خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی با ادعای ارائه طرح سه فوریتی توقف قرارداد توتال، بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۷۰۰

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: کسانی که چند جرثقیل و دستگاه حفاری و پولی برای پرداخت هزینه پیمانکار دارند و ادعای توان توسعه نفت و گاز را دارند اما دغدغه ضریب بازیافت را ندارند، آیا می توانند بگویند اگر بعد از یک سال اهداف محقق نشود چه کسی پاسخگو است؟

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره اظهارات یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال فردا تقدیم هیئت‌ رئیسه مجلس می‌شود، اظهار داشت: این جریان بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند. اینان افرادی هستند که به خاطر منافع مالی شخصی دنبال این قرارداد بوده اند و اکنون که نتوانستند به آن دسترسی پیدا کرده و منافع خود را نیز در خطر می بینند وارد این بازی شده اند.

او افزود: این افراد در موضع گیری هایشان حرف حساب ندارند، نمی گویند ایراد قرارداد با توتال چیست؟ یک بار می گویند خیانت است، یک بار می گویند امتیاز به خارجی است. بار دیگر می گویند که کشور را فروختند اما حرف حساب ندارند و دلیل و برهانی برای این اظهار نظرهای خودشان ندارند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: در مجلس غیر از آقای حاجی دلیگانی که در نطق اضطراری به این موضوع اشاره داشته، بنده واکنشی ندیدیم. من نمی دانم این نمایندگان چه کسی هستند که از طرح سه فوریتی صحبت می کنند و یا چه استدلالی دارند و چه اهدافی دارند. البته اهدافشان مشخص است که دنبال منافع شخصی خودشان هستند ولی استدلال شان چیست؟

نماینده مردم ایلام در مجلس تاکید کرد: این نمایندگان آنچه پیگیری می کنند در راستای منافع ملی نیست و وقتی از منافع ملی صحبت می کنند به نظر می رسد مستمسکی برای پیشبرد منافع شخصی خودشان است.

میرزایی خاطرنشان کرد: واقعیت این است که ما نیاز به سرمایه گذاری داریم، برای اولین بار پس از سال ها در برداشت از گاز و میعانات از قطر پیشی گرفتیم و این قرارداد نیز به این امر کمک می کند ضمن اینکه  فاز 11 فاز پیچیده ای است که نیاز به تکنولوژی  وسرمایه بالایی دارد.

او در ادامه گفت: کسانی که دنبال این قرارداد هستند، می گویند که ما سرمایه داریم و می توانیم از داخل کشور و مردم با فروش اوراق اعتبار لازم را تهیه کنیم، خودمان چند دستگاه حفاری و جرثقیل هم داریم، اینان با نگاه پیمانکاری به قضیه نگاه می کنند در صورتی که دولت از موضع پیمانکار به این قرارداد نگاه نمی‌کند. آنچه مدنظر دولت است این است که درگیر آزمون و خطا نشویم و کشوری که تکنولوژی بالایی دارد کار را در میدان شروع کند و در مقابل زیان احتمالی هم پاسخگو باشد و ضمن اینکه ضریب بازیافت هم بالا برود.

نماینده مردم ایلام تاکید کرد: کسانی که چند جرثقیل و دستگاه حفاری و پولی برای پرداخت هزینه پیمانکار دارند و ادعای توان توسعه نفت و گاز را دارند اما دغدغه ضریب بازیافت ندارند، آیا می توانند بگویند اگر بعد از یک سال اهداف محقق نشود چه کسی پاسخگو است؟

او یادآور شد: قطعا باید جوانب کار در نظر گرفته شود اگر خودمان پول نقد داشته باشیم و شرکت خارجی به عنوان پیمانکار کار کنند عالی است، ولی ما سرمایه نداریم و شرکت های خارجی نیز حاضر نیستند مثل دهه 50 و 60 با کشورهای نفت‌خیز کار کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز