خبرگزاری کار ایران

قائم مقام وزیر علوم در گفت‌وگو با ایلنا:

عملیاتی شدن ۲۵ درصد تفاهم‌نامه‌های علمی با سایر کشورها/رقابت بر سرِ جذب دانشجویان ایرانی

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از عملیاتی شدن ۲۵ درصد تفاهم نامه‌های علمی با سایر کشورها خبر داد.

حسین سالار آملی؛ قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره میزان عملیاتی شدن تفاهم‌نامه‌های علمی با سایر کشور‌ها اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ها معمولا ۵ ساله است؛ یعنی اینطور نیست که در سال اول مفاد تفاهم‌نامه عملیاتی شود، اما سال قبل حدود ۲۵ درصد بخشی از تفاهم نامه‌ها عملیاتی و اجرایی شده‌است.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با اشاره به نتیجه پیگیری‌ها درباره تحریم دو دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه شریف، اظهار داشت: پتانسیل علمی کشور ما آنقدر مطرح است که هر کسی بگوید دانشگاه ایران را تحریم می‌کنیم، خودش را در واقع تحریم کرده است. ما اصلا نگران این نیستیم که کشوری بخواهد، دانشگاه‌های ایران را تحریم کند؛ بلکه کاملا بالعکس است و سایر کشور‌ها و دانشگاه‌ها به دلیل ظرفیت دانشگاه‌های ما باید از این بابت نگران باشند.

سالار آملی همچنین در ادامه تاکید کرد که در حال حاضر هیچ محرومیتی برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور وجود ندارد؛ بلکه برای جذب دانشجوی ایرانی رقابت وجود دارد.

رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم ادامه داد: برخی کشور‌ها برای ما در حوزه علمی و فناوری راهبردی هستند و در این زمینه با کشورهای روسیه، چین، اتریش، آلمان و کره جنوبی همکاری داریم که همکاری با این کشور‌ها سه مرحله است؛ مرحله اول امضای تفاهم‌نامه در سطح مابین وزراست و مرحله دیگر نشست روسای دانشگاه کشورهاست. به طور مثال هفته گذشته ۳۰ -۴۰ نفر از روسای دانشگاه فرانسه به ایران آمدند.

وی با اشاره به اینکه همچنین دو ماه گذشته، روسای دانشگاه‌های روسیه به ایران آمدند و با روسای دانشگاه کشور ما نشست برگزار کردند، گفت: هفته آینده روز شنبه، روسای ۱۳- ۱۴ دانشگاه دانشگاه‌های بزرگ کشور اتریش به همراه مسوولانشان وارد کشور می‌شوند و نشست دو جانبه همکاری علمی و فناوری خواهیم داشت.

کد خبر : ۴۴۶۰۲۸