خبرگزاری کار ایران

استقبال بازدیدکنندگان از غرفه ایران در اکسپوی میلان

طرح سفره‌ای که در حال پهن شدن است در راستای رساندن پیام صلح و دوستی ایران انتخاب شده تا به عنوان مفهوم پاویون ایران، خوان نعمتی گسترده برای خوشامدگویی به مردم همه سرزمین‌ها باشد.

به گزارش ایلنا، معاون وزیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در مورد غرفه ایران در اکسپوی میلان، گفت: حضور باشکوه ایران در میلان افتخاری ملی و برگ زرینی در کارنامه دولت تدبیر و امید است.

حسین اسفهبدی، با اشاره به سیاست‌های دولت یازدهم در صلح و دوستی با جهانیان و تنش‌زدایی از روابط بین‌المللی، خاطرنشان کرد: طرح سفره‌ای که در حال پهن شدن است در راستای رساندن پیام صلح و دوستی ایران انتخاب شده تا به عنوان مفهوم پاویون ایران، خوان نعمتی گسترده برای خوشامدگویی به مردم همه سرزمین‌ها باشد.

اسفهبدی که یکی از پنج کمیسر عالی ژنرال در امور اکسپو است با اشاره به موفقیت غرفه ایران در جذب گردشگران، تاکید کرد: پاویون ایران به دلیل طراحی خاص، توجه به عوامل طبیعی و مولفه‌های سنتی و فرهنگی ایرانی جز برترین‌ غرفه‌های اکسپو است و خوشبختانه در همین مدت کوتاه که از زمان افتتاح اکسپو گذشته، با استقبال بالای بازدیدکنندگان روبرو شده است.

وی با بیان اینکه ایران متفاوت‌ترین حضور خود در اکسپو را تجربه کرده است، تصریح کرد: در این دوره علاوه بر اختصاص فضا، طراحی و مدیریت ساخت‌وساز غرفه را نیز نیروهای متخصص داخلی برعهده داشته‌اند و باید این مهم را به عنوان یک موفقیت ملی ثبت کرد.

اسفهبدی با تاکید بر اینکه ایران در اکسپوهای پیشین در ساخت غرفه دخالتی نداشته است، خاطرنشان ساخت: بعد از انقلاب اسلامی این اولین باری است که در اکسپو یک زمین اختصاصی برای ساخت پاویون به ایران تعلق یافته است، یعنی تا به حال ایران در ساخت سالن دخالتی نداشته است؛ در دوره‌های پیشین ما در محل‌هایی که مدیریت اکسپو در نظر می‌گرفت حضور می‌یافتیم و پاویونی خودساخته‌ای نداشتیم.

رییس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تصریح کرد: یک ارتباط قوی مفهومی بین غرفه ایران با شعار و موضوع امسال اکسپو وجود دارد؛ زیرا هرجا صحبت از غذاست رابطه بین کشاورزی، انرژی، خاک و موجودات مطرح است، همه موجودات بر سر سفره‌ای الهی میهمانند و ایران در نماد این سفره الهی در اکسپو به تصویر کشیده شده است.

وی در مورد چگونگی انتخاب طرح سفره برای غرفه ایران افزود: سنت‌های غذایی ما ایرانی‌ها همواره در تمام بخش‌ها با پهن کردن سفره الهی همراه است و این سنت با آداب و چیدمان خاصی همراه می‌شود به همین جهت طرح سفره‌ای که در حال تکانده شدن است انتخاب شد تا کف آن مانند یک باغچه مملو از تولیدات و محصولات غذایی و کشاورزی باشد و در حواشی سفره نیز وسایل و ابزارهای غذایی ایران به نمایش درآید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه افزود: وقتی کسی وارد پاویون ایران می‌شود و قدم به این سفره الهی می‌گذارد از بدو ورود مسیری را طی می‌کند که از سبزینگی‌ها و رستنی‌ها آغاز و به پختنی‌ها و خوردنی‌ها ختم می‌شود؛ این مسیر از هفت اقلیم آب‌وهوایی ایران تشکیل شده است و شامل انواع گیاهان، عرقیات، گیاهان دارویی، شیرینی‌جات، انواع غذاها و ظروف سنتی است که به نوعی معرف فرهنگ، آداب و رسوم، محصولات کشاورزی و پوشش‌های گیاهی ایران است.

معماری غرفه ایران؛ معماری سبز و ضد آلایندگی

اسفهبدی اضافه کرد: به علت طراحی خاص پاویون ایران و استفاده از کوران و سایه، طرح پاویون ایران به‌گونه‌ای است که بدون مصرف انرژی و وسایل سرمایشی و گرمایشی هوای معتدل و مناسبی در آن جریان دارد؛ به همین دلیل با توجه موضوع انرژی در اکسپوی میلان، غرفه ایران یک غرفه سبز از نظر معماری است که آلایندگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کند.

مدیرعامل و رییس هیات مدیره شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین المللی ج.ا.ایران با بیان اینکه انتقادات از حضور درخشان ایران در اکسپوی میلان بسیار عجیب است، تصریح کرد: با تلاش و همت همه دست‌اندرکاران و مسئولان ایرانی غرفه ایران در روز افتتاحیه اکسپو به صورت کامل گشایش یافت، این در حالی است که ما فقط یک سال و اندی که دولت یازدهم روی کار آمد برای طراحی و ساخت غرفه زمان داشتیم اما بسیار جای تعجب دارد که برخی به راحتی این دستاوردهای ملی را نادیده می‌گیرند.

اسفهبدی در پایان با اشاره به اینکه توجه به پاویون ایران به علت زیبایی، طرح منحصربه‌فرد و جذاب آن است، تصریح کرد: از تمام اصحاب رسانه دعوت می‌کنم بر اساس رسالت روشنگری خویش این موفقیت ملی را با صداقت به تصویر بکشند.

کد خبر : ۲۷۶۶۶۴