خبرگزاری کار ایران

بیانیه وزارت خارجه آمریکا درباره لبنان؛ تیلرسون: حریری باید بازگردد

asdasd
کد خبر : ۵۵۶۷۵۸

وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، به طرف‌های خارجی هشدار داد که لبنان را میدان «جنگ‌های نیابتی» نکنند. او همچنین از نخست‌وزیر مستعفی لبنان خواست به کشورش بازگردد و از طریق قانونی استعفا کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا، روز گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکید کرد، به رغم این که دستگیری‌ها در چارچوب مبارزه با فساد در عربستان مصداق بازداشت‌های دسته‌جعمی نیستند، ولی این اقدامات باعث نگرانی هستند و باید منتظر روشن شدن مساله ماند.

تیلرسون، که همراه با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در شرق آسیا به‌سر می‌برد، پس از گفت‌وگوی تلفنی با همتای سعودی خود «عادل الجبیر» این اظهارات را مطرح کرده است.

تیلرسون گفت که الجبیر اطمینان داده که «سعد حریری» نخست‌وزیر لبنان با میل خود استعفا کرده است.

الحریری، شنبه گذشته در اقدامی غیرمعمول و در حالی‌که در عربستان سعودی به‌‌سر می‌برد، استعفای خود را از نخست‌وزیری لبنان اعلام کرد.

تیلرسون تاکید کرد که ایالات متحده وضعیت لبنان را «با دقت زیاد» زیر نظر دارد و از دولت قانونی لبنان حمایت می‌کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت: «اگر حریری می‌خواهد از مقامش کناره‌گیری کند، تا آنجا که من می‌دانم، می‌بایست او به لبنان بازگردد و این اقدام را از طریق قانونی انجام دهد. من بسیار امیدوارم که اگر او چنین قصدی دارد، این کار را انجام دهد تا دولت لبنان بتواند کارهایش را بتواند درست انجام بدهد.»

حریری در وضعیتی مبهم در عربستان به‌سر می‌برد. دو مقام بلندپایه لبنان اعلام کرده‌اند که الحریری «علی‌رغم میل خود» در عربستان نگه داشته شده است.

این در حالی است که رکس تیلرسون همچنین در بیانیه‌ای در روز جمعه درباره وضعیت لنبان گفته است: «ایالات متحده قویا از حاکمیت ملی و استقلال جمهوری لبنان و نهادهای سیاسی آن حمایت می‌کند. ایالات متحده آمریکا همچنین از همه طرف‌ها چه در لبنان یا خارج از این کشور می‌خواهد به تمامیت و استقلال نهادهای ملی مشروع لبنان، از جمله دولت لبنان و نیروهای مسلح لبنان احترام بگذارند.»

وی تأکید کرد: «در این راستا، ما به سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان به عنوان یک شریک جدی ایالات متحده احترام می‌گذاریم.»

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهام‌هایی علیه ایران و حزب‌الله، گفت: «هیچ نیروی خارجی، شبه‌نظامی‌ها و دیگر عناصر در لبنان مشروعیت ندارند، و نیروهای امنیتی دولت لبنان و ارتش این کشور تنها نیروی مشروع تامین امنیت لبنان هستند.»

تیلرسون در ادامه گفته است که آمریکا به همه نیروها چه در داخل لبنان یا خارج از آن هشدار می‌دهد که «نباید از این کشور به عنوان بستر جنگ‌های نیابتی خود و بی‌ثبات کردن لبنان استفاده کنند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز