خبرگزاری کار ایران

مدیر برنامه‌ریزی دریاچه ارومیه به ایلنا خبر داد:

منابع مالی احیای دریاچه ارومیه تامین نشد/ تلاش‌های سه سال گذشته در حال از بین رفتن است

مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: تا امروز هیچ بودجه ای در اختیار ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار نگرفته است.

مسعود تجریشی  -مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه- در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در رابطه با وضعیت دریاچه ارومیه و تخصیص اعتبار به این بخش بیان داشت: بودجه‌ مورد تقاضای ستاد احیای دریاچه ارومیه برای سال 95، سه هزار میلیارد تومان بود که طی 17 جلسه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه برگزار شد با بودجه 1700 میلیارد تومانی موافقت شد.

او افزود: مقرر شد که با 1700 میلیارد تومان اعتبار سال 95 و 96 را به عنوان سال اول احیای دریاچه ارومیه اعلام کنیم چرا که طی سال‌های گذشته شرایط تثبیت در این دریاچه را اجرا کردیم تا وضعیت آن از حالت بحرانی خارج شود.

تجریشی در ادامه گفت: 41 روز پیش در جلسه هیات وزیران با عدد 300 میلیارد تومان به عنوان بخش اول پرداخت موافقت صورت گرفت که هنوز این مبلغ به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نشده است و با فرض اینکه امروز این مبلغ ابلاغ شود حداقل 40 روز زمان نیاز است تا این پول به دستگاه‌های اجرایی برسد. بنابراین انتظار این است که دولت هر چه سریع‌تر نسبت به تخصیص بودجه اقدام کند چرا که همین الان هم 41 روز از برنامه عقب هستیم.

تجریشی در ادامه گفت: ممکن است دستگاه‌های اجرایی در سال جاری نتوانند منابع لازم را برای احیای دریاچه ارومیه در دسترس داشته باشند. تا امروز هیچ منبع مالی در اختیار این دستگاه‌ها قرار نگرفته است و همین مسئله موجب شد که گشت‌های بازرسی که وزارت نیرو در این دریاچه مستقر کرده بود جمع‌آوری شوند؛ حتی برای آبیاری نهال‌های کاشته شده در حوزه دریاچه تامین منابع صورت نگرفته است.

مدیر برنامه‌ریزی و تلفیق دریاچه ارومیه تاکید کرد که برای دریاچه ارومیه باید نهال‌های جدید خریداری شود که در فروردین کاشته شوند و اگر منابع مالی تامین نشود نه تنها احیای دریاچه با تاخیر یکساله مواجه می‌شود بلکه تمام تلاش سه سالی که برای تثبیت وضعیت دریاچه صورت گرفت هم از بین می‌رود.

تجریشی در پایان گفت: 41 روز از برنامه احیای دریاچه عقب هستیم این در حالی است که احیای این دریاچه قول دولت بوده است و برای آن زحمات بسیاری صورت گرفته اما بدون تامین اعتبار در زمان مناسب تمامی تلاش‌ها به بن‌بست خواهد رسید.

کد خبر : ۴۲۸۰۳۷