خبرگزاری کار ایران

علی‌اصغر دشتی:

تئاتر دانشگاهی باید پیشرو باشد نه پیرو

علی اصغر دشتی (کارگردان تئاتر) گفت: تئاتر دانشگاهی باید پیرو داشته باشد، قالب‌ها را بشکند و حرف‌های جدید بزند.

به گزارش ایلنا، علی‌اصغر دشتی در مراسم افتتاح نمایش «فردا» در مرکز تئاتر مولوی، ضمن انتقاد از آن دسته از دانشجویانی که در فرم و غالب آثارشان پیرو ساختارهای تئاتر حرفه‌ای هستند، گفت: تئاتر حرفه ای این روزها از راه مشخص و سهلی می‌رود تا به فروش برسد و  به هیچ وجه عرصه قابل اعتنا و اعتمادی برای گرته برداری تئاتر دانشگاهی نیست کما اینکه این تئاتر دانشگاهی است که باید  پیرو داشته باشد، قالب‌ها را بشکند و حرف‌های جدید بزند.

دشتی یادآور شد: اخیرا تلاش کردم تا در حد امکاناتم چالش حمایت از آثار قابل تامل دانشگاهی را ایجاد کنم که امیدوارم به جای چالش های پوچ و مبتذل کارگر باشد.

او خاطرنشان کرد: این گونه مراسم در صورتی موثرند که علاوه بر دیدن نمایش دو هدف حمایت و نقد اثر را به همراه داشته باشند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: خوشبختانه نوع نگاه به تئاتر دانشگاهی هم در بینش مدیران و هم امکانات سخت افزاری نسبت به نسل‌های قبل تر بهبود یافته است اما حمایت خود دانشگاهیان باید بیشتر شود.

دشتی افزود: گاهی در سالن های خصوصی آثار قابل اعتنایی را می بینم که تعداد تماشاگران از بازیگرانش کمتر است و افسوس می‌خورم. ‌

کارگردان متاستاز ادامه داد: حتی اگر به دیدن یک اثر دانشجویی بد می‌رویم خوب است که بعد از کار نظراتمان را با گروه در میان بگذاریم و همچنان از این طریق از یکدیگر حمایت کنیم.

امین اسفندیار نویسنده و کارگردان نمایش «فردا» نیز در صحبت‌هایی کوتاه با ابراز خوشحالی از اینکه تئاتر مولوی قوت قلب جریان تئاتر دانشگاهی است، گفت: بعد از بازگشایی مولوی غیر از آثار نسل جوان اجرای دیگری در مولوی ندیده‌ام و این اتفاق که تئاتر دانشگاهی محل مختص به خود را دارد، به نسل ما آرامش می‌دهد.

در پایان این مراسم، شال نمادین تئاتر مولوی، با حضور علی اصغر دشتی و امیرحسین حریری، رئیس مرکز تئاتر مولوی به امین اسفندیار تقدیم شد.

نمایش فردا هر شب ساعت 19:30 دقیقه در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی اجرا می‌شود و دانشجویان می‌توانند با خرید بلیت از گیشه این مجموعه 50 درصد تخفیف دریافت کنند.

کد خبر : ۳۹۳۴۶۲