خبرگزاری کار ایران

مودودی:

مجبور به صادرات غیرنفتی هستیم / دوران پسانفتی در حال شکل‌گیری است

مودودی گفت: با توجه به اقداماتی که بخش خصوصی انجام داده ما توانستیم عضو سازمان جهانی بسته‌بندی بشویم که این اتفاق مثبتی است زیرا ما می‌توانیم با عضویت در این سازمان‌ها با دیگر کشورها ارتباط بگیریم و آخرین تکنولوژی را وارد کشور کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در نشست خبری جشنواره صنایع بسته‌بندی قائم مقام رئیس سازمان توسعه و تجارت اظهار داشت: توسعه صادرات غیرنفتی محوری‌ترین بحث رشد اقتصادی است که ما برای تقویت این موضوع در سال جاری برنامه‌های زیادی را درنظر گرفته‌ایم.

مودودی ادامه داد: با توجه به اتفاقات سال گذشته و شوک قیمت نفت مجبور هستیم که به سمت صادرات غیرنفتی برویم و باید این امر را قبول کنیم که دوران پسانفتی در حال شکل‌گیری است.

مشاور وزیر صنعت معدن و تجارت تصریح کرد: عدم وجود شرکت‌های تخصصی در بحث صادرات یکی از ضعف‌هایی است که ما در این حوزه داریم و بر همین اساس بسیاری از کالاهای صادراتی ما در بازارها با مشکل عدم فروش و یا عدم استقبال از دید مشتری روبرو می‌شود.

وی ادامه داد: ضعف دیگر ما در این حوزه این است که به بازارهای صادراتی با نگاه جایگاهی برای سرریز تولید داخلی نگاه می‌کنیم و همین امر سبب شده ما به دنبال تامین نیاز بازارهای صادراتی‌مان نباشیم.

مودودی با اشاره به برنامه‌های دولت برای کمک به بازار صادرات گفت: یکی از اولین‌ کارهای ما کمک به ایجاد شرکت‌های تخصصی صادرات است و حاضریم در این راه کمک‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و تسهیلات به شرکت‌هایی که به دنبال فعالیت در این زمینه هستند، پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: عدم توجه ما به طرف بسته‌بندی ناشی از بازارهای صادراتی‌مان است زیرا بازارهای هدف ما در چند سال اخیر کشورهایی بودند که دچار آشوب سیاسی هستند که بازرگانان کشورهایی همچون عراق و افغانستان به دنبال خرید کالای ارزان‌تر هستند و کیفیت بسته‌بندی برای آنها اهمیتی ندارد.

مودودی با اشاره به نمایشگاه بسته‌بندی افزود: با توجه به اقداماتی که بخش خصوصی در این زمینه انجام داده ما توانستیم عضو سازمان جهانی بسته‌بندی بشویم که این اتفاق مثبتی است زیرا ما می‌توانیم با عضویت در این سازمان‌ها با دیگر کشورها ارتباط بگیریم و آخرین تکنولوژی را وارد کشور کنیم.

قائم مقام رئیس سازمان توسعه و تجارت افزود: بنابر آمار ارائه شده از سوی گمرک کشور ما سال گذشته 20 هزار صادرکننده خرد و کلان داشته‌ایم که کمتر از 5 درصد آنها صادرات اصلی کشور را انجام می‌دادند. این در حالی است که فقط 400 شرکت صادرات بالای 10 میلیون دلار  داشتند که البته این رقم برای ما راضی‌کننده است اما بر این عقیده هستیم که باید به این کار کاملا به صورت تخصصی نگاه شود و بر همین اساس بسته‌های آموزشی را برای صادرکنندگان در نظر گرفته‌ایم.

نمایشگاه بسته‌بندی

در ادامه این نشست خبری افشین فخر مجری برگزارکننده این نمایشگاه گفت: ما توانستیم در خرداد 94 عضو سازمان جهانی بسته‌بندی شویم که این امر حاصل سال‌ها تلاش مجموعه‌های بخش خصوصی کشور بوده است.

وی با اشاره به صحبت‌های رئیس اتحادیه صنایع بسته‌بندی ترکیه گفت: بنابر اظهارات ایشان علت پیشرفت ترکیه در بحث صادرات به سبب عضویت این کشور در این سازمان بوده است و همین امر نشان می‌دهد که نقش این سازمان تا چه اندازه مهم است.

وی افزود: ما امیدواریم در این نمایشگاه رئیس سازمان جهانی بسته‌بندی حضور داشته باشد و مقالاتی که از سوی شرکت‌کنندگان و داوطلبین به جشنواره‌ای که در حاشیه آن برگزار می‌شود از سوی داوران بین‌المللی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

فخر افزود: این نمایشگاه از 10 تا 13 خردادماه با همکاری سازمان توسعه تجارت و شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی در محل نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود.

کد خبر : ۳۷۳۶۴۹