خبرگزاری کار ایران

با حضور اهالی رسانه و مدیران شبکه مستند؛

مستند نزدیک به مرگ (ان.دی .ای ) رونمایی شد

مستند نزدیک به مرگ تجربیات کسانی را بیان می‌کند که برای لحظاتی از عوالم دنیا جدا شده و مرگ را تجربه کرده و بازگشته‌اند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری و مراسم رونمایی از مستند «نزدیک به مرگ» تولید جدید شبکه مستند ساخته لیلا خلیل‌زاده دوشنبه ۶ اردیبهشت با حضور امیر تاجیک مدیر شبکه مستند و اهالی رسانه برگزار شد.

تاجیک درباره اولین مستندی که در سال ۹۵ رونمایی می‌شود، گفت: مستند خیلی خوب «نزدیک به مرگ» اولین تجربه جدی شبکه مستند در حوزه مستند انیمیشن است، تولید آن چند ماه زمان برده و به افرادی می‌پردازد که تجربه‌ای نزدیک به مرگ داشته‌اند.

مدیر شبکه مستند افزود: این اثر علی‌رغم دشواری تلفیق مستند با انیمیشن، یکی از آثار کم هزینه ما بوده و توانسته‌ایم در ارتباط مستقیم با مستندسازان خوب و خلاق، هزینه‌ها را پایین بیاوریم.

هاله قربانی مدیر تولید فیلم پیام کارگردان اثر را که به دلیل ادامه تحصیل در خارج از کشور به سر می‌برد و در جمع حضور نداشت قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده بود: در طول دوران فیلمسازی همواره مایل به تجربه شکلهای مختلف سینمای داستانی، مستند، تجربی و انیمیشن بوده و مستند انیمیشنی را از آن جهت بیشتر می‌پسندم که با آن می‌توانم در آن واحد دو شکل از سینما را تجربه کنم. «نزدیک به مرگ» تماماً با این تفکر ساخته شده است. مستندی فراتر از واقعیات و بازسازی اذهانی که هر یک امری غریب را جداگانه تجربه کرده و در عین حال مشترکاتی نیز با یکدیگر دارند.

خلیل زاده در ادامه یادآور شده است: جستجوی این آدم‌ها خود روندی زمان بر بود و بعد انتخاب متفاوتترین ها، ترکیبشان در دنیای فیلم و در انتها تصویر تصوراتشان... قدم گذاردن در این مسیر تنها با همراهی متخصصین، دوستان و همکاران محترم شبکه مستند میسر شد. از تصویربردار، تدوینگر، صدابردار، صداگذار، انیماتورها و دستیاران اثر بی نهایت سپاسگزارم. همچنین تجربه کنندگان و کارشناسانی که بدون همکاری ایشان اجرای این اثر امکان نمی‌یافت. در این جا مراتب قدردانی خود را از جناب آقای تاجیک، مدیریت محترم شبکه که ازساخته شدن آثار مستند به طور جدی حمایت می‌کنند، اعلام می‌دارم.

مریم خلیل زاده مجری طرح و انیماتور پروژه در سخنانی ابراز امیدواری کرد این اثر فیلم خوبی شده باشد و افزود: از آنجایی که کار حالت ماورایی داشت، بهتر بود با ژانر انیمیشن کار شود. تجربه‌های قبلی کارگردان نیز در همین عرصه بود و بنابراین می‌توانست در همین زمینه موفق باشد.

شیخان که به عنوان کارشناس در جلسه حضور داشت، با تقدیر از تلاش‌های مدیریت جدید شبکه که موفق شده در عرصه مستند راهگشا باشد، بیان کرد: در شبکه مستند برای استفاده از شکلهای جدید انیمیشن که در دنیا رایج است قدم مثبتی برداشته شده است. اگر سؤال شود انیمیشن و مستند چه ارتباطی با هم دارند، پاسخ این است که جایی که عینیت تمام می‌شود ذهنیت آغاز می‌شود و زمانی که ذهنیت تمام می‌شود فراذهنیت آغاز می‌شود. بنابراین انتخاب ژانر مستند انیمیشن برای «نزدیک به مرگ» کاملاً پسندیده است.

وی افزود: با حضور اساتیدی چون اسفندیار احمدیه و نصرت کریمی انیمیشن در ایران سابقه ۵۷ ساله دارد. البته این صنعت گران است و مستند انیمیشن نیز شکل جدیدی از فیلمسازی است که خوشحالم شبکه مستند نیز با این اثر قوی آن را تجربه کرده است.

 بهروز بقایی درباره تجربه حالتی نزدیک به مرگ که در این مستند نیز آن را بازگو کرده است، گفت: من این صحنه را هیچگاه فراموش نمی‌کنم، لحظه‌ای پر از بو و پر از رنگ. اگر آن دنیا از این خبرها هست ای کاش زودتر به آن دنیا برویم.

وی افزود: زمانی که این تجربه را داشتم همه چیز خیلی برایم عجیب و غریب بود. من که همواره به مسائل به شکل دو دو تا چهار تا نگاه می‌کنم، نمی‌توانسستم باور کنم بوهایی که احساس می‌کنم حقیقی هست و این تجربه خوشایند و جذابی برای من بود.

 بهروز شهامت که کار طراحی و ترکیب صدای «نزدیک به مرگ» را برعهده داشته؛ گفت: چون من یکی از تجربه‌کنندگان این حالت بودم، برایم کار کردن روی صدای این فیلم لذتبخش بود و یک سعادت به حساب می‌آمد. تمام موسیقی این فیلم اصلی است. انگار این نُتها را برای من می‌نوشتند و ذهنیت من درباره صداگذاری به عینیت تبدیل می‌شد.

شهامت در پاسخ به اینکه آیا پس از این تجربه ترسش از مرگ را از دست داده یا خیر، تصریح کرد: همانطور که اسلام دین تسلیم است مرگ هم تسلیم شدن است. انسان یک وادی دیگر را آغاز می‌کند. گرچه دانشمندان هنوز نتوانسته‌اند درک درستی از آنچه پس از مرگ رخ می‌دهد داشته باشد.

وی گفت: همانطور که ما وقتی در بطن مادر هستیم، از آمدن به این دنیا واهمه داریم و ورودمان با گریه همراه است اما سپس می‌فهمیم از چه جای تنگ و تاریکی به یک دنیای بزرگ پا گذاشته‌ایم، مرگ نیز قطعاً همین حس را خواهد داشت و ما با ورود به عالم باقی حس می‌کنیم دنیا عجب قفسی بوده است.

 نسخه کامل مستند «نزدیک به مرگ» جمعه دهم اردیبهشت ساعت ۱۴ از شبکه مستند سیما روی آنتن می‌رود و جمعه ۱۴ اردیبهشت ساعت ۲۲ بازپخش می‌شود.

کد خبر : ۳۶۴۷۷۲