خبرگزاری کار ایران

افزایش تعرفه سموم پرخطر انگیزه را برای واردات کاهش داد

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود گفت: با حذف تحریم‌ها و ورود کشورهای آمریکایی، کانادایی و به امر صادرات نهاده‌های کشاورزی این امکان به کشاورزان داده می‌شود که از محصولات با کیفیت‌تری در کشاورزی استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید مهدی حسینی یزدی- رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود-در نشست خبری سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از حضور شرکت های مجوزدار تولیدکننده و واردکننده سم و کود در این نمایشگاه خبر داد.

رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود با اشاره به اینکه سیاست وزارت جهاد کشاورزی واگذاری واردات سم و کود به بخش خصوصی است تاکید کرد: با واگذاری واردات به بخش خصوصی امکان رقابت برای وارد کنندگان و تولیدکنندگان فراهم خواهد شد.

وی افزود:  70تا 80 درصد سموم در داخل تولید می‌شود و 20 تا 22 درصد سموم وارداتی است.

حسینی یزدی گفت: دولت 700 تومان برای واردات هر لیتر سم و 2 هزار تومان هم برای واردات تکنیکال اخذ می‌‌‌‌کند و ثبت سموم هم 40 میلیون تومان هزینه دارد؛ بنابراین با توجه به اینکه امکاناتی به تولید‌کننده و واردکننده داده نمی‌شود نمی‌توان انتظار کاهش قیمت را داشت.

همچنین محسن احمد مخبری-عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان سم و کود- در خصوص فعالیت بخش خصوصی  در این نمایشگاه بیان داشت: در این نمایشگاه 92 غرفه حضور دارند که این غرفه‌ها متشکل از 33 تولید‌کننده کود، 61 وارد‌کننده کود، 40 تولید‌کننده سم، 37 واردکننده سم، 2 تولید‌کننده کود بیولوژیک، 10 واردکننده کود بیولوژیک ، 6 تولید‌کننده بذر داخلی ، 22 واردکننده بذرهای اصلاح شده خارجی، یک تولید‌کننده ابزار، 17 وارد کننده ابزار و بیش از 6 هزار محصول توسط این شرکت‌ها نمایش گذاشته می‌شود.

مخبری با تاکید بر اینکه فائو به دنبال ترویج مصرف کود ارگانیک است افزود: با توجه به افزایش جمعیت جهان و امکانات کم محیط کشت این امکان وجود ندارد اما در کنار آن کشورهای پیشرفته دنیا تلاش کرده‌اند تا میزان باقی مانده سموم را به حداقل برسانند.

گفتنی است که مسعود گیل‌آبادی-عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان کود و سم-نیز در این نشست بیان داشت: هدف اصلی از برگزاری این نمایشگاه برقراری ارتباط مستقیم بین تولید‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و عرضه کنندگان نهایی و امکان رقابت بین آنها است.

وی تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات با دسته‌بندی تعرفه برای سموم کم خطر و پرخطر گام خوبی را در جهت بهینه کردن مصرف سموم برداشته است و با افزایش تعرفه سموم پرخطر انگیزه برای کاهش واردات آن کم شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولید‌کنندگان تاکید کرد: در سال‌های آخرین هجمه‌ بسیاری در مورد مصرف سموم بوجود آمده است، اگر مصرف آفت‌کش‌ها بهینه شود تأثیر بسزایی در افزایش امنیت غذایی کشور دارد؛مصرف سم و آفت‌کش‌ها در کشور حدود 40 درصد پایین‌تر از میانگین جهانی است.

وی میزان مصرف سموم پرخطر در سال 75 ، را 29 درصداعلان کرد و گفت:  در سال 91 مصرف این سموم به 8 درصد کاهش یافتٰ همچنین مصرف سموم کم خطر در سال 75 که 21 درصد بوده است در سال 91 به 65 درصد افزایش یافته است.

گفتنی است که  سومین نمایشگاه تخصصی نهاده‌های کشاورزی از 6 تا 9 بهمن در بوستان گفت‌وگو با شعار «نهاده با کیفیت و کشاورزی پایدار» آغاز به کار می‌کند.

 

کد خبر : ۳۴۰۵۹۲