خبرگزاری کار ایران

عراقچی مطرح کرد:

تا 10 تیرماه در وین می مانیم/لغو تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با هسته‌ای از روز اجرای توافق

عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

به گزارش ایلنا، سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای ایران گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با موضوع هسته ای علیه کشورمان از روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

امشب به محل مذاکرات می‌رویم

عراقچی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به نزدیک شدن به 10 تیر پایان ضرب الاجل هفت ماهه توافق ژنو افزود: ما امشب به محل مذاکرات می‌رویم تا 10 تیر در آنجا مستقر می‌شویم تا بتوانیم آخرین کارها را انجام دهیم و به قول معروف پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلاف است، کاهش دهیم.

وی گفت: احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کلیدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصمیم گیری شود.

هرگز توافق خوب را فدای تاریخ زمانی نمی‌کنیم

عراقچی افزود: ما 10 تیر را برای پایان مذاکرات در نظر گرفته‌ایم اما این طور نیست که توافقی خوب و مطلوب را فدای این تاریخ کنیم اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود یا زودتر تمام شود اینها به نظر ما اصل قضیه نیست.

وی تأکید کرد: ما به تاریخ مشخصی پایبند نیستیم و یک تاریخ مشخص برای ما مقدس نیست آنچه برای ما ارزش دارد توافقی مطلوب است که حقوق ملت ایران در آن رعایت و خواسته‌های ما در آن تأمین شود اگر لازم باشد که بیشتر بمانیم این کار را حتماً خواهیم کرد.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در دور گذشته که در وین بودیم پیشرفت نسبتاً خوب اما آهسته داشتیم این مسیر ادامه دارد تا به سرانجام برسیم تا اگر بشود اختلافات را نهایتاً حل و فصل کنیم و به آنچه مطلوب ماست برسیم.

عراقچی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های اقتصادی علیه ما در روز توافق احتمالی لغو خواهد شد یا گام به گام خواهد بود اظهار داشت: ما در روزی که توافق صورت گیرد فرض کنیم دهم،‌ یازدهم یا دوازدهم تیر، آن روز توافق اجرایی هم نمی‌شود، یعنی توافق به دست می‌آید و ممکن است اعلام هم بشود که توافق شده است اما همان روز اجرا نمی‌شود.

وی گفت: علت این است که برخی مراحل فنی و حقوقی باید طی شود و مجالس و پارلمان‌های کشورهای طرف مذاکره اعم از کنگره امریکا، سازمان های اروپایی و مجلس شورای اسلامی ممکن است بخواهند مروری بر توافق داشته باشند.

عراقچی افزود: طبعاً این در اختیار نمایندگان مردم است و پس از اینکه این مرورها انجام شد باید مقدمات فنی از هر دو طرف صورت بگیرد و پس از طی این مقدمات به روزی برسیم که آماده اجرای توافق شویم.

در روز اجرای توافق تحریم‌ها همگی رفع خواهد شد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان گفت: در روز اجرای توافق تحریم‌های اقتصادی و مالی علیه ما همگی رفع خواهد شد یعنی روزی که توافق اجرا شود همان روز اعلام خواهد شد که همه تحریم‌های اقتصادی و مالی در همه حوزه هایی که در چارچوب هسته ای علیه ما وضع شده است لغو خواهد شد.

وی این تحریم‌ها شامل تحریم‌های نفتی، گاز، پتروشیمی، بانکی، مالی، بیمه،‌کشتیرانی، طلا و ریال را بخشی از فهرست‌های تحریم‌های مرتبط با هسته ای برشمرد که در روز اجرای توافق لغو خواهد شد.

عراقچی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا تا زمانی که تحریم‌ها علیه ما لغو نشده است ما هم تعهداتمان را اجرا نخواهیم کرد تأکید کرد: حتماً‌ همین طور است ما هم تعهداتمان را تا آن زمان اجرا نخواهیم کرد مگر مقدماتی که از نظر فنی برای اجرا شدن لازم باشد.

وی گفت: اینجا مشکلی به نام همزمانی وجود دارد که کماکان در حال بررسی آن هستیم و یکی از پرانتزهای بسیار مهمی که هنوز باز مانده همین نکته‌ای است که آنچه از ترتیبات یا مقدمات فنی باید آماده سازی کنیم در مقایسه با مقدماتی که آنان باید فراهم کنند مقداری زمان بیشتر می‌برد.

عراقچی افزود: اینکه چگونه می توان این دو را با هم همزمان کرد در حال بررسی است؛ پیشنهادها و ایده‌هایی وجود دارد و فکر می‌کنم که نهایتاً راه حل‌هایی که اطمینان بخش باشد برای هر دو طرف در این خصوص یافت شود تا اینگونه وقتی به روز اجرای توافق رسیدیم همه چیز در روالی معقول اجرا شود.

در توافق نهایی، تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای پیشرفته ادامه می‌یابد

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان تأکید کرد: در توافق نهایی مکتوب خواهد شد که کار تحقیق و توسعه روی سانتریفیوژهای پیشرفته به‌ویژه نسل هشت ادامه خواهد یافت.

عراقچی در پاسخ به پرسشی درباره نتایج مذاکرات درخصوص تحقیق و توسعه به‌ویژه امکان ساخت، ایجاد زنجیره و گازدهی به سانتریفیوژهای نسل جدید گفت: این موضوع در لوزان حل و فصل شد و یکی از مهم‌ترین بخش های توافقات در لوزان است.

وی افزود: پس از ماه‌ها مذاکره، طرف‌های مقابل در نهایت پذیرفتند که تحقیق و توسعه ما روی ماشین‌های پیشرفته ادامه یابد ما طبعاً می‌دانیم که ماشینی که اکنون غنی‌سازی می کند IR1 است در حالی که اکنون روی ماشین‌های نسل‌های 4 ، 5 ، 6 و 8 که توان غنی‌سازی آن 20 برابر ماشین‌های نسل یک است تحقیق و توسعه می‌کنیم تا وقتی که اینها را آماده کنیم و وارد خط تولید شوند.

عراقچی تأکید کرد: آنچه از روز نخست خط قرمز کلیدی بوده این است که کار روی این سانتریفیوژها نباید متوقف شود؛ زیرا صنعت غنی‌سازی ما در آینده به تحقیق و توسعه روی ماشین‌های پیشرفته بستگی دارد پس حتماً فعالیت در این باره باید ادامه یابد.

وی گفت: در توافق لوزان این موضوع تصریح شده است و در توافق نهایی خواهید دید که این موضوع مکتوب خواهد شد که تحقیق و توسعه روی ماشین‌های IR4 ، IR5 ، IR6 و IR8 طبق برنامه ای که خود ما برای تکمیل و توسعه این ماشین‌ها داریم ادامه خواهد یافت.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا این تفاهم شامل تشکیل زنجیره و گازدهی به سانتریفیوژهای پیشرفته خواهد شد اظهار داشت: این توافق برای تشکیل زنجیره و گازدهی نیز صدق می‌کند و در باره هر یک از ماشین‌هایی که به مرحله گازدهی برسند این کار صورت خواهد گرفت.

عراقچی گفت: البته اکنون تا ماشین‌های IR6 به مرحله گازدهی رسیده‌ایم اما ماشین IR8 مرحله آزمایش مکانیکی‌اش تمام شده یا در حال انجام شدن است و پس از این مرحله، تزریق گاز به آن صورت خواهد گرفت و به این طریق مسیر تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت.

وی افزود: باید توجه داشت که مسیر تحقیق و توسعه روی ماشین‌های پیشرفته مسیری زمانبر است و این گونه نیست که در دوره‌ای یک ساله یا دو ساله قابل انجام شدن باشد بلکه روال معقولی در این زمینه باید طی شود.

عراقچی اضافه کرد: فعالیت در عرصه تحقیق و توسعه روی ماشین‌های پیشرفته پروسه‌ای زمانبر است و باید به مرحله‌ای برسد که از نظر فنی تکامل لازم را پیدا کند و آماده ورود به خط تولید شود.

کد خبر : ۲۸۴۳۰۹