خبرگزاری کار ایران

نخستین نشان بنیاد استاد محمد به علیرضا نادری رسید/ دولت آبادی: نظام‌های سیاسی به تئاتر مانند مخل می‌نگرند

علیرضا نادری پس از دریافت نخستین مدالیوم بنیاد استاد محمد، جایزه خود را به یک نمایش‌نامه‌نویس جوان تقسیم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی شفیعی (مدیرکل هنرهای نمایشی) در مراسم اهدای نخستین مدالیوم محمود استاد محمد گفت: محمود استاد محمد قبل از آنکه یک هنرمند باشد، یک انسان شریف بود. او در جامعه خودش زندگی می‌کرد و هر فردی با او مواجه می‌شد از روحیه بزرگ‌منشانه و خاکی‌اش صحبت می‌کرد. 

او منش و مردانگی محمود استاد محمد را بسیار آموزنده دانست و ادامه داد: بزرگداشت بزرگانی مانند محمود استاد محمد و اکبر رادی؛ تکریم نمایش‌نامه‌نویسی و تئاتر ایران است. بر خود می‌بالیم که به این بهانه هنر ارزشمند و پویای نمایش‌نامه‌نویسی و تئاتر را ارج می‌نهیم.

جواد عاطفه (عضو هیات مدیره بنیاد محمود استاد محمد) ضمن توصیف این هنرمند به «قلندر تئاتر ایران» گفت: بنیاد محمود استاد محمد با این هدف تشکیل شد که امکانی برای احیای آثار این نویسنده فراهم شود و نمایش‌نامه‌های او را در دسترس دانشجویان قرار دهد.

او به کاهش مطالعه در قشر دانشجو اشاره کرد و ادامه داد: متاسفانه دانشجویان به نویسندگان و بزرگان تئاتر ایران مانند شاهین سرکسیان،‌ محمود استاد محمد و عباس نعلبندیان نگاه توریستی دارند و بازی اسامی بازی می‌کنند اما آثار آنها را نمی‌شناسند. آثار یک نمایش‌نامه‌نویس را باید مطالعه و تحلیل کرد.

عاطفه با اعلام این خبر که نشر چشمه به زودی تمام آثار محمود استاد محمد را در قالب مجموعه‌ای منتشر می‌کند، بیان کرد: ما همچنین برنامه‌ای برای برگزاری نخستین سمپوزیوم طراحی صحنه و لباس تئاتر ایران داریم که بخشی از آن به آثار استاد محمد اختصاص دارد.

چرمشیر: استاد محمد رفت؛ بیضایی آمد

محمد چرمشیر (نمایش‌نامه‌نویس و مدرس دانشگاه) در نخستین مراسم اهدای نشان محمود استاد محمد اظهار کرد: امروز روز شگفت‌انگیزی‌ست پنجم دی‌ماه روز مبارک اهدای جایزه این بنیاد و روزی است که زنده‌یاد اکبر رادی از کنار ما رفت و این غم همچنان با ما همراه است. امروز همچنین تولد بهرام بیضایی است که با آثارش خون تازه‌ای به نمایش‌نامه‌نویسی ایران جاری کرد. محمود استاد محمد هم بعد از مدت‌ها دست و پنجه نرم کردن با بیماری از کنار ما رفت.

او افزود: زمانی کانون نمایش‌نامه‌نویسان خانه تئاتر جشنی برپا کرد که از محمود استاد محمد هم برای حضور دعوت شده بود و او به‌رغم بیماری و جسم نحیف با گام‌های لرزان روی صحنه آمد و از نگرانی‌های خود برای سرنوشت نسل جوان و آینده‌سازان تئاتر ایران گفت.

این هنرمند خاطرنشان کرد: بزرگان تئاتر ما همواره این دغدغه را مطرح کرده‌اند. مانند خسرو حکیم رابط عزیز که امشب از او قدردانی می‌شود. ما که این سعادت را داشتیم تا کنار بزرگان باشیم وقتی به میانه‌های سن و سال خود رسیده‌ایم نگرانیم که آیا توانسته‌ایم آنچه این بزرگان به ما آموختند به دست آیندگان بسپاریم یا خیر؟

چرمشیر تصریح کرد: امروز به نظر می‌رسد یک چیزی کم است که اگر گناه و مجازاتی باشد بر گردن نسل میانه است. ما به درستی نتوانستیم با تلاش و کوشش دغدغه‌های نسل قبل را به نسل آینده منتقل کنیم. نتوانستیم این مطلب که «نسل گذشته چه رنج‌هایی تحمل کرد تا تئاتر در این سرزمین سر پا بماند» را به نسل آینده انتقال دهیم.

این نمایش‌نامه‌نویس با بیان جمله‌ای از محمود استاد محمد اظهار کرد: استاد محمد آن زمان به «شرف قلم» اشاره کرد و من می‌خواهم بگویم اگر قلم را از شرف بگیریم؛ شرف به تنهایی کارش را ادامه می‌دهد و معتقدم این اساتید اگر هرجای دیگر و در شغل دیگری بودند با شرافت زندگی می‌کردند. آنها آموزه‌های خود را با شرافت در اختیار نسل ما قرار دادند.

خالق نمایش‌نامه «رقص مادیان‌ها» سپس به صحبت‌های جواد عاطفه اشاره کرد و گفت: بله؛ من هم معتقدم نمایش‌نامه‌ها باید مطالعه شوند اما پیش از آن باید گفت چه افرادی شرافتمندانه در این تئاتر زندگی کردند و نجیبانه همه چیز را به ما آموختند.

چرمشیر در پایان بیان کرد: زمانی به محمود استاد محمد قولی دادم و امروز می‌خواهم به او بگویم که قول می‌دهم اگر نتوانستیم شرافت را به نسل آینده آموزش بدهیم، این چنین زندگی خواهم کرد تا آنچه به دست ما سپرده شد به آیندگان منتقل شود.

خسرو حکیم رابط تجلیل شد/ خوشحالم از مردم رسمیت می‌گیرم

در ادامه این برنامه خسرو حکیم رابط که محمد چرمشیر لقب «معلم بزرگ تئاتر ایران» را برای او به‌کار برد، روی صحنه دعوت شد.

این نمایش‌نامه‌نویس پیشکسوت و محجوب تئاتر ایران سپس خطاب به حاضران در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر گفت: 66 سال است معلمی می‌کنم و از میان نیم قرن را فقط در دانشگاه‌ها به تدریس پرداخته‌ام. خوشحالم رسمیت را از مردم زمانه‌ام دریافت می‌کنم و هرجا و هر سال و هر ساعتی که تدریس کرده‌ام به دانشجویان گفته‌ام: هنرمند شریف زبان بی‌زبانان زمانه‌اش است.

حکیم رابط ادامه داد: این زبان تلخ است چون زبان رنج و مبارزه با ظلم و ستم شیرین نیست اما در ارتباط با هنر شیرین می‌شود.

این هنرمند در ادامه نامه‌ای با عنوان «سلامی به محمود» خطاب به حاضران خواند و سپس با حضور ایرج راد و بهزاد فرهانی روی صحنه تجلیل شد.

فرهاد قائمیان یکی دیگر از هنرمندانی بود که شب گذشته روی صحنه سالن اصلی تئاتر شهر آمد و بخشی از خاطرات محمود استاد محمد درباره تعطیل شدن تئاتر لاله‌زار و سالن‌هایی مانند تئاتر پارس و نصر را برای حاضران خواند.

او سپس از مجید میرفخرایی، طراح دکور و صحنه شناخته شده تئاتر و سینمای ایران دعوت کرد تا برای تجلیل از صالح شکوهی،‌ هنرمند پیشکسوت تئاتر لاله‌زار روی صحنه حاضر شود. 

اجرای بخشی از آثار زنده یاد محمود استاد محمد توسط هنرمندان جوان یکی دیگر از برنامه‌هایی بود که شب گذشته اجرا شد.

علیرضا نادری نشان خود را به نویسنده‌ی جوان اهدا کرد

هیات مدیره بنیاد استاد محمد سپس برای تقدیر از برگزیدگان روی صحنه حاضر شدند که در این بخش از نادر برهانی مرند، علیرضا نادری و محمد مساوات تقدیر شد.

اما نخستین مدالیوم جایزه استاد محمد برای نگارش نمایش‌نامه «کوکوی کبوتران حرم» به علیرضا نادری اهدا شد که این نویسنده با انتشار پیامی، جایزه خود را با رضا شاهبداغی، نمایش‌نامه نویس جوان کشور تقسیم کرد.

محمود دولت آبادی: تمام نظام‌های سیاسی به تئاتر مانند یک مخل نگاه می‌کنند

صحبت‌های محمود دولت‌آبادی، نویسنده صاحب‌نام کشور پایان بخش مراسم بود. نویسنده رمان جای خالی سلوچ ضمن تبریک روز تولد به بهرام بیضایی گفت: تئاتر ما 70 سال قدمت دارد و در این مدت شخصیت‌های مهمی در این عرصه فعالیت کرده‌اند که امیدوارم بنیاد استاد محمد به بازشناسی آنها اقدام کند.

او ادامه داد: نکته مهم این است که تئاتر نه تنها معصوم است،‌ بلکه غریب هم هست و تمام نظام‌های سیاسی به تئاتر مانند یک مخل نگاه می‌کنند. امیدوارم کمی به وسعت نظر پیدا کنند و پذیرند تئاتر یعنی چهره زنده جامعه.

دولت‌آبادی اظهار کرد: ما از مرگ سرشاریم و برای جوانان کشور آرزوی زندگی می‌کنیم.

کد خبر : ۳۳۳۳۶۱