خبرگزاری کار ایران

یک‌اقتصاددان؛

۲۰ میلیون فقیر مطلق دلیل شکست مکتب نیاوران/ با فریز مزدی به توسعه نمی‌رسیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۰۵۹

«مرتضی افقه‌» معتقد است برخلاف دیدگاه‌های اقتصاددان‌های مکتب نیاوران، مسیر توسعه از فریز مزدی نمی‌گذرد و نمی‌توان با چنین استدلالی مانع از افزایش واقعی دستمزد‌ها شد.

مرتضی افقه (اقتصاددان) در گفت‌و‌گو باخبرنگار ایلنا گفت: فریز مزدی یعنی اینکه درآمد نیروی انسانی همیشه از هزینه‌های زندگی او عقب‌تر نگهداشته شود؛ اما توسعه زمانی اتفاق می‌افتد که انسان بتواند علاوه برتامین نیازهای مادی، از عهده نیازهای غیرمادی خودش هم برآید.

افقه‌ گفت: چطور می‌توان از کارگران و مزدبگیرانی که به دلیل دیدگاه‌های دست راستیِ  برنامه‌نویسان اقتصادی مدام با مشکل مالی روبرو هستند، توقع داشت که به طور موفق از عهده نیازهای مالی و معنوی خانواده‌های خود برآیند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز ادامه داد: وجود ۲۰ میلیون فقیر مطلق را باید نشان شکست اندیشه‌ای تلقی کرد که گروهی از مهندسان اقتصاد،  آنرا به نام مکتب نیاوران پایه‌گذاری کرده‌اند.

مکتب نیاوران متعلق به حلقه‌ای از اقتصاددانان دست‌راستی ایرانی است که به بازار آزاد معتقد بوده و در دو دهه ابتدایی بعد از انقلاب ،در سازمان برنامه و بودجه متصدی امور شده و برنامه‌های توسعه‌ای اول تا سوم را تدوین کردند.

وی افزود: برخلاف این گروه از دانش‌آموختگان علم اقتصاد، عقیده ندارم که می‌توان با انجماد درآمد مزدبگیران شرایط توسعه جامعه را فراهم کرد؛ اصولا تجربه جهانی توسعه با این رویکرد متفاوت است.

این اقتصاددان افزود: اگر علم اقتصاد را دانش حساب و کتاب درنظر بگیریم، باید مطابق همین علم، درآمدهای کارگران به اندازه هزینه‌های زندگی‌شان افزایش یابد.

 افقه‌ گفت: سیاست‌های اقتصادی که تاکنون در کشور به اجرا درآمده‌اند، به جای توسعه جامعه، بیشتر به توزیع ناعادلانه ثروت منجر شده‌است؛ در حالی که در مفهوم جهانی امروز، توسعه از مفاهیم رفع فقر و بیکاری فرا‌تر رفته و وارد ابعاد روانی و غیر مادی همچون تامین حس اعتماد به نفس مردم هم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز