خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از وضعیت مسافران خارجی مشهد؛

هتل‌های لوکس پس از حمله به سفارت عربستان خالی ماند/ هر خانواده عرب هفته‌ای ٥٠٠٠ دلار هزینه می‌کرد

asdasd
کد خبر : ۴۸۳۳۶۵

در حالیکه این روزها مناطق مختلف کشور شاهد افزایش توریست های خارجی است سهم مشهد که بیشترین هتل‌ها را درکشور دارد پس از حمله به سفارت عربستان به حداقل رسیده است.

مشهد پایتخت فرهنگی ایران و مهمترین زیارتگاه شیعیان که توانایی پذیرایی روزانه بیش از ٥٠٠ هزار نفر مسافر را دارد این روزها وضعیت خوبی ندارد، رکود و کاهش مسافران سبب شده که دیگر این شهر رونق گذشته را نداشته باشد.

هر ساله در ایام نوروز تمام هتل های شهر مشهد از ٢٦ اسفند تا ٦ فروردین رزرو بود اما امسال این اتفاق رخ نداد.میدان بیت المقدس که در نزدیکی حرم قرار دارد و هتل های ٤ و ٣ ستاره در آنجا قرار دارند در ایام نوروز ٢٠ درصد ظرفیت خالی داشتند.

رئیس اتحادیه هتل داران مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص این رکود گفت: هتل‌های مشهد در تمام کلاس‌ها نسبت به سایر هتل‌های کشور  ٣٠درصد ارزان‌تر است و حتی برای جذب مسافر خدمات رایگان بیشتری علاوه بر تخفیف‌های خاص ارائه می‌دهند.

قانعی ادامه داد: تا پیش از حمله به سفارت عربستان ما سالانه پذیرای بیش از یک و نیم میلیون مسافر عربی بودیم به طوری‌که شرکت‌های توریستی کشور عربستان و بحرین اقدام به اجاره سالیانه هتل‌های ٥ ستاره می‌کردند و بیش از ١٠ هتل در مشهد توسط تاجران عرب اجاره شده بود.

وی تصریح کرد: با وجود اتفاقات پیش آمده امروز این هتل‌ها خالی از مسافر هستند و بیشتر مسافران ایرانی توانایی اقامت در این هتل‌های لوکس را ندارند در نتیجه سرمایه زیادی امروز راکد مانده است.

با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد که از یادگارهای به جا مانده از دولت قبل است مردم مشهد چشم امید زیادی به توریست و مسافران خارجی داشتند هتل داران نیز با توجه به استقبال هر ساله مسافران عرب که ناشی از اختلاف بین ریال و واحد پول کشورهای حاشیه خلیج فارس بود اقدام به ساخت هتل‌های لوکس کردند اما بعد از به آتش کشیده شدن سفارت عربستان امروز این پروژه‌ها نیمه کاره رها شده و به جای اضافه شدن هتل به این شهر کمپ‌های اقامتی که برای چادر زدن مسافران است از یک عدد در سال ٩٤ به سه کمپ افزایش پیدا کرده است.

یکی دیگر از فعالین هتلداری در شهر مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص وضعیت هتلداری و مسافران گفت: وضعیت امسال ما اصلا جالب نیست و شب عید خوبی نداشتیم که این امر یکی به دلیل رکود حاکم در اقتصاد کشور و دیگری حذف مسافران عرب از چرخه توریستی این شهر است.

مقیمیان ادامه داد: ٣٠ درصد گردش نقدینگی در صنعت توریست مشهد توسط مسافران عرب تامین می شد و با توجه به مشکلات سفارت عربستان و اتفاقات پس از آن دیگر این نقدینگی وجود خارجی ندارد.

مقیمیان تصریح کرد: بعد از به آتش کشیده شدن سفارت عربستان علاوه بر شهروندان این کشور، دیگر اعضای اتحادیه عرب نیز ما را تحت تحریم قرار دادند و اگر مسافرانی از این کشورها به ایران سفر کنند در برگشت مورد بازخواست قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: پس از به آتش کشیده شدن سفارت علاوه بر شیعیان عربستان ، شیعیان کشورهای کویت، بحرین و امارات نیز از سفر به مشهد خودداری می‌کنند.

مقیمیان تصریح کرد: مسافران عرب خوب هزینه می‌کنند و مهمترین جنبه توریست که ارزآوری است را تا حدود زیادی تامین می‌کردند از طرف دیگر به دلیل بعد مسافت این مسافران حداقل ١٠ روز در مشهد ماندگار بودند و اقامت آنها در هتل‌های ٤ ستاره و ٥ ستاره بود.

وی ادامه داد: اصلی ترین مسافران هتل‌ها در ماه رمضان شهروندان حاشیه خلیج فارس بودند زیرا به دلیل حلول این ماه مبارک هموطنان ما سفرهای خود را به حداقل می‌رسانند اما عرب‌ها مدت زمان اقامت خود را به بیش از ١٠ روز و بعضا به ٢٥ روز می‌رسانند.

مقیمیان ادامه داد: به طور کلی مسافران عرب برای همه چیز خوب خرج می‌کنند و بهترین سرویس را انتخاب می‌کنند. به طور تقریبی یک خانواده ٤ نفره عرب در مدت یک هفته اقامت فقط برای هزینه اقامت و خورد و خوراک ٥ هزار دلار هزینه می‌کنند.

مقیمیان ادامه داد: ‌تا پیش از این ما روزانه ١٠ پرواز خارجی از کشورهای عربی داشتیم که امروز این پروازها با حداقل نفرات انجام می‌شود.

در حالیکه این روزها مناطق مختلف کشور شاهد افزایش توریست های خارجی است سهم مشهد که بیشترین هتل‌ها را درکشور دارد به حداقل رسیده و کسانی که باعث این رکود و ضربه اقتصادی بودند همانگونه که جهانگیری در نخستین مناظره انتخاباتی به آن اشاره کرد در ستادهای یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری فعالیت می‌کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز