خبرگزاری کار ایران

انتشار یالثارات غیرقانونی است؛ شکایت هنرمندان را دنبال می‌کنیم/ تفاهم‌نامه موزه هنرهای معاصر و موزه‌های رم و برلین قانونی‌ست

نشست خبری حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (دوشنبه بیست‌ونهم شهریورماه) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نوش‌آبادی در ابتدای این نشست ضمن تبریک عید غدیر خم، این عید را تنها یک حادثه تاریخی ندانست و گفت: عید غدیر تنها یک حادثه تاریخی نیست و درواقع عید سیاست اسلامی محسوب می‌شود. هدف از مطرح کردن غدیر نیز ایجاد فاصله و شکاف بین صفوف مسلمین نیست و اساس آن نزدیک کردن دل‌های مسلمانان به یکدیگر است. حادثه غدیر نشان داد که مدیریت بر جامعه اثرگذار است و انتخاب شخصیتی بی‌بدیل مثل حضرت علی (ع) اهمیت این مسئله را بیشتر روشن می‌کند. پس عید غدیر تنها متعلق به شیعه نیست و برای تمام مسلمانان است.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس با اشاره به نزدیک بودن هفته دفاع مقدس درباره مراسم مورد نظر برای بزرگداشت این هفته بیان کرد: مراسم روز بزرگداشت هفته دفاع مقدس روز دوشنبه پنجم مهرماه ساعت 10 صبح در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با سخنرانی وزیر برگزار می‌شود. همچنین نخستین دوره جایزه نشان ایثار و رسانه در دو بخش رسانه برتر و آثار برتر توسط معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کلید می‌خورد. در همین راستا تمام رسانه‌های مکتوب و دیجیتال می‌توانند آثار خودشان را درباره ایثار به جشنواره ارسال کنند.

معاون پارلمانی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: علاوه بر این‌ها جشنواره دائمی فیلم و عکس علوی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، شهرداری تهران، بنیاد میعث و بنیاد غدیر بسیج آغاز می‌شود. این جشنواره مردمی و رسانه‌ای است و در فضای مجازی برگزار می‌شود. در کنار این‌ها بنا به تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس به منظور حفظ آثار و ارزش‌های حماسه و ایثار 8 سال دفاع مقدس می‌خواهیم مشارکت در جشنواره ادبی، هنری و همین‌طور ترجمه آثار مکتوب این حوزه را با تولید حمایت از تالیفات آثار ادبی – هنری و همین‌طور برنامه‌های فرهنگی تشکل‌های مردم‌نهاد رونق بدهیم. همچنین حمایت مادی و معنوی از خبرنگاران و خبرگزاری دفاع مقدس نیز در این تفاهم‌نامه مدنظر قرار گرفته است.

او از برگزاری نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی خبر داد و گفت: نخستین نمایشگاه لباس عاشورایی به همت کارگروه ساماندهی و مد لباس دهه دوم ماه محرم همزمان با بیست و ششم مهر تا دوم آبان در تالار وحدت برگزار می‌شود. این نمایشگاه در راستای تحقق اهداف سبک زندگی اسلامی – ایرانی و استفاده از ظرفیت هنر ایرانی در طراحی مد و لباس عاشورایی و با توجه به تاثیر این کار در شئونات فرهنگی در دو بخش اصلی و جنبی تدارک دیده شده است.

انتشار یالثارات قانونی نیست

نوش‌آبادی درباره آخرین مواضع وزارت ارشاد در قبال هفته‌نامه یالثارات و توهین‌هایی که به هنرمندان می‌کند نیز اظهار داشت: موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکرراً در این‌باره اعلام شده. براساس رای هیات نظارت که شامل نمایندگانی از سه قوه و حوزه علمیه نیز هستند این نشریه لغو مجوز شده و در فهرست نشریات دارای مجوز قرار ندارد. در واقع این نشریه به لحاظ قانونی دارای مجوز انتشار نیست و سایر مواردی که اتفاق افتاده نیز در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است. قطعاً شکایتی که توسط هنرمندان شده با توجه به هتک حرمتی که توسط این افراد صورت گرفته و اعتبار آنها را زیر سوال برده در دستگاه قضایی با جدیت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

سخنگوی وزارت ارشاد در توضیح آخرین وضعیت محمدرضا شجریان بعد از بازگشت به ایران گفت: همانطور که رسانه‌ها اعلام کردند با پیگیری خانواده آقای شجریان و رضایت پزشکان معالج در آمریکا این هنرمند برای طی ادامه درمان به تهران منتقل شده است. با توجه به تسهیلات ویژه وزارت بهداشت ادامه درمان و معالجه این هنرمند در کشور صورت می‌گیرد و وزارت ارشاد نیز از هرگونه کمک برای تسریع بهبود سلامت ایشان دریغ نخواهد کرد. امیدواریم ادامه اقدامات درمانی منجر به بهبود سلامت این هنرمند شود.

انتخاب فروشنده حاصل تعامل بنیاد فارابی و خانه سینماست

معاون پارلمانی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به انتخاب فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در رقابت سینمایی اسکار بیان کرد: انتخاب فیلم فروشنده به عنوان نماینده ایران در اسکار توسط هیات انتخاب و با اکثریت آرا صورت گرفته است. این انتخاب حاصل تعامل و هماهنگی مطلوبی بود که میان بنیاد فارابی و خانه سینما شاهد بودیم. امیدواریم فیلم فروشنده نماینده شایسته‌ای برای ایران در بزرگترین رقابت جهانی سینمایی باشد و ظرفیت سینمای ایران را به جهانیان معرفی کند البته انتخاب این فیلم به معنای نادیده گرفتن ارزش سایر فیلم‌های کاندید نیست چراکه با توجه به توسعه سینمای ایران و تولید فیلم‌های خوبی که در این سال‌ها شاهد بودیم سینمای ما ظرفیت قابل قبولی برای عرضه در بازارهای جهانی دارد. بنابراین امیدواریم تولیدات سینمایی ما هم در داخل کشور به فرهنگ‌ها و ارزش‌ها و همین‌طور نیازهای داخلی توجه کند و هم قابلیت عرضه در سطح جهانی را داشته باشد.

فخرالدینی اولویت اول ماست

او در پاسخ به سوالی درباره سرانجام وضعیت ارکستر ملی و رهبری فرهاد فخرالدینی در این ارکستر نیز یادآور شد: در مورد ارکسترهای ملی و سمفونیک بحث‌های زیادی صورت گرفت و نهایتاً براساس تفاهم‌نامه میان بنیاد رودکی و معاونت هنری سازوکار مدیریتی این ارکسترها به بنیاد رودکی سپرده شد. مسائل و مشکلات ارکستر سمفونیک چندی پیش به هر شرایطی که بود حل و فصل شد و آقای شهرداد روحانی به عنوان رهبر این ارکستر معرفی و علی‌رغم تمامی نظرات و انتقادها این ارکستر کار خود را ادامه می‌دهد. پرداخت حقوق و بیمه نوازندگان نیز با توجه به یک قرارداد با تمام اعضا نهایی شده است.

نوش‌آبادی اضافه کرد: در رابطه با ارکستر ملی نیز صحبت‌هایی با آقای فخرالدینی صورت گرفته که هنوز نتیجه قطعی آن اعلام نشده. البته انتخاب ایشان به عنوان رهبر ارکستر ملی اولویت اول ماست. رهبری و مدیریت هر دو ارکستر نیز به صورت مستقل و زیر نظر بنیاد رودکی اداره می شود و هرکدام با چهل تا شصت نوازنده که قراردادهای آنها نیز منعقد شده به کار خود ادامه می دهند. هرچند ممکن است به فراخور برنامه‌های متفاوت نوازندگان میهمان نیز به این ارکسترها دعوت شوند. بودجه تخصیص‌داده شده به هر ارکستر نیز جداگانه محاسبه و تدارک دیده شد تا خللی در ادامه روند کار آنها به وجود نیاید.

تفاهم‌نامه موزه هنرهای معاصر و موزه‌های رم و برلین قانونی‌ست

سخنگوی وزارت ارشاد درباره تفاهم‌نامه میان موزه هنرهای معاصر ایران و آلمان مبنی بر واگذاری چندین اثر هنری برای نمایش که نگرانی‌هایی از سوی برخی هنرمندان را به دنبال داشته؛ گفت: این تفاهم‌نامه میان موزه هنرهای ایران و آلمان تفاهم‌نامه معتبر در سطح جهانی است و هرگونه تعرض به آثار ایرانی مورد بحث در این تفاهم‌نامه از نظر ما منتفی است. البته نامه تعدادی از هنرمندان مبنی بر نگرانی دراین باره را دیده‌ایم و درک می‌کنیم. در این برنامه که آذر و دی‌ماه در موزه‌هایی در رم و برلین برگزار می‌شود 30 اثر خارجی و 30 اثرایرانی به نمایش درمی‌آیند.

تاثیر منفی قطع رابطه ایران و عربستان در روند پیگری حادثه منا

او در ادامه عدم همراهی سایر کشورهای اسلامی برای شکایت حقوقی در پیگیری فاجعه منا را یکی از دلایل به تاخیر افتادن احقاق حق و حقوق جانباختگان این فاجعه دانست و اظهار داشت: بعد از رخ دادن این فاجعه کارگروه ویژه‌ای به ریاست وزارت امور خارجه و با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط تشکیل شد تا ایران از تمام ظرفیت خود برای احقاق حق جانباختگان استفاده کند. در این مدت نیز 450 وکالت‌نامه به دست ما رسیده و از طرف نیروی انتظامی نیز شکایتی به پلیس اینترپل تحویل داده شده است. بیش از 800 مصاحبه نیز با شاهدان عینی فاجعه منا داشتیم که درا ختیار وزارت خارجه قرار دادیم تا به روند پیگیری و احقاق حق جانباختگان فاجعه منا کمک کند. متاسفانه قطع رابطه ایران و عربستان تاثیر منفی در روند پیگیری‌ها داشته همچنین تاکنون هیچ کشوری به جز جمهوری اسلامی ایران پیگیر احقاق حقوق بیش از هفت هزار جانباخته از 40 کشور اسلامی نبوده و چون این نقطه ضعف در اجماع کشورهای اسلامی دیده می‌شود چندان سرعتی در کارها نمی‌بینیم البته ما به عنوان یک عضو جامعه اسلامی همچنان با جدیت پیگیر این مسئله هستیم و از تمام ظرفیت‌‌‌های حقوقی و سیاسی خود تا احقاق حقوق کامل جانباختگان منا کار را ادامه می‌دهیم.

رشد جمعیت و فرزندآوری را هم مدنظر داریم

او همچنین درباره اقدامات وزارت ارشاد برای پیگیری سیاست‌‌های خانواده ابلاغی مقام معظم رهبری بیان کرد: در این چند سال اخیر سیاست غلط کنترل جمعیتی آسیب‌هایی به جمعیت وارد کرده و شاهد رشد جمعیت منفی در کشور هستیم. این مسئله دغدغه‌های جدی برای مسئولان و مخصوصا مقام معظم رهبری به دنبال داشته است که بارها نکاتی در این‌باره اعلام کرده‌اند. وزارت ارشاد نیز از تمام امکانات خود اعم از رسانه، سینما، فضای دیجیتال و مجازی، کتاب و ... استفاده می‌کنیم تا به لحاظ فرهنگی کانون خانواده را به عنوان محور توسعه تبیین کنیم. در کنار اهمیت مسئله خانواده بحث رشد جمعیت و فرزندآوری را هم مدنظر داریم و گفتمان‌سازی رشد جمعیت و صیانت از خانواده را در کنار سایر نهادها پیگیری می‌کنیم.

نوش‌آبادی درباره انتقادهایی که به اعطای مجوز به کتاب «تمشک‌های خیس» مطرح شده است نیز گفت: ضوابط، معیارها و مقررات حوزه نشر و کتاب همچنان مانند گذشته بر سرجای خود باقی است و با جدیت و حتی با تقویت شورای نظارت اعمال می‌شود. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مسامحه‌ای در زمینه بررسی آثار فرهنگی و هنری و صدور مجوز ندارد، اگر هم جایی قصوری مشاهده شود حتما در مراحل بعدی اصلاح می‌شود.

ارشاد هیچ مجوزی به فرقه‌های ضاله نداده

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه‌ای که متعلق به دراویش صوفیه دانسته شده است نیز تصریح کرد: برنامه مذکور ابدا برنامه‌ای متعلق به دراویش صوفیه نبوده و تنها جرای یک نمایش سنتی بود که قبلا هم مجوزهای لازم برای اجرا را دریافت کرده بوده است. وزیر نیز از سوی اجراکنندگان به این مراسم دعوت شده بود که حضورشان هم کاملا با رویکرد و نگاهی فرهنگی بوده است. وزارت ارشاد هیچگونه مجوزی به فرقه‌های ضاله و تشکل‌های غیرهمسو با سیاست‌های فرهنگی نظام نداده و نمی‌دهد. اساسا ملاحظات ما اجازه نمی‌دهد مقوله فرهنگ و هنر دستخوش نفوذ فرقه‌ها و گروه‌های معلوم‌الحال شود.

معاون پارلمانی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت معافیت مالیاتی برای چاپخانه‌ها هم متذکر شد: براساس تفاهم‌نامه میان وزارت ارشاد و وزارت اقتصاد و امور دارایی تشکل‌های فرهنگی ار پرداخت مالیات و ارزش افزوده معاف هستند. این تفاهم‌نامه نیز به تمام شعب مالیاتی ابلاغ شده و با وجود فرازونشیب‌های متعدد به صورت رسمی اجرایی شده است. منتها در این مسیر بحث چاپ و نشر ما به دلیل اینکه صرفا فرهنگی شناخته نمی‌شوند و از نظر سخت‌افزاری صنعتی هستند در مواردی برای دست‌یابی به این معافیت حقوقی از آن‌ها تضییع شده و می‌شود. البته وزارت ارشاد پیگیر است تا حوزه چاپ و نشر را در نیز در این مورد تعیین تکلیف کند تا شرایط استفاده از معافیت مالیاتی چاپخانه‌ها فراهم شود.

نوش‌آبادی درباره موضع وزارت ارشاد درباره فیلترشدن برخی سایت‌های خبری نیز مجدد یادآور شد: وزارت ارشاد اصولا از تعطیلی و فیلتر کردن سایت‌ها استقبال نمی‌کند، اما نهادهای دیگر هم بنا به وظایف داتی اقداماتی انجام می‌دهند، به ویژه در بحث تخلفات در فضای مجازی و دستگاه قضا براساس قانون این اختیار را دارد. این تصمیم مربوط به شورای عالی مجازی نبوده است.

وی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری نمایشگاه مطبوعات هم اظهار کرد: امسال رشد ۲۵ درصدی برای شرکت در نمایشگاه داریم و با توجه به استقبال نشریات محلی استان‌ها، نمایشگاه در دو طبقه برگزار می‌شود و مطمئنم امسال از نظر استقبال، حضور مردم رکورد می‌زند. ضمن اینکه اکثر رسانه‌هایی که در سال قبل جشنواره را تحریم کرده بودند، امسال ثبت‌نام کرده‌اند. نمایشگاه مطبوعات تنها یک رویداد فرهنگی نیست بلکه کارکردهای سیاسی-اجتماعی هم دارد و ما از استقبالی که از این نمایشگاه می‌شود؛ خوشحال هستیم.

معاون پارلمانی و استانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران نیز گفت: اصولا وزارت ارشاد با توسعه تشکل‌ها مخالف نیست و بستری را برای توسعه کمّی و تقویت آنها فراهم می‌کنیم. موضوع مربوط به این انجمن نیز براساس ضوابطی که در وزارت کار و وزارت کشور وجود دارد، دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت ارشاد در پایان درباره اطلاعیه شورای عالی فرهنگ عمومی در مورد روز بزرگداشت فردوسی تاکید کرد: مصوبه اخیر شورای فرهنگ عمومی درباره روز بزرگداشت فردوسی و اضافه کردن پسوند پاس‌داشت زبان فارسی به این روز منافاتی با روز شعر ادب که با سالگرد شهریار همزمان است ندارد. درواقع تنها یک عنوان به عنوان روز بزرگداشت فردوسی در روز 25 اردیبهشت اضافه شده است و 27 شهریور همچنان هم روز شعر و ادب فارسی است. فردوسی نماد زبان فارسی و شهریار نماد شعر و ادب فارسی است و هر دو محترم هستند.

کد خبر : ۴۱۲۲۱۹