خبرگزاری کار ایران

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان:

وام خرید مسکن در تهران باید 120 میلیون تومان باشد /انتقاد از تفاوت نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی در صنایع مختلف

کد خبر : ۲۹۶۵۲۹

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان با تاکید براینکه وام خرید مسکن در تهران باید 120 میلیون تومان باشد گفت: در حالی که فعالان صنعت ساختمان بازپرداخت وام های ارزی را با نرخ 3 هزار و 200 تومان می پردازند ، نرخ بازپرداخت وام های ارزی برای سایر صنایع هزار و 200 تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جمشید برزگر در نشست خبری خود با تاکید براینکه رکود بازار مسکن صنایع مرتبط با این حوزه را به رکود برده است گفت: 300 صنعت مرتبط با صنعت ساختمان هستند که در حال حاضر با رکود بازار مسکن تمام این صنایع هم دررکود بسر می برند.

وی با اشاره به آسیبهای افزایش اجاره نشینی در کشور گفت: متاسفانه نیاز به مسکن در حال حاضر با اجاره نشینی پاسخ داده می شود که در حال حاضر 40 درصد از جمعیت اجاره نشین هستند.

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان ادامه داد: قطعا این درصد قابل توجه از اجاره نشینی تبعات اجتماعی منفی خواهد داشت که افزایش حاشیه نشینی و گسترش محدوده بافت فرسوده از پیامدهای اجاره نشینی است.

وی با بیان اینکه توجه به حوزه مسکن باید به اندازه حوزه سلامت اهمیت داشته باشد گفت: اگر دولت برنامه ای برای اتمام دوره رکود مسکن نداشته باشد خط تولید بسیاری از صنایع تعطیل می شود، اجاره نشینی افزایش می یابد همچنین هزینه های اجاره هم به دنبال آن بالا می رود و همچنان سن ازدواج افزایش می یابد.

وی افزود: جمعیت زیادی پشت خط ازدواج هستند اما به دلیل نبود سیاستهای درست در حوزه مسکن سن ازدواج هم افزایش یافته است که ناهنجاریهای اجتماعی متعددی را به همراه دارد.

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان با اشاره به افزایش هزینه های مالیات برای انبوه سازان گفت: اینکه دولت بخواهد مالیات را محل در آمد خود کند سیاست درستی نیست و افزایش مالیات برای پوشش دهی هزینه دولت قطعا امکان پذیر نیست. اخذ مالیات و سیاستهای مربوط به آن ابتدا بایدنهادینه شود تا به اجرا برسد.

وی با بیان اینکه توجه به صنعت ساختمان اشتغال، کار آفرینی و افزایش تولید داخلی را به دنبال دارد، گفت: در حال حاضر دولت هیچ برنامه ای برای خروج رکود از بازار مسکن ندارد و تنها اقدامی که به اجرا رسیده وامهای 80 میلیونی است که آن هم تا به امروز تاثیری در بازار نداشته است.

برزگر با تاکید براینکه تسهیلات بانکی با یارانه های دولتی باید در جهت تقویت طرف عرضه باشد، گفت: اعتقاد وزارت راه وشهرسازی هم این است که وام مسکن به تولیدکنندگان و طرف عرضه داده شود اما بانک مرکزی مخالف این کار است.

وی با بیان اینکه هیچ اقدام اجرایی پس از عقد تفاهم نامه نوسازی بافت فرسوده انجام نشده است ،گفت: هر چند دولت و وزارت راه وشهرسازی تفاهم نامه هایی با انبوه سازان برای احیا ونوسازی بافت فرسوده منعقد کردند اما تاکنون هیچ اقدام عملیاتی در این باره انجام نشد است.

برزگر با اشاره به عدم همکاری بانکها برای ارائه وام های نوسازی بافت فرسوده گفت: بانکها حاضر به همکاری برای ارائه تسهیلات یارانه ای به انبوه سازان برای نوسازی بافت فرسوده نیستند  وفرقی نمی کند که به صورت آزاد وام دریافت کنید یا با یارانه دولت.

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان با اشاره به کاهش 70 درصدی میزان ساخت وساز در کشور گفت: طبق آمارهای رسمی میزان صدور پروانه ساخت در سه ماهه اول سال جاری 65 درصد کاهش یافته است که این نشانگر بی توجهی دولت به صنعت ساختمان است.

بزرگر تاکید کرد: کاهش میزان ساخت و ساز مسکن در طول دو سال گذشته نشان می دهد که سرمایه گذاری در این بخش کاملا راکد مانده است و سرمایه ها در حال خروج از این بازار است.

وی با بیان اینکه در این دوره تنها به مسکن روستایی توجه شد گفت: دولت برنامه جدی برای تامین مسکن مورد نیاز در شهرها ندارد و قطعا وام 80 میلیون تومانی هم نمی تواند قدرت خرید مردم را افزایش دهد البته اقداماتی در حوزه مسکن روستایی انجام شده است که می تواند از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

وی با تاکید براینکه تسهیلات حوزه مسکن باید به تولید کنندگان داده شود گفت: اگر وام های بانکی طرف عرضه را تقویت کند پروژه های نیمه تمام احیا خواهد شد و مسکن مورد نیاز تامین می شود و از سوی دیگر این وام را در زمان فروش می توان به بخش تقاضا وخریداران منتقل کرد. اما بانک مرکزی همچنان معتقد به ارائه تسهیلات به طرف تقاضا است و این یعنی دلالی.

برزگر با اشاره به تبعیض در بازپرداخت های وام های ارزی در صنایع مختلف گفت: در حالی که فعالان صنعت ساختمان وام ارزی را با رقم 3هزار و 200 تومان پرداخت می کنند فعالان سایر صنایع این وام ها را با نرخ ارز سه سال گذشته یعنی هزار و 200 تومان تسویه کرده اند این در حالی است که 300 صنعت مرتبط با صنعت ساختمان در کشورمان فعال هستند و هزینه بسیار زیادی بابت نوسان نرخ ارز پرداخت کرده اند.

رئیس کانون سراسری انجمن صنفی انبوه سازان همچنین با بیان اینکه معتقدیم وام خرید مسکن در تهران باید به 120 میلیون تومان برسد گفت: پیشنهاداتی را به دولت برای افزایش سقف وام مسکن داده ایم که معتقدیم بانک مرکزی توان پرداخت این وامها  را دارد .

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز