خبرگزاری کار ایران

چطور کار به اینجا رسید: مرگ کارگران مقنی - ۲

مشکل کارگران چاه‌کن تنها «دستگاه تهویه» نیست / مرگ به دلیل فقدان کلاه ایمنی

asdasd
کد خبر : ۱۹۸۱۱۴

«گاز گرفتگی تنها یکی از خطراتی است که جان این کارگران را تهدید می کند چرا که بیشتر این کارگران حتی به امکانات اولیه همچون کلاه ایمنی برای محفوظ ماندن از خطر ریزش‌های احتمالی مجهز نیستند.»

پس از کشته شدنسه کارگر مقنیدر گنبدکاووس براثر گازگرفتگی در عمق چاه، یک فعال حقوق صنفی کارگران ساختمانی به تشریح استاندارهای «موجود» و «مطلوب» ایمنی در شغل لایروبی و حفر چاه در ایران پرداخت.

«هادی ساداتی» از اعضا هیات مدیره انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور در رابطه باشرایط کاری کارگران چاه کنبه خبرنگار ایلنا گفت: بیشترین میزان اجرای مقررات ایمنی و بهداشت در مورد کارگرانی است که در استخدام کارفرمایان بزرگ به کندن چاه‌های فنی مانند تاسسیات مترو و مخابرات اشتغال دارند اما در مورد کارفرمایان خصوصی(که بخش عمده این کار را شامل می‌شود) وضع به گونه دیگی است.

وی با یادآوری اینکه بیشتر کارگران چاه‌کن به صورت سنتی در حفر چاه‌های آب و فاضلاب مشغول به کارند، گفت: کارفرمایان بیشتر این کارگران صاحبان منازل هستند بنابراین یکی از مسائل مربوط به اجرا نشدن اصول ایمنی و بهداشت کار در مورد این کارگران نامشخص بودن مسئولیت قانونی تامین امکانات ایمنی کار توسط کارفرماست.

مسئول انجمنن صنفی کارگران ساختمانی استان مازندران در تشریح این موضوع گفت:از یکسو برابر عرف جاری صاحبان منازل را نمی توان وادار کرد که برای حفر یک حلقه چاه آب یا فاضلاب حتما هزینه سنگین تهیه تجهیزات ایمنی را پرداخت کنند و از سوی دیگر کارگران چاه‌کن هم در وضعیت مالی مناسبی برای تهیه چنین وسایلی قرار ندارند.

وی بابیان اینکه به دلیل این مشکل، شرایط ایمنی و بهداشت کار در مورد کارگران چاه کن در حد بسیار نازلی است، افزود: گاز گرفتگی تنها یکی از خطراتی است که جان این کارگران را تهدید می کند چرا کهبیشتر این کارگران حتی به امکانات اولیه همچون کلاه ایمنی برای محفوظ ماندن از خطر ریزش‌های احتمالی مجهز نیستند.

ساداتی با قبول اینکه مطابق استاندارهای روز ایمنی و بهداشت کار دستگاه تهویه از ابزارهای کار کارگران چاه کن تلقی می شود، گفت: در این میان باید دولت تمهیداتی را فراهم کند که علاوه بر افزایش سطح آگاهی کارگران چاه کن به نوعی از طریق اعطای تسهیلات اختصاصی یا تعاونی امکان مجهز شدن کارگران چاه کن به دستگاه‌های ایمنی مدرن فراهم شود.

وی بایادآوری اینکه اصولا در حال حاضر برابر قوانین موجود کارگران چاه کن به همراه کارگران نصاب داربست‌های ساختمانی و کارگران نصب کننده سقف‌های شیروانی جز کارگران ساختمانی محسوب نمی شوند، گفت: واقعیت این است که مشکل امروز کارگران چاه کن تنها به بودن و یا نبودن دستگاه تهویه مربوط نمی‌شود، چون هنوز قانون حرفه چاه کنی را شغل ساختمانی حساب نمی‌کند کارگران چاه کن حتی از مزایای بیمه اجباری کارگران ساختمانی نیز محروم هستند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز