کد خبر: 294009 A

عضو کمیسیون عمران در گفت و گو با ایلنا:

عضو کمیسیون عمران با اشاره به بودجه محدود دولتی در حوزه حمل و نقل گفت: بودجه وزارت راه و شهرسازی در بخش حمل و نقل 6 هزار میلیارد تومان است که این رقم باید بین زمین، هوا، دریا و ریل تقسیم شود که تا کنون هم یک ریال از مبلغ تخصیص داده نشده است.

مهرداد لاهوتی در گفت وگو با ایلنا با بیان اینکه چاره ای جز تشویق بخش خصوصی برای ورود به پروژه های حمل و نقلی نداریم، گفت: قطعا وزارت راه و شهرسازی با این  6 هزار میلیارد تومان بودجه دولت نمی توان پروژه های متعداد ریلی ، جاده ای، دریایی و بندری و فرودگاهی و توسعه ناوگان هوایی را به سر انجام برساند.

وی با اشاره به حمایت های دولت از بخش خصوصی در حوزه حمل و نقل گفت: در تبصره 5 قانون بودجه امسال ذکر شده است که اگر بخش خصوصی تمایل به همکاری و مشارکت در پروژه های حمل و نقلی را داشته باشد دولت می تواند تسهیلاتی را از محل صندوق توسعه ملی در اختیار علاقه مندان به سرمایه گذاری در این بخش قرار دهد.

لاهوتی افزود: طبق مصوبه دولت از این پس تعهدات و وثیقه مورد نیاز برای اخذ تسهیلات هم باید از طریق سازمان ها ی تابعه و شرکت هایدولتی تامین شود و این اقدام بخشی از موانع بخش خصوصی را رفع می کند.        

این عضو کمیسیون عمران درپاسخ به این سوال که گفته می شود هزینه تملک اراضی برای ساخت آزادراه ها از هزینه ساخت هم بیشتر است، گفت: مصوبه ای وجود دارد که بر مبنای آن عوارض مربوط به آزادراه ها پس از اینکه تعهدات اجرا در اختیار وزارت راه قرار بگیرد بنابراین وزارت راه می تواند بخشی از منابع مورد نیاز خود در این بخش را با همان عوارضی ها تامین کند.  

وی افزود: قطعا مجموع مبلغ این عوارضی ها در آینده دست وزارت راه را برای سرمایه گذاری بیشتر در آزادراه ها باز می کند و این منابع را می تواند در توسعه و نگهداری از آزادراه ها هزینه کند. 

حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی مهرداد لاهوتی عوارضی آزادراه ها
نرم افزار موبایل ایلنا