارد و اصلاح طلبان هنوز منتظر نتیجه نهایی تایید صلاحیت‌ها در شانزده بهمن هستند تا از گزینه‌های موجود به یکی برسند.

اما در ایرانشهر، نامزد نزدیک به اصلاح‌طلبان تایید شده است اما این مشکل وجود دارد که موقعیت رای خوبی ندارند، بدین ترتیب اصلاح‌طلبان در ایرانشهر هنوز منتظرند اما آن‌چنان که فعالان سیاسی منطقه می‌گویند اصلاح طلبان در ‌‌نهایت نامزد معرفی خواهند کرد.

در حوزه انتخابیه سراوان هفت نامزد تایید شدند که شش نفر اصولگرا هستند و نفر هفتم هم شانس بالایی برای رای آوری ندارد و در نهایت در حوزه انتخابیه چابهار چند نفر نیروی مستقل حضور دارند اما نیروی اصلاح‌طلبی در این منطقه تایید نشده است که اصلاح طلبان فعلا در حال رایزنی با این افراد هستند.

ایلنا

آرایش اصلاح طلبان در استان‌های دیگر را از لینک‌های زیر ببینید:

استان‌هایی که اصلاح طلبان در آن تایید نشده‌اند

استان همدان

استان چهارمحال و بختیاری

استان اصفهان

استان فارس

استان آذربایجان شرقی

استان خراسان رضوی

استان خراسان جنوبی

استان سیستان و بلوچستان

استان کرمان

استان اردبیل

استان مازندران

کد خبر : ۳۴۰۹۹۶