خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته گالری‌ها و خانه‌گالری‌های انجمن مجموعه‌داران مطرح کرد:

آثار هنریِ ایران بدون شناسنامه‌اند/ درختانِ سهراب هم شناسنامه ندارد

سمایی با بیان اینکه تعیین اصالت آثار هنری در موارد متعددی از جمله خرید و فروش استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه آثار هنری حتی اثر مطرحی مانند مجموعه درختان سهراب سپهری شناسنامه ندارند همچنین بسیاری از هنرمندانی که در قید حیات هم هستند آثارشان شناسنامه ندارد.

رضا سمائی (مدیر کمیته گالری‌‌ها و خانه‌گالری‌های انجمن مجموعه‌داران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه انجمن مجموعه‌داران از کمیته‌های مختلفی ازجمله کمیته سیاق، گالری‌ها، خانه‌گالری‌ها و ... تشکیل شده است، اظهارکرد: انجمن مجموعه‌داران سعی دارد فضاهای خوب هنری را در تمامی حوزه‌ها ازجمله حراج‌ها و خرید و فروش‌ها ایجاد کند.

او ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات انجمن مجموعه‌داران راه‌اندازی خانه‌های هنری است تا با ایجاد فضاهای ایرانی و سرمایه‌گذاری مناسب و همچنین استفاده از بخش‌خصوصی بجای خروج آثار هنری از ایران آن‌ها را در کشور نگهداریم.

رئیس کمیته گالری‌ها و خانه‌گالری‌ها گفت: در انجمن مجموعه‌داران سعی داریم راهکارهای صحیح نگهداری از آثار هنری را آموزش دهیم از همین رو مشاوره‌های رایگان در این زمینه ارائه می‌دهیم، همچنین کارگاه‌های آموزشی که اغلب آن‌ها رایگان است را با استفاده از پیشکسوتان و کارشناسان هنری در زمینه‌های مختلف هنری ارائه می‌دهیم.

سمایی با بیان اینکه در انجمن مجوز‌ها و آموزش‌های لازم در زمینه خانه‌گالری‌ها به مجموعه‌داران ارائه می‌شود، افزود: افرادی که علاقه‌مند به آثار هنری هستند و آن‌ها را خریداری می‌کنند می‌توانند این آثار را بجای نگهداری در شرایط نامناسب انبارها و منازل‌شان در خانه‌گالری‌ها در معرض نمایش قرار دهند.

او درباره چگونگی تشخیص اصالت یک اثر هنری تصریح کرد: ارزش‌یابی و تعیین اصالت آثار تاریخی و هنری به 7 دسته، تزئینات وابسته به معماری، آثار سفالی و شیشه، نقاشی‌ها، ‌آثار فلزی، آثار کاغذی، بافت‌ها و دیرینه‌ها تقسیم‌بندی می‌شوند.

رئیس کمیته گالری‌ها و خانه‌گالری‌های انجمن مجموعه‌داران خاطرنشان کرد: سندسازی دقیق، مهندسی از فضاها و اشیاء، ترمیم‌های انجام شده در آثار تاریخی و هنری و آشکارسازی‌های دقیق یک اثر در تشخیص اصالت یک اثر هنری موثر است.

سمایی با بیان اینکه تعیین اصالت آثار هنری در موارد متعددی ازجمله خرید و فروش استفاده می‌شود، گفت: متاسفانه بیشتر آثار هنری حتی اثر مطرحی مانند مجموعه درختان سهراب سپهری شناسنامه ندارند همچنین بسیاری از هنرمندانی که در قید حیات هم هستند؛ آثارشان شناسنامه ندارد.

او در پایان یادآور شد: انجمن مجموعه‌داران اولین مرکزی که برای آثار هنری کارت اصالت اثر صادر می‌کند.

                   photo_2016-06-03_11-25-12

کد خبر : ۳۷۷۳۳۷