خبرگزاری کار ایران

موسویان:

ایران حداکثر شفافیت را در قالب مقررات بین‌المللی پذیرفته است

عضو پیشین تیم مذاکره کننده کشورمان در خصوص وضعیت فعلی مذاکرات٬ روند برداشته شدن تحریم‌ها و مسائل مربوط به مذاکرات مطالبی را بیان کرد.

به گزارش ایلنا٬ سید حسین موسویان که با رادیو ملی آمریکا گفت‌و‌گو می‌کرد٬ در مورد وضع فعلی مذاکرات تصریح کرد: دو دولت در تهران و واشینگتن با اراده و جدیت تمام روند حصول توافق نهایی را دنبال کرده‌اند و تا کنون به پیشرفت‌های مهمی دست یافته‌اند.

وی در توضیح بخش نخست پیشرفت‌ها گفت: در مورد تمام اقدامات در چهارچوب معاهده NPT و مقررات آژانس از جمله پروتکل الحاقی توافق کرده‌اند. بدین ترتیب ایران حداکثر شفافیت در قالب مقررات موجود بین المللی را در برنامه هسته ای خود پذیرفته است.

عضو پیشین تیم مذاکره کننده کشورمان در تشریح قسمت دوم افزود: در مورد تمام اقدامات اعتمادساز در مورد عدم ساخت بمب هسته‌ای از طریق غنی سازی یا آب سنگین نیز توافق حاصل شده است.

وی با بیان قسمت سوم صحبت‌هایش تاکید کرد: موارد زیاده‌خواهی فراتر از معاهدات و مقررات بین‌امللی است٬ که گمان من این است جان کری این موارد را بخاطر فشارهای کنگره و لابی‌های فشار داخل واشینگتن بر سر میز مذاکرات مطرح و اصرار می‌کند. معتقدم نهایتا دو طرف راهی را برای عبور از این بخش هم پیدا خواهند کرد٬ زیرا برای تهران و واشینگتن فقط یک انتخاب وجود دارد و آن‌هم دیپلماسی است.

موسویان در خصوص چگونگی برداشته شدن تحریم‌ها گفت: اگر توافق تا مهلت فعلی یعنی 9 جولای حاصل شود، 30- تا 60 روز باید منتظر کنگره آمریکا بود. مرحله بعد توافق باید به شورای امنیت برود و قطعنامه شورای امنیت صادر شود. در مرحله بعد مراحل اجرا شروع می‌شود. در این مرحله اقدامات ایران باید با برداشته شدن تحریم‌ها متناظر باشد. این چیزی است که دو طرف در این دور از مذاکرات باید روی آن توافق کنند.

وی در پاسخ به این سوال که نگاه رهبر انقلاب به مذاکرات چیست٬ گفت: معتقدم که رهبر ایران بازی سیاسی نمی‌کند. ایران با تمام اقدامات حداکثری در چهارچوب معاهده NPT توافق کرده و رهبر ایران هم موافقت کرده‌اند. ایشان با همه اقداماتی که می‌تواند به جامعه جهانی اطمینان بدهد برنامه هسته‌ای ایران به سمت ساخت بمب نخواهد رفت٬ نیز موافقت کرده‌اند.

موسویان خاطرنشان کرد: با وجودی که برخی از این موارد٬ فراتر از NPT است. مشکل رهبری ایران با زیاده خواهی‌های بی‌مورد آمریکاست؛ مثل بازرسی هر زمان از هرمکان٬ هیچ کشور دیگری چنین چیزی را نپذیرفته است.

وی ادامه داد: مورد دیگر از زیاده‌خواهی‌ها٬ مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران است. تعداد زیادی از دانشمندان هسته ای ایران ترور شده اند. اینگونه مواردی است که رهبری ایران خط قرمز کشیده‌اند.

کد خبر : ۲۸۷۲۶۱