خبرگزاری کار ایران

شورای چهارم از دیدگاه یک حقوقدان؛

عملکرد منفعلانه برخی اعضای شورا، حرمت رای مردم را لکه‌دار کرد

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۰۹۴

یک حقوقدان به بررسی مواضع منفعلانه شورای چهارم در حوزه حقوق شهروندی پرداخت و گفت: برخی از اعضا با عملکرد منفعلانه خود حرمت رای مردم را لکه دار کردند، چرا که انفعال، به معنای بی‌اعتنایی به اعتماد مردم است.

کامبیز نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به بررسی عملکرد شورای چهارم از منظر حقوق شهروندی پرداخت و گفت: پرونده هر چهار دوره شورای شهر را ناموفق می‌دانم و معتقدم با اینکه شورا خود باید محافظ حقوق شهروندی افراد باشد، به راحتی حقوق مردم را زیر پا می‌گذارد.

عدم شفافیت زمینه‌ساز رانت اطلاعاتی

از نظر این حقوقدان وظیفه اصلی شورا نظارت بر عملکرد شهرداری است، اما در این دوره، شورا نه تنها به وظیفه مسلم خود عمل نکرد بلکه به ابهامات موجود در  شهرداری دامن زد. در حقیقت بیشتر اعضا شرایطی را فراهم آوردند که نظارت بر شهرداری تهران عملا ناممکن شد و شهرداری تمام رفتار خود را بدون نظارت انجام  داد. به خاطرضعف در عملکرد شورا همواره بودجه شهرداری مبهم باقی ماند، این در حالی است که همین نبود شفافیت و پنهان‌کاری باعث بوجود آمدن رانت‌های  اطلاعاتی و سوء استفاده‌های مالی در شورا شد.

وی افزود: براساس منشور حقوق‌شهروندی مردم حق دارند از تصمیمات و اقدامات اداری که به‌نوعی حقوق و منافع مشروع آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، آگاه شوند، اما در عمل شاهدیم بخش زیادی از اقدامات مالی و قراردادهای شهرداری تهران به مردم اطلاع داده نمی‌شود. شورای شهر گزارش‌های مستند و شفافی در مورد فعالیت‌های شهرداری ارائه نداده و فعالیت‌هایش همواره در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اضمحلال مقررات شهرداری در شورای چهارم

این حقوق‌دان بر ناکارآمدی و پاسخگو نبودن شورا تاکید کرد و ادامه داد: در مواردی که نیاز به تحقیق و تفحص از شهرداری  بوده، اکثریت شورا از آن ممانعت کردند و در نتیجه مقررات مربوط به شهرداری در نظام شهری  ایران تا حدود زیادی مضمحل شده است.

 نوروزی اضافه کرد: شورای شهر در واقع همواره به عنوان موتلف شهردار تهران عمل کرده و نقش نظارتی خود را فراموش کرده است. اینکه شهردار تهران و رئیس شورا جهت گیری‌های سیاسی یکسانی دارند، مشکلی نیست، اما در شورای تهران نزدیکی سیاسی رئیس شورای شهر و تعدادی از اعضای شورا  با شهردار، باعث شد که اکثریت شورا از وظایف خود کوتاهی کنند.

انتخاب شهردار در جلسه غیر‌‌علنی

وی یکی از نمود‌های اصلی عدم شفافیت را ابهامات موجود در پرونده‌های مالی شهرداری دانست و ادامه داد: عملکرد مالی شهرداری باید به طور منظم منتشر شود، اما این اتفاق نمی‌افتد و شورای شهر تهران که باید محافظ حقوق شهروندی افراد باشد به راحتی این حقوق را زیر پا می‌گذارد.

این حقوقدان در رابطه با انتخاب قالیباف نیز افزود: جلسات روزهای یکشنبه شورا که در گذشته علنی بود در دوران ریاست مهدی چمران به صورت غیرعلنی برگزار شد.حتی انتخاب شهردار تهران در یک جلسه غیر علنی برگزارشد که ناقض مسلم حقوق شهروندی است و همچنان جای سوال دارد.

انفعال، بی‌اعتنایی به اعتماد مردم است

نوروزی با تاکید به اینکه شورای چهارم نتوانسته کارنامه مثبتی از خود به جای بگذارد و معدود افرادی هم که در این شورا تلاش کردند؛ موفق نشدند، گفت: در دوره اخیر شورای شهر، افرادی پا به صحن شورا گذاشتند که در شان شورای شهر نبودند و با رفتاری منفعلانه روی وظایف خود پا گذاشتند. تعدادی به نام هنرمند و ورزشکار آرای مردم را جذب کردند، اما هیچ اثری از آنها مشاهده نشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از اعضا با عملکرد منفعلانه خود حرمت رای مردم را لکه دار کردند، اذعان کرد: انفعال برخی اعضا، بی‌اعتنایی به اعتماد مردم است.

نوروزی در انتها اقدامات و الگوی ساخت‌وساز شهردار تهران را بر خلاف اصول زیست‌محیطی دانست و گفت: ساخت و سازها در دوران قالیباف فشرده و بی‌برنامه بود. بلند مرتبه سازی‌های عدیده و غیر اصولی، امنیت اخلاقی شهروندان را مختل کرده و مردم را از حقوق اصلی خود مثل برخورداری از آرامش و طبیعت و‌امنیت محروم کرده است و شورای شهر با بی‌تفاوتی از کنار این موارد عبور می کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز