خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سردرگمی مردم برای یافتن مزار مردگان‌شان در باغ طوطی

asdasd
کد خبر : ۱۷۲۷۰۷

«برای نصب پایه‌های شبستان در وسط این باغ ستون‌ها را به داخل برخی از قبر‌ها زده‌اند. / شن، ماسه، سیمان، فرغون، بتن و وسایل ساخت و ساز مانع از رفت و آمد ما شده است این رفتار بی‌حرمتی به مردم و اموات است.»

ساحت و ساز در صحن «باغ طوطی» در حرم حضرت عبدالعظیم پس از گذشت دو سال و نیم به پایان نرسیده است. سنگ مزار‌ها در این باغ شکسته و مردم دیگر مزار عزیزانشان را به راحتی پیدا نمی‌کنند. این در حالیست که شهردار منطقه ۲۰ تهران علت تاخیر در تحویل این پروژه را «فعالیت دستی کارگران» عنوان می‌کند و می‌گوید که تا پایان آبان‌ماه امسال همه چیز به حالت عادی باز می‌گردد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی سالهاست که در دستور کار شهرداری منطقه ۲۰ قرار گرفته و به گفته شهردار منطقه تنها ۵۰ درصد آن انجام شده است.

در این میان آنچه بیش از همه شهروندان و زائران را در این طرح آزار می‌دهد فعالیت عمرانی در باغ طوطی است که در غرب حرم قرار دارد. صحن باغ طوطی یکی از صحن‌های مجاور حرم حضرت عبد العضیم است که بزرگان زیادی در این محوطه دفن شده است.

به گفته یکی از شهروندان تهرانی که مدعی است چندی پیش ۵۰ میلیون تومان برای دفن یکی از اموات خود در این باغ هزینه کرده است، از دی ماه سال ۹۰ فعالیت عمرانی در باغ طوطی برای ایجاد شبستان و اتصال آن به صحن عبدالظیم الحسنی آغاز شده است و در ابتدا قرار بود به سرعت این کار انجام شود اما اکنون با گذشت ۲ سال و نیم هنوز به سرانجام نرسیده است.

وی می‌افزاید: در ابتدا اعلام شده بود که کار عمرانی در این باغ یکساله به اتمام خواهد رسید اما متاسفانه نه تنها این کار تمام نشد بلکه برای ما مشکل‌ساز شده است چرا که ما با وجود آنکه امواتشان در این باغ دفن‌اند دیگر نمی‌توانیم به راحتی به در این مکان رفت و آمد کنیم.

این شهروند تهرانی با اشاره به اینکه متاسفانه سنگ قبر اموات در این پروژه شکسته و حتی بسیاری از مردم نمی‌دانند که امواتشان در کجا دفن شده‌اند، می‌افزاید: شن، ماسه، سیمان، فرغون، بتن و وسایل ساخت و ساز مانع از رفت و آمد ما شده است این رفتار بی‌حرمتی به مردم و اموات است. نکته مهم‌تر اینکه برای نصب پایه‌های شبستان در وسط این باغ ستون‌ها را به داخل برخی از قبر‌ها زده‌اند.

آسمانی می‌گوید: من سه عزیز در این باغ دارم هفته گذشته که به مزار عزیزانم رفتم موفق نشدم مزارشان را پیدا کنم. توسعه حرم امری پسندیده است اما نباید با بی‌حرمتی به مردگان و بی‌احترامی به ما صورت گیرد.

در این ارتباط کتان‌باف شهردار منطقه ۲۰ شهرداری تهران، می‌گوید: طرح توسعه حرم تا پایان سال ۹۵ به سرانجام می‌رسد. از مجموع ۵۲۰ پلاک باقی مانده برای توسعه امسال ۲۰۳ پلاک تملک خواهد شد که برای تملک این پلاک‌ها ۷۵ میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته است البته در صورت نیاز ۲۵ میلیارد تومان دیگر اعتبار تامین می‌شود.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون پیاده رو شرق حرم از مسیر پارک سه دختران(دانش) آغاز شده است، می‌افزاید: توسعه حرم در چند جبهه در حال انجام است که یک بخش آن باغ طوطی است. آنچه موجب کند شدن فعالیت ما در باغ شده است مشکل فنی زمین‌شناسی این باغ است.

شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه قبرهای این باغ مالک خصوصی دارد و ما در ساخت و ساز به موازین اسلامی توجه کرده‌ایم، می‌گوید: ‌ کارفرمای این کار آستان مقدس حضرت عبدالظیم الحسنی است و ما به عنوان کمک در این پروژه حضور و به نوعی مشارکت داریم. در هر کار عمرانی خرابی وجود دارد تا ابادانی ایجاد شود.

وی درباره شکستن سنگ قبر‌ها و نارضایتی شهروندان از اینکه دیگر نمی‌توانند سنگ مزار عزیزانشان را پیدا کنند، می‌افزاید: پیش از آغاز فعالیت عمرانی عکس و فیلم تمام مزار‌ها برداشته شده و همه چیز مشخص است تا پس از اتمام فعالیت سنگ‌ قبر‌ها با پلاک احیا شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

شهردار منطقه ۲۰ با بیان اینکه به دلیل حساس بودن مکان برای فعالیت عمرانی کنده کاری زمین بصورت دستی انجام می‌شود نه توسط ماشین‌آلات و این مساله موجب شده تا سرعت کار کاهش یابد، می‌گوید: پیش از آغاز مطالعات دقیقی در این زمینه صورت گرفته است و تا پایان آبان ماه سال جاری قطعا فعالیت‌عمرانی در این باغ به اتمام می‌رسد.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا مسایل شرعی برای ایجاد ستون شبستان در این باغ رعایت شده است و از بازماندگان اموات اجازه اخذ شده است، می‌گوید: ‌ این کار توسط آستان انجام شده و تمامی مسایل شرعی برای کنده‌کاری نیز رعایت شده است.

البته در میان یک مقام مسئول در آستان مقدس عبدالعظیم حسنی به خبرنگار ایلنا، گفت: کارفرما و مجری کار در طرح توسعه حرم شهرداری منطقه ۲۰ است و در باغ طوطی نیز تمامی فعالیت‌ها توسط شهرداری در حال انجام است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز