خبرگزاری کار ایران

گفتگوی ماریا دوتسنکو با ایلنا به بهانه سالگرد روز جهانی صلح:

ایران نقش مهمی در برقراری صلح منطقه‌ای به عهده دارد

از تمام طرف‌های درگیر در جنگ درخواست می‌کنم سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و صلحی جهانی ایجاد کنند. به آن‌ها می‌گویم که کشتار و نابودی را متوقف و فضایی برای صلح پایدار ایجاد کنید.

«ماریا دوتسنکو» مسئول اطلاعات همگانی مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با اشاره به 21 سپتامبر "سالگرد روز جهانی صلح" در گفت‌وگو با خبرنگاران ایلنا بیان داشت: شعار امسال «همکاری برای صلح- عزت برای همگان» قرار داده شده است.به این ترتیب سازمان ملل با شعار جدید خود در هفتادمین سالگرد تاسیس این سازمان بر اهمیت بخش‌های مختلف جامعه در ایجاد صلح و ثبات تاکید می‌کند.

وی افزود: سازمان ملل متحد پس از جنگ جهانی دوم با حضور شماری از اعضاء کشورهای مختلف دنیا  شکل گرفت که ایران هم در بنیان گذاری و شکل‌گیری این سازمان نقش بسزایی داشته است. به گونه‌ای که هدف اصلی سازمان ملل ایجاد صلح، ثبات و آرامش در سطح بین‌المللی است و  مسئولان این سازمان همواره در تلاش هستند از وقوع جنگ در نقاط مختلف جهان جلوگیری کنند. همچنین این سازمان بیش از 170 تفاهم در سرتاسر جهان به امضا رسانده و  ماموریت‌های مختلف دیگری توسط اعضای این سازمان در نقاط و مناطق مختلف بین‌المللی در حال انجام است.

فرشاد گلزاری سعید فیض آبادی ماریا دوتسنکو

دوتسنکو در ادامه سخنان خود به بخشی از پیام دبیرکل سازمان ملل به منظور تاکید بر اهداف این سازمان اشاره داشت و در نقل قول خود از سوی "بان‌کی‌مون" ابراز کرد: « از تمام طرف‌های درگیر در جنگ درخواست می‌کنم سلاح‌های خود را بر زمین بگذارند و صلحی جهانی ایجاد کنند. به آن‌ها می‌گویم که کشتار و نابودی را متوقف و فضایی برای صلح پایدار ایجاد کنید.»

وی در پاسخ به این سوال که نقش سازمان ملل متحد در درگیری‌های منطقه‌ای و به خصوص رویارویی با گروهک تروریستی داعش در سوریه و عراق چه خواهد بود؛ اظهار داشت: به طور کلی سازمان ملل متحد برای انتشار بیانیه تلاش می‌کند و دفتر نمایندگی این سازمان در ایران نیز از تمام این بیانیه‌ها حمایت کرده و بر این باور است که تمام درگیری‌ها و بحران‌ها باید از راه مذاکره حل‌و‌فصل شوند.

دوتسنکو1

مسئول اطلاعات همگانی مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران با اشاره به سخنرانی اخیر «حسن روحانی» رئیس‌جمهوری ایران مبنی بر مقابله با گروه‌های تندرو و خشونت موجود در منطقه،عنوان کرد: نقش ایران در این موضوع بسیار مهم و کلیدی است در حال حاضر امیدواریم که این نقش در آینده افزایش یابد. همچنین روند برقراری صلح در دوران رئیس دولت اصلاحات با به وجود آمدن گفت‌گوی تمدن‌ها؛ روند خوبی را پیش گرفته بود که قطعنامه‌ای در این خصوص در سازمان ملل شکل گرفت که مورد حمایت بسیاری از اعضای این سازمان و مایه آغاز بسیاری از فعالیت‌ این اعضا در سطح بین‌الملل شده است و تلاش شده در سالگرد روز جهانی صلح افراد مختلف از بخش‌های گوناگون جامعه از جمله شهرداری‌ها، موزه‌ها و موسسات بین‌الملل ایرانیان؛ دعوت شوند که بتوانند در روز بین‌المللی صلح، فرهنگ دوستی و ثبات را ترویج دهند.

سازمان ملل مسائل گسترده‌ای را پوشش می‌دهد و یکی از این مسائل برابری همگان است و مسئولان این سازمان همواره تلاش کرده‌اند تمام اقشار جامعه، از هر نژاد و مذهب، بتوانند به صورت یکسان و برابر فعالیت‌های صلح‌آمیز خود را صورت دهند.

وی در پاسخ به هم‌زمانی تقریبی سفر «محمود عباس» رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه اعلام کرد: هر عضو سازمان و هر مقام سیاسی می‌تواند برای انجام فعالیت‌های صلح‌آمیز و حتی فعالیت‌های سیاسی خود فارغ‌ از صلح‌آمیز بودن یا نبودن با یکدیگر دیدار کنند. همچنین بررسی مسائل گوناگون در سطح منطقه و بین‌الملل از جمله درگیری‌ها میان فلسطین و رژیم صهیونیستی و  بحران درگیری‌ها در سوریه از وظایف دبیر کل این سازمان خواهد بود که به صورت جدی در حال پیگیری است.

دوتسنکو در خصوص تاثیر توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بر نظام و امنیت بین‌الملل تصریح کرد: دست‌یابی به توافق هسته‌ای را به مردم ایران تبریک می‌گویم، چراکه اهمیت تاثیر این توافق در سطح منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بسیار بالا است و همکاری ایران در این خصوص بسیار برجسته و مشخص است چراکه این کشور نقش بسیار برجسته‌ای در برقراری صلح و امنیت منطقه بازی می‌کند. از اینرو عنصر همکاری میان دولتهای مختلف برای دست‌یابی به صلح جهانی یکی از پارامترهای بسیار مهم و حائز اهمیت است.

وی در پایان در پاسخ به این‌ سوال که چرا بیانیه‌های سازمان ملل به رغم مقبولیت ظاهری در سطح بین‌المللی چندان جدی گرفته نمی‌شوند؛گفت:عدم اجرای بیانیه‌های سازمان ملل مانع از انتشار بیانیه‌های دیگر نمی‌شود و این موضوع در بسیاری از مواقع به منافع دولت‌ها و گروه‌های درگیر در یک موضوع بستگی دارد.

گفت‌وگو‌: سعید فیض آبادی فرشاد گلزاری

کد خبر : ۳۰۶۶۶۹