خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

خدشه‌دار شدن عرصه تنها مدرسه دوران صفویه مشهد

در حیاط «مدرسه علمیه عباسقلی خان»، بنایی الحاقی احداث شده که عرصه این بنا را مخدوش کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «مدرسه علمیه عباسقلی خان» تنها مدرسه تخریب نشده و باقی مانده از دوران صفویه در مشهد است که در مجاورت حرم مطهر امام رضا (ع) واقع شده است.

 این بنا متعلق به ۴۰۰ سال پیش است و حدود ۳۶۰ سال است که براساس وقف بنیانگذار آن عباسقلی خان بیگلرﺑﯿﮕﯽبه عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود و تولیت آن نیز برعهده مرتضی شاملو، هفتمین نسل پسری عباسقلی خان قرار دارد.

این بنا با سبک معماری دوران صفوی، در بافت تاریخی مشهد و در ابتدای خیابان شهید نواب صفوی قرار گرفته  و ساختمان مدرسه از نوع چهار ایوانی  است که بخش‌های مختلف آن با مقرنس، کاشی‌کاری و گچبری تزیین  شده‌است.

1

 با وجود آنکه بافت تاریخی مشهد، به دلیل اجرای طرح‌های توسعه دچار مداخلات بسیاری شده، اما خوشبختانه این مدرسه علمیه آسیب چندانی از این طرح‌ها ندیده و تنها درب ورودی آن به دلیل طرح تعریض خیابان بدون تخریب جابه جا شده است.

البته این بنای تاریخی که زیر نظر اداره کل میراث فرهنگی اداره می‌شود، در حال مرمت است، اما متاسفانه با نگاه کردن به کاشی کاری‌های مرمت شده این بنا متوجه می‌شویم که این کار چندان با دقت و کیفیت در حال انجام نیست، چرا که کاشی‌های بسیاری جابه‌جا چسبانده شده‌اند و طرح کلی و یکچارچگی کاشی‌ کاری‌های سردرهای این مجموعه را از بین برده‌است.

5

از سوی دیگر بنایی الحاقی درست در حیاط این مجموعه که عرصه این بنای تاریخی محسوب می‌شود؛ ساخته شده است؛ به طوری که علاوه بر خدشه‌دار کردن عرصه اثر، جلو نمای درب داخلی اصلی بنا که گچ‌بری‌های زیبایی نیز دارد را گرفته است.

سپهری شاملو، پسر تولیت کنونی این بنا در مورد ساخت این ساختمان الحاقی به خبرنگاران می‌گوید: «به دلیل آنکه فضای مناسبی برای نماز خواندن طلاب وجود نداشت، ناچار شدیم که این فضا را در حیاط برای آنها ایجاد کنیم.»

وی در پاسخ به خبرنگاران در مورد این مساله که چرا برای نمازخواندن از فضای حرم مطهر که درست در مجاور مدرسه است، استفاده نمی‌کنند، توضیح داد: «این بنا کارکردهای دیگر از جمله برگزاری برخی کلاس‌ها را نیز دارد.»

4

 از آنجا که ساخت بنایی این چنینی در عرصه آثار تاریخی برخلاف مقررات است،این موضوع را از وفا ثابتی؛ مدیر بافت تاریخی مشهد پیگیری کردیم. وی در مورد این بنای الحاقی عنوان کرد: «این بنای الحاقی بدون هماهنگی با اداره کل میراث فرهنگی احداث شده است و ما درصدد حل این مشکل هستیم.»

از طرف دیگر از آنجا که این بنا در بافت تاریخی مشهد واقع است و این بافت نیز اکنون دچار نابسامانی‌های بسیاری است، به نظر می‌آید؛ حریم این بنا نیز وضعیت مناسبی ندارد، به طوری که هر چند از یک سو در پشت‌بام آن منظره زیبا و دلنشین گنبد و گلدسته‌های حرم مطهر دیده می‌شود، اما از سوی دیگر شاهد نابسامانی‌ها و محل انباشت ضایعات در اطراف این بنا هستیم که فضای نامتناسب و ناهمگونی با حرم مطهر را به وجود آورده است.

کد خبر : ۳۷۷۶۰۴