خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگوی ایلنا با معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی؛

آمار کودک آزاری سال ۹۴ در کشور اعلام شد/ آزارهای روانی گزارش نمی‌شود

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی آمار کودک آزاری سال ۹۴ در کشور را اعلام کرد.

حبیب‌الله مسعودی فرید در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در خصوص آمار کودک آزاری در سال ۹۴ با بیان اینکه برآورد می‌کنیم که تا پایان سال جاری ۶۵۰ هزار تماس به اورژانس اجتماعی داشته باشیم، گفت: از این تعداد ۱۵۰ هزار تماس مرتبط با فعالیت اوژانس فعالیت اجتماعی است که ۵. ۸ درصد آن مربوط به مشکل کودک آزاری است که نسبت به سال‌های قبل تفاوت معناداری ندارد.

وی ادامه داد: این تعداد مربوط به موارد گزارش شده است و به معنای آن نیست که به میزان کودک آزاری ثابت است، بلکه آنچه به ما گزارش می‌شود؛ عمدتا کودک آزاری‌های شدید فیزیکی بوده و متاسفانه آزار روانی و تحقیر و توهین به کودکان به ما گزارش نمی‌شود.

مسعودی فرید با تاکید بر اینکه در حال حاضر ۶۰۰ مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ۸۵ درصد این کودکان فاقد سرپرست موثر بوده و ممکن است؛ والدین‌شان دارای بیماری مزمن روانی یا بیماری صعب‌العلاج باشد و سرپرست دیگری نیز نداشته باشد.

وی افزود: همچنین کودکانی که مورد کودک آزاری قرار گرفته یا در شرایط خطرآفرین زندگی می‌کنند نیز در مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست سازمان بهزیستی اقامت دارند.

معاون امور اجتماعی کودک آزاری اعتیاد و مجرم بودن والدین را عمده دلایل بد سرپرستی کودکان دانست و افزود: سرپرستی چنین کودکانی با حکم قوه قضاییه به سازمان بهزیستی واگذار می‌شود به بیان دیگر قوه قضاییه باید سلب صلاحیت والدین را به سازمان بهزیستی اعلام و ابلاغ کند.

وی با اشاره به تصویب آیین نامه فوریت‌های اجتماعی در سال ۹۲ توسط هیات دولت اظهار کرد: در این آیین‌نامه وظایفی در خصوص فوریت‌های اجتماعی به عهده دستگاههای مختلف گذاشته شده است. همچنین ما با قوه قضاییه تفاهم‌نامه همکاری داریم و اخیرا نیز بنا شده میان سازمان بهزیستی قوه قضاییه و نیروی انتظامی برای راهبری بهتر فعالیت‌های اوژانس اجتماعی از جمله کودک آزاری تفاهمنامه‌ای منعقد شود.

مسعودی فرید با مثبت ارزیابی کردن این ارتباط عنوان کرد: گاهی در مواقع بحرانی که کودک در خطر است همکاران ما در اورژانس اجتماعی از قوه قضاییه حکم غیابی می‌گیرند.

معاون امور اجتماعی با تاکید بر اینکه گاهی نسبت به در خطر بودن کودک یا صحت سخنان او ابهاماتی وجود دارد، گفت: یکی از راهکارهای پیش رو برای کمک به کودکانی که در شرایط نامطلوب زندگی می‌کنند؛ آن است که قاضی به طور موقت تصمیم مددکار اورژانس اجتماعی را تایید کند و کودک به طور موقت به مراکز مداخله در بحران سازمان بهزیستی سپرده شود و طی ۷۲ ساعت تا یک هفته قاضی به همراه همکاران ما در اورژانس موضوع را بررسی کرده و به تصمیم‌گیری نهایی برسند.

وی با اشاره به استقلال رای قضات خاطرنشان کرد: ممکن است؛ قاضی با مددکار بهزیستی به نتیجه همسان نرسد، اما بهتر است؛ قانونی تصویب شود یا ماده‌ای به لایحه‌ای حمایت از حقوق کودکان که در حال حاضر در کمیسیون قضایی مجلس است اضافه شود که بنا بر آن اگر مورد کودک آزاری به اورژانس اجتماعی ارجاع شد و گزارش مددکار مبنی بر آن بود که باید کودک از خانواده جدا شود؛ قاضی حکم موقت گرفتن کودک از خانواده را صادر کرده و مرحله تکمیلی بعدا انجام شود.

مسعودی فرید اضافه کرد: راه دیگر آن است که ارتباط همکاران ما با قوه قضاییه بیشتر شود که البته در برخی مواقع همکاری بسیاری خوب است و قاضی رای مددکار را می‌پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه حتی یک روز تاخیر ممکن است؛ صدمات جبران ناپذیری به کودک وارد کند عنوان کرد: به همین علت پیشنهاد می‌دهیم قاضی تشخیص اولیه همکاران ما برای جدایی کودک از خانواده را بپذیرد و بعدا تصمیم گیری نهایی را انجام دهد.

معاون اموراجتماعی با بیان اینکه در خانواده‌ای که پدر یا مادر دچار اعتیاد هستند حتما اشکالاتی وجود دارد افزود: در برخی مواقع نیاز است کودک از خانواده جدا شود.

مسعودی فرید گفت: ما پروتکل کودک آزاری را با همکاری انجمن روانپزشکی کودکان ایران تدوین کرده‌ایم که در حال حاضر در حال اجرا است.

وی با بیان اینکه در ادبیات روان‌شناسی عبارت سوء رفتار با کودکان وجوددارد که کودک آزاری یکی از زیرمجموعه‌های ان است اضافه کرد: ۵۰ درصد سوء رفتار‌ها مربوط به غفلت از کودک و عدم رسیدگی به او است. لذا ضروری است به والدین آموزش داده شود که تنها ضرب و شتم کودک کودک آزاری محسوب نمی‌شود بلکه بی‌توجهی و تحقیر و توهین هم از مصادیق کودک آزاری است.

معاون امور اجتماعی با اشاره به سخن وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه ۹۸ درصد کودکان سن دبیرستان در مدارس حضور دارند خاطرنشان کرد: مدرسه بهترین جایی است که می‌توانیم به ۹۸ درصد والدین دسترسی داشته باشیم و شیوه‌های فرزند پروری رابه آن‌ها بیاموزیم و همچنین کودکان دارای مشکل را شناسایی کنیم.

مسعودی فرید ادامه داد در این رابطه تفاهم نامه کلان با آموزش و پرورش و قوه قضاییه و سازمان مدیریت داریم و نیز تفاهم نامه‌ای با معاونت تربیت و سلامت آموزش و پرورش انعقاد خواهیم کرد که این تفاهم نامه در راستای توسعه ارتقاء کیفیت مداخلات پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و راهکارهای پرخطر در میان دانش آموزان است که محیط پیرامونی آن‌ها از جمله والدین و معلمان و مدیران را نیز شامل می‌شود.

وی درپایان خاطرنشان کرد: کودک آزاری‌هایی نیز وجوددارد که کسی متوجه آن نمی‌شود اما این موارد عوارض خود را در آینده نشان خواهند داد.

 

کد خبر : ۳۴۹۵۴۶