خبرگزاری کار ایران

گاوها در شعر فارسی چه می‌کنند؟

مجموعه‌ی «شعرهای گاوی» کارِ مشترک اکبر اکسیر و ابولقاسم تقوایی است که به تازگی از سوی نشر نیماژ منتشر شده است.

ابوالقاسم تقوایی در رابطه با کتاب مشترک خود با اکبر اکسیر به خبرنگار ایلنا گفت: آقای اکسیر در چند مجموعه‌ی اخیر خود، اشعار پراکنده‌ای داشتند با محوریت گاو که از زوایای مختلف اجتماعی و فرهنگی‌ و... به آن پرداخته بودند. من نیز در این زمینه اشعاری داشتم. در نهایت با آقای اکسیر به این نتیجه رسیدیم که این شعرها را در مجموعه‌ای  با محوریت «گاو» منتشر کنیم.

او ادامه داد: «گاو» در ادبیات کهن ما بسیار مطرح است. در شعر ناصرخسرو، خاقانی، مولوی،  سعدی و... از گاو نام برده شده است. همچنین از دوره‌ی مشروطه به بعد هم برخی از شاعران در شعر خود با زوایای دید مختلف به «گاو» نگاه کرده‌اند. این حیوان یک موجود اسطوره‌ای است. در آیین‌ میتراییسم، گاو، نقش قابل توجهی دارد. هنوز در برخی از قبایل و کشورها همچون هندوستان به این حیوان نگاه ویژه‌ای می‌شود. در مکاتب مختلف هنری و آثار هنرمندان بزرگ مثل پیکاسو و سالوادور دالی هم به گاو توجه شده است.

تقوایی در پاسخ به این سوال که دلیل انتشار مشترک این اثر با اکسیر چه بوده؛ گفت: آقای اکسیر در شعر طنز توانستند زبانِ خاص خودشان را پیدا کنند. ایشان درک بسیار بالایی از شعر دارد و به دلیل فروتنی ذاتی خود، این افتخار را به من دادند که مجموعه‌ای مشترک را برای مخاطبان ارائه دهیم. ارائه‌ی کار مشترک با آقای اکسیر برای من تجربه‌ی بسیار خوبی بود. امیدوارم در آینده این اتفاق مجدداً بیفتد.

این شاعر درباره‌ی شعرهای مجموعه‌ی «شعرهای گاوی» اظهار داشت: اشعار این مجموعه چند لایه‌ای هستند. هرکسی ممکن است برداشت خود را از شعرهای کتاب داشته باشد. ممکن است افرادی لایه‌ی اول را ببینند و برخی به لایه‌های دیگر شعر هم برسند.

وی؛ وضعیت شعر طنز را رو به رشد تلقی کرد و گفت: مجموعه‌ی اول من غزل و دو مجموعه شعر بعدی‌ام، شعر سپید بوده است. به نظرم هر گاه خون طنز، در تن شعر جاری شود اتفاق خوبی رخ داده است.

تقوایی ادامه داد: من متخصص طنز نیستم اما به عنوان یک مخاطب فکر می‌کنم که حرکات بزرگی در طنز صورت گرفته است. چهره‌هایی مثل مرحوم کیومرث صابری، مرحوم منوچهر احترامی، مرحوم عمران صلاحی، آقای ابوالفضل زرویی نصرآباد، آقای رحیم رسولی و اکبر اکسیر بسیار قابل احترام هستند.

او در پایان درباره‌ی فعالیت‌های جدید خود گفت: در حال حاضر مشغول نهایی کردن یک مجموعه شعر برای نوجوانان هستم که هنوز به ناشر خاصی ارائه نداده‌ام.

کد خبر : ۳۶۰۸۷۹