خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

یک خانه بهداشت به ازای هر ۲۰ روستا در آذربایجان غربی/ ۲۰ درصد روستا‌ها آب شرب ندارند/ خالی شدن از سکنه در آینده نزدیک

نماینده مردم آذریجان در شواری عالی استان‌ها با انتقاد از وضعیت نامناسب بهداشتی روستاهای آذربایجان غربی نسبت به خالی شدن این روستاها از سکنه در آینده نزدیک هشدار داد.

ایرج سلیمان‌زاده؛ نماینده استان آذربایجان غربی در شورای عالی استان‌ها در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مشکلات بهداشتی مردم این استان اظهار کرد: اکثر روستا‌ها در استان آذربایجان غربی از نعمت خانه بهداشت بی‌بهره هستند به طوریکه برای هر ۲۰ روستا یک خانه بهداشت وجود دارد، در حالی که شرایط کوهستانی و آب و هوای منطقه ایجاب می‌کند؛ حداقل برای این روستا‌ها یک خانه بهداشت وجود داشته باشد.

۱۶۶ روستا با مشکل کمبود آب مواجهند

سلیمان‌زاده با اشاره به کمبود آب در روستاهای آذربایجان غربی به خصوص در بخش‌های مرزی این استان اظهار کرد: بر اساس آمار‌ها نزدیک به ۱۶۶ روستا با مشکل کمبود آب مواجهند و جدای از آن در نزدیک به ۲۰ درصد روستا‌ها آب شرب وجود ندارد و از آب‌های زیر زمینی استفاده می‌شود.

بالا بودن آمار ابتلا به امراض مشترک بین انسان و دام

وی از بالا بودن آمار ابتلای مردم به امراض مشترک بین انسان و دام در روستاهای آذربایجان غربی خبر داد و گفت: عدم وجود زیرساخت‌های مناسب در این روستا‌ها موجب شده است؛ روستاییان از استانداردهای بهداشتی بی‌بهره باشند.

 آبیاری برخی کاشت‌ها با آب آلوده

نایب رییس شورای عالی استان‌ها افزود: کمبود آب موجب شده است که روستاییان در برخی از کاشت‌ها از آب‌هایی که معمولا آلوده هستند؛ برای آبیاری استفاده کنند که در این زمینه ضروری است؛ پیگیری‌های لازم انجام شود، چراکه اگر از نظر بهداشتی به روستا‌ها رسیدگی نشود؛ این عامل نه تنها به روستا‌ها بلکه به شهر‌ها هم کشیده خواهد شد.

۲۵۰ روستا در معرض شوری آب قرار دارند

وی ادامه داد: استان آذربایجان غربی در حال حاضر حدود ۲ هزار و ۱۶۳ روستای بالای ۲۰ خانوار دارد که از این میان۲۵۰ روستا با توجه به شرایطی که دریاچه ارومیه برای روستاهای حاشیه‌ای و شهرهای حاشیه‌ای ایجاد کرده است؛ در معرض شوری آب قرار دارند.

سلیمان‌زاده گفت: ادامه یافتن روند شوری آب روستاها می‌تواند در آتیه مشکلات فراوانی را برای استان آذربایجان غربی و به تبع روستا‌های اطراف آن ایجاد کند.

لزوم انجام مداوم آزمایشات کنترلی آب در روستاها

نایب رییس شورا عالی استان‌ها افزود: مهم‌ترین اولویت در این راستا این است که به صورت مداوم و پیوسته آزمایش‌های کنترلی در روستا‌ها انجام شود و این شرایط نیاز به تخصیص اعتبارات لازم و برنامه ریزی‌های کامل دارد تا در راستای مقابله با این مشکلات یا کاهش عوارض این مشکلات به نتیجه‌ای مناسبی دست یابیم.

اعتبارات برای کاهش مشکلات بهداشتی کافی نیست

نماینده استان آذرباییجان غربی با اشاره به لزوم تخصیص اعتبارات لازم به منظور کاهش مشکلات بهداشتی استان آذربایجان غربی گفت: متاسفانه تاکنون در این خصوص اعتبارات، کافی نبوده است به طوریکه در سال ۹۵ ‌‌نهایت ۵۰ درصد اعتبارات به استان تخصیص یافت و اگر عدم تخصیص اعتبارات ادامه پیدا کند؛ روستاهای ما در آینده نزدیک خالی از سکنه خواهند بود.

کد خبر : ۳۶۱۰۱۸