خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت خبر داد:

آهن اسفنجی سه طرح از هفت طرح فولادی امسال به بهره برداری خواهید رسید

ال سی هفت طرح فولادی باز شده و اولین پرداخت از سوی چین به مبلغ یک میلیارد و 800 میلیون یورو انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی کرباسیان، رئیس سازمان ایمیدرو پیش از ظهر امروز در یک نشست مطبوعاتی با اشاره به پیشرفت فیزیکی هفت طرح فولادی اظهار داشت: به دلیل عدم زیرساخت مناسب (آب، برق، راه آهن و...) پیشرفت این هفت طرح چندان مناسب نبوده است اما این هفت طرح فعال هستند و برخی از مشکلات نقدینگی آن نیز حل شده است.

وی افزود: آهن اسفنجی سه طرح از این هفت طرح فولادی امسال به بهره برداری خواهید رسید وسعی داریم آهن اسفنجی چهار طرح بعدی را در سال آینده به بهره برداری برسانیم.

وی گفت: ال سی این هفت طرح هم اکنون باز شده و اولین پرداخت از سوی چین به مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو انجام شده است.

راه اندازی بزرگترین طرح آلومینیوم

کرباسیان با اشاره به برنامه های ایمیدرو در سال جاری گفت: بزرگ‌ترین پروژه آلومینیوم کشور با حجم ۳۰۰هزار تن راه‌اندازی خواهد شد، هم‌اکنون دو کارخانه هرمزال و المهدی با ظرفیت اسمی ۴۵۰هزار تن فعالیت می کنند که با راه‌اندازی این پروژه آلومینیومی ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هرچند برخی از پروژه‌ها یک بار افتتاح شده و پس از آن متوقف شدند نظیر کارخانه (پتاس خوربیابانک) اما درصددیم تا مجدداً آن را راه‌اندازی کنیم!

افتتاح ده طرح معدنی تا پایان سال

وی با اعلام این خبر که ۱۰ طرح معدنی تا پایان سال افتتاح خواهد شد گفت: هزینه این ۱۰ طرح ۳۷۲ میلیون دلار برآورد شده است.

رییس ایمیدرو با اشاره به ظرفیت‌های ذخایر شناخته شده در کشور گفت: هم اکنون ۵۷ میلیارد تن ذخایر شناخته شده در کشور وجود دارد که پیش‌بینی می‌شود میزان آن به ۷۰ یا ۸۰ میلیارد تن برسد.

وی با اعلام این خبر که ارزش ذخایر معدنی کشور هم‌اکنون ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود گفت: مطمئناً با اکتشاف وسیع معادن جدید می‌توان این ظرفیت را ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش داد.

کرباسیان تصریح کرد: ۲۵۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ‌آهن و زغال سنگ و ۳۰ تن ذخیره طلای جدید در کشور وجود دارد.

افزایش ظرفیت تولید فولاد از ۲۲ به ۴۰ میلیون تن

کرباسیان تصریح کرد: در پایان برنامه ششم ظرفیت فولاد از ۲۲ میلیون تن به ۴۰ میلیون تن افزایش خواهد یافت و ظرفیت مس کاتود به ۴۰۰هزار تن و آلومینیوم ۷۰۰هزار تن خواهد رسید.

وی در مورد جذب سرمایه‌گذاران خارجی نیز گفت: محدودیتی برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی وجود ندارد ما در واگذاری معادن ۳۵ درصد طرح‌ها را در دست می گیریم و بقیه آن شامل بخش خصوصی می‌شود. همه واگذاری‌ها براساس اعلام عمومی انجام می‌شود و ایمیدرو نیز در چارچوب سازمان دولتی عمل می‌کند.

هزینه هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان در طرح های معدنی

به گفته رئیس سازمان توسعه معادن، سال گذشته هزار و ۶۳۴ میلیارد تومان سرمایه در طرح‌های مختلف معدنی و صنایع معدنی هزینه شده و در حال حاضر اجرای هیچ طرحی در ایمیدرو متوقف نیست.

وی با اشاره به سهم ۱۶ درصدی بخش معدن در اقتصاد کشورهای در حال توسعه، افزود: این رقم در ایران حدود یک درصد است که باید افزایش یابد.

ظرفیت تولید گندله افزایش می یابد

وی در ادامه با اشاره به تولید گندله در کشور گفت: ظرفیت تولید این محصول ۲۲ میلیون تن است اما در سال گذشته ما تنها ۱۷ میلیون تن تولید گندله داشتیم که در صورت برداشتن محدودیت بودجه‌ای می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

کرباسیان تصریح کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت موافقت خود را با کلیات موضوع بازنگری حقوق دولتی معادن سنگ آهن و کاهش آن اعلام کرده است.

پیشنهاد تعرفه صفر برای کنسانتره سنگ آهن

وی با اشاره به حق انتفاع معادن بزرگ نیز گفت: اعلام آمادگی شد تا به این بخش کمک شود همچنین در مورد تعرفه کنسانتره سنگ آهن نیز اعمال تعرفه صفر پیشنهاد شد تا میزان مصرف کنسانتره سنگ آهن متعادل شود.

مدیران قبلی آلومینای جاجرم، تحت تعقیب هستند

کرباسیان با اعلام این خبر که مدیران قبلی آلومینای جاجرم، تحت تعقیب هستند افزود: تخلفات جدی در شرکت آلومینای جاجرم اتفاق افتاد و حدود ۶ ماه قبل اعضای هیأت مدیره این شرکت را تغییر کردند، اما مدیرعامل شرکت عوض نشده بود و تعدادی از مدیران قبلی شرکت آلومینای جاجرم تحت تعقیب قرار گرفتند تا به موضوع تخلفات مالی شرکت مورد رسیدگی قرار گیرد.

۱۴ میلیون یورو گشایش شد

وی در ادامه در مورد وضعیت فاینانس چینی ۷ طرح فولادی از محل پول‌های بلوکه شده ایران نیز گفت: مبلغ کل فاینانس این طرح‌ها یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو پیش‌بینی شده که در هفته گذشته اولین بخش آن یعنی ۱۴ میلیون یورو گشایش شد.

کرباسیان ادامه داد: قرار است از محل فاینانس چینی، تجهیزات اروپایی یا اروپایی-چینی خریداری شود.

کرباسیان همچنین با اشاره به خروج نام صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی از فهرست واگذاری‌ها، گفت: برای افزایش ۶۸ میلیارد تومانی سرمایه صندوق مجوز گرفته‌ایم که تاکنون ۲۵ میلیارد تومان آن واریز شده است.

وی ابراز امیدواری کرد در مرحله بعد، سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ۲۰۰ میلیارد تومان برسد.

بازگشت شرکت آلومینیوم جاجرم به ایمیدرو

وی از بازگشت شرکت آلومینیوم جاجرم به ایمیدرو خبر داد و افزود: این شرکت مدت ۲ سال در اختیار صندوق بازنشستگی فولاد بود و فعالیتش متوقف شده بود که دوباره به ایمیدرو بازگردانده شد.

برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در خرداد ماه

رییس ایمیدرو در خاتمه از برگزاری اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران در روزهای ۱۰ و ۱۱ خرداد ماه در تهران خبر داد و گفت: تاکنون ۸۲۱ نفر از داخل و خارج و ۲۸۴ شرکت ایرانی و خارجی برای حضور در این اجلاس و نمایشگاه جانبی آن نام‌نویسی کرده‌اند.

کد خبر : ۲۷۶۹۶۰