خبرگزاری کار ایران

عضو هیات علمی دانشگاه زابل مطرح کرد؛

هشدار نسبت به خشکسالی در سیستان/ لزوم تغییر الگوی کشاورزی و زراعی

asdasd
کد خبر : ۳۲۸۶۴۸

عضو هیات‌ علمی دانشگاه زابل نسبت به خشکسالی و کمبود منابع آبی در استان سیستان و بلوچستان هشدار داد.

به گزارش ایلنا، دکتر فاطمه کاراندیش در همایش بررسی یک روزه عملکرد پروژه بین‌المللی «منارید» در حوزه سیستان که در تالار ملاصدرای دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، اظهار کرد: از آنجا که منابع آبی در کشور ایران محدود است باید الگوی کشت را بهبود بخشیم.

وی گفت: سیستان و بلوچستان دچار تغییرات اقلیم و خشکسالی است و باید در این شرایط برای اولویت‌بندی کشتِ محصولات زراعی برنامه‌ریزی شود.

وی بیان کرد: بخش کشاورزی بزرگترین مصرف‌کننده آبی در جهان است بطوریکه در کشورهای توسعه‌یافته تا کشورهای در حال توسعه بین70 تا 95 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود اما میزان مصرف این بخش در ایران بیش از 92 درصد از کل منابع آبی اعم از منابع آب زیرزمینی و آب‌های سطحی است.

دکترکاراندیش تصریح کرد: حدود 44 محصول در استان سیستان و بلوچستان کشت می‌شود که به 6 گروه غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، سبزیجات، میوه‌ها و سیب‌زمینی تقسیم می‌شود که چیزی حدود 53 درصد از کل سطح کشت استان را غلات به خود اختصاص داده و سبزیجات و میوه‌ها در میزان کل محصول غالب است.

وی در ادامه افزود: غلات بیش‌ترین سطح کشت را در استان سیستان و بلوچستان دارد و این امر به این دلیل بوده که در گذشته در استان کم آبی وجود نداشت اما اکنون به علت خشکسالی و کمبود منابع آبی باید از تولید و کشت غلات در این استان بکاهند و به کشت محصولاتی مانند سیب‌زمینی که آب کمتری مصرف می‌کند، توجه شود.

وی در پایان گفت: باید در بخش کشاورزی به دنبال راهکارهای سازگاری باشیم که یکی از این راهکارها در بخش کشاورزی تعدیل زراعی است و عدم توجه به این مسئله خسارت‌هایی را به کشاورزان وارد کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز