خبرگزاری کار ایران

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استان‌ها:

ورود زباله‌های نیروگاه‌های ارمنستان به رود ارس سلامت مرزنشینان را تهدید می‌کند

کد خبر : ۲۹۵۶۴۴

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود از مشکلات و معضلات استان تابعه خود سخن گفت و از دولت تدبیر و امید خواست که به این مشکلات رسیدگی کنند.

به گزارش ایلنا، بهنام کریمی گیگلو نماینده استان اردبیل در شورای عالی استانها در نطق پیش از دستور خود در هجدهمین اجلاس شورای عالی استانهای کشور با بیان اینکه سالهاست زباله های نیروگاههای تولید برق و آلومینیوم کشور ارمنستان وارد رود ارس می شود اظهار داشت: سلامت مرز نشینان به جد در این خصوص تهدید می شود، به گونه ای که میزان آمار سرطان و مرگ و میر ناشی از سرطان در دشت مغان بسیار بالاست.

وی ضمن در خواست رسیدگی از وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و درمان در خصوص این مشکل تصریح کرد: علی رغم مذاکرات انجام شده بین وزیر انرژی ارمنستان و سازمان محیط زیست کشورمان به رغم وعده های داده شده تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد رفع این معضل باشیم تاسلامت و حیات مردم را از این طریق تضمین کنیم.

نماینده استان اردبیل در شورای عالی استانها در ادامه با اشاره به پتانسیل های استان تابعه خود افزود: استان اردبیل بیش از 370 کیلومتر مرز مشترک آبی و خاکی را با کشورهای همسایه داراست و نقش بسزایی را در توسعه روابط ایران و آذربایجان ایفا میکند. اکثر معاملات اقتصادی بین 2 طرف از طریق استان اردبیل به وقوع می پیوند.

گیگلو با اشاره به گمرک بیله سوار در استان اردبیل ادامه داد: سالانه صدها هزار تبعه خارجی از این مرز به کشورمان تردد میکنند. متاسفانه گمرک اصلاندوز- هوردایز در این استان هم اکنون تعطیل است؛ این درحالی است که جمهوری اسلامی آذربایجان بارها به صورت رسمی اعلام کرده که حاضر است مجددا این گمرک را بازگشایی کند اما از طرف کشورمان اقدامی صورت نگرفته است. از دولت تدبیر و امید تقاضای بازگشایی هرچه سریعتر این گمرک را که نقش به سزایی در توسعه روابط 2 جانبه بین تهران و باکو ایفا می کند، داریم.

وی به وضعیت جاده اردبیل و مغان نیز اشاره کرد و ادامه داد: هر هفته به علت کم عرض بودن این جاده، شاهد حوادث دلخراش و ازدست دادن هموطنان هستیم. از وزارت راه و شهر سازی میخواهم تا اقدام لازم را جهت 4 بانده شدن راه فوق انجام دهد.

عضو هیئت رئیسه شورای عالی استانها در ادامه نطق خود به فرودگاه شهرستان پارس آباد مغان که از چند سال گذشته به بهانه تعمیر تعطیل شده است اشاره کرد و افزود: قبل از تعطیلی این فرودگاه هفته ای 3 پرواز به صورت رفت و برگشت به مقصد تهران انجام می شد. انتظار می رفت این فرودگاه توسعه یابد نه اینکه به بهانه های واهی تعطیل شود و بعد از مدتی به فراموشی سپرده شود.

گیگلو در ادامه خطاب به دکتر رضوی که به عنوان مهمان در هجدهمین اجلاس شورای عالی استانها حضور داشت و با اشاره به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه عشایر از ذخایر انقلاب هستند خاطرنشان کرد: عشایر دشت مغان همواره در طول تاریخ نقش بسزا و موثری در حفظ و پاسداری تمامیت عرضی میهن عزیزمان ایفا نموده اند علی الخصوص در دوران جنگ ایران و روس که عشایر با تشکیل قشون های جنگی در خط مقدم جبهه ها حضور فعالی داشتند ولی متاسفانه بعد از گذشت 36 سال از عمر پر برکت انقلاب اسلامی مظلوم واقع هستند.

وی بیان کرد: این قشر در نیتجه اختلافی که با شرکت های کشت و صنعت مغان و پارس در شهرستان پارس آباد مغان دارند، سالیان متمادی است که در بلا تکلیفی محض زندگی می کنند. وزیر جهادکشاورزی در جریان مشکلات عشایر هستند. از دولت میخواهم اقدام لازم را جهت رفع بلا تکلیفی در خصوص اسکان و ساماندهی عشایر به عمل آورد. 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز