خبرگزاری کار ایران

اولیا در گفت‌وگوبا ایلنا بررسی کرد:

ریشه‌ درخواست‌های شخصی نمایندگان از دولت

یک نماینده سابق مجلس شورای اسلامی گفت: نبود نظامی حزبی منسجم اشکال برزگی در سیستم پارلمانی ایران است که باعث عدم شفافیت و پاسخگویی و ایجاد فضا در جهت درخواست های شخصی نمایندگان از دولت می شود.

علی اکبر اولیا در گفت‌و‌گوبا خبرنگار ایلنا؛ درباره درخواست‌های شخصی وجناحی برخی از نمایندگان مجلس از مسئولان اجرایی گفت: ایجاد و شیوع اینگونه موضوعات درهمه ابعاد و سطوح خود به مشکلات عدیده‌ای برمی‌گردد که در نظام پارلمانی ما وجود دارد. 

وی ادامه داد: یکی از اینگونه درخواست‌های و فشار به مطالبات و انتظارات موکلین برمی‌گردد که هر نماینده سعی می‌کند در سال‌های اخر دوره نمایندگی به جدیت بیشتری این مطالبات و انتظارات حوزه نمایندگی خود را پیگیری کند. 

نماینده مجلس هشتم شواری اسلامی تصریح کرد: در این بین به دلیل‌‌ همان مشکل نظام پارلمانی و نبود یک نظام حزبی منسجم و پاسخگو به مطالبات واقعی مردم و ارائه گزارش عملکرد شفاف دوره نمایندگی، یک مسئول اجرایی در حوزه مجلس شورای اسلامی شاید سعی کند به نحوی دیگرمطالبات را پیگیری کند. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان اینکه پیگیری، نظارت، مطالبه و.. جزء وظایف اصلی یک نماینده مجلس است، تصریح کرد: اما عدم تعهد حزبی و پاسخگویی شفاف حتما باعث می‌شود گاهی موضوعات به نحوی توسط نمایندگان پیگیری و اولویت بندی شود٬ که بیشتر شبهه جلوه درخواست شخصی داشته باشد. 

اولیا گفت: امروز برای رهایی از این آفت رو به گسترش باید سعی شود نظام حزبی منسجمی در چارچوب قانونی و مطالبه حقیقی مردم ایجاد گردد که این نظام حزبی راهکار ریشه‌ای برخورد با هر گونه اعمال نظر شخصی و باعث کاهش سوء استفاده از جایگاه قانونی در جهت منافع فردی است. 

وی تاکید کرد: امروز اگر با این گونه رفتارمواجه هستیم٬ نبود الزام اصلی یک نظام پارلمانی یعنی عدم حرکت در چارچوب نظام حزبی برمی‌گردد که متاسفانه شاهد هستیم که به علت عدم نظارت یک نماینده ممکن درخواست‌ها و فشارهایی بر حوزه اجرا وارد کند که نه به صلاح دولت و نه در شان جایگاه نمایندگی باشد. 

اولیا در پایان گفت: دولت و مسئولان اجرایی باید هوشیار باشند و به هرگونه فشار و خواسته خارج از چهارچوب پاسخ ندهند٬ چراکه جواب و عمل به خواست شخصی توسط مسئول اجرایی افت بسیار بزرگی برای یک سیستم است.

کد خبر : ۲۷۱۳۳۰