خبرگزاری کار ایران

سبحانی‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام، چارچوبی برای حل مشکلات است/ اشاره رهبر، ناظر بر مقابله با زیاده خواهی غرب است

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آنچه مورد تاکید رهبری قرار گرفته که به دنبال برجام دو و سه نرویم، به این دلیل است که تحت تاثیر بازی غرب قرار نگیریم.

حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با بیان اینکه برجام، چارچوبی برای حل مشکلات است، تاکید کرد: در پی مذاکراتی هسته‌ای، چارچوبی شکل گرفت که بر اساس آن مشخص شد که دو طرف چگونه باید عمل کنند و قرار شد هر دو طرف به وظایف خود بنابر متن برجام عمل کنند.

نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با این‌حال، اینکه غرب بخواهد تحت عنوان برجام دو، سه و چهار ما را به دنبال خود بکشانند، درست نیست. دو طرف تعهدهایی دارند که موظف به اجرای آن هستند و اینکه تقسیم‌بندی کنیم و بگوییم در مرحله برجام ۱ فلان کار را در بحث هسته‌ای انجام دهیم؛  در برجام ۲ تحریم‌ها تعلیق شود و در برجام ۳ کارها ادامه یابد، خواسته غرب است و آنها می‌خواهند ما را به این سمت بکشانند.

نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: قطعاً تمامی مسائل مربوط به بحث هسته‌ای اعم از اصلاح مقررات، موانع پیش رو، لغو تحریم ها و مسائل دیگر همگی باید در قالب همین برجام که یک توافق کلی است، حل شود. بنابراین فکر می کنم آنچه مورد تاکید رهبری قرار گرفته که به دنبال برجام ۲ و ۳ نرویم، به این دلیل است که تحت تاثیر بازی غرب قرار نگیریم. چراکه آنها می‌خواهند ما را به دنبال خود بکشانند و در هر مرحله امتیاز بگیرند.

او با بیان این که اشاره رهبری در راستای مخالفت با برجام ۲ ، ۳ و ۴ ناظر بر مقابله با زیاده خواهی غرب است، خاطرنشان کرد: طبعاً زیاده‌خواهی‌های غرب درباره برجام منجر به به تعویق انداختن تعهداتشان خواهد شد که عملاً کارهای ما روی زمین باقی می ماند.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: غرب باید در چارچوب برجام تمامی تعهدات خود اعم از حل مشکلات در سیستم بانکی، بیمه بین المللی، کشتیرانی، فروش نفت، انتقال سرمایه‌های ملی به داخل کشور و سایر مسائل را در همین مرحله انجام دهد، چراکه ما به آنچه تعهد کرده‌ایم، عمل کردیم و رهبری هم درخصوص اینکه برای انجام هر کدام از این تعهدها، یک مرحله برجام در نظر گرفته شود، هشدار دادند و ابراز نگرانی کردند.

سبحانی‌نیا در پایان با اشاره به تحریم های جدید، تصریح کرد: بنا بود که هیچ تحریم جدیدی اعمال نشود و این درحالی است که حتی برخی از کشورهای ۵+۱ نیز اعلام کرده‌اند که فعالیت‌های موشکی ما ارتباطی به بحث برجام ندارد، اما عملاً شاهد هستیم که سعی در اعمال تحریم‌های جدید دارند.

کد خبر : ۳۵۹۱۹۱