خبرگزاری کار ایران

در آستانه انتخابات هفتم اسفند؛

منشور مطالبات جنبش دانشجویی هفتاد و چهار تشکل دانشجویی منتشر شد

منشور مطالبات جنبش دانشجویی هفتاد و چهار تشکل دانشجویی منتشر شد.

به گزارش ایلنا،بخشی از آن بیانیه به این شرح است:

 

ادْعُ إِلی‏ سَبیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتی‏ هِیَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبیلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدینَ

مردم را به سوی راه پروردگارت با منطقی حکیمانه و ادلّه قانع کننده و با پندی نیک و بیداری بخش و عبرت آموز دعوت کن و با آنان (مخالفان) به نیکو‌ترین وجه محاجّه و مجادله نما. (این وظیفه تو، و اما آن‌ها) البته پروردگارت خود دانا‌تر است به کسی که از راه او گم گشته و او دانا‌تر است به هدایت یافتگان. (نحل-۱۲۵)

انقلاب شکوهمند مردم ایران در بهمن ۱۳۵۷ بیانگر فصلی نو بر پایهٔ مقاومت مدنی و عزم ملی برای ریشه‌کن کردن درخت فساد و ظلم و استبداد داخلی بود.

اکنون بعد از پشت سرگذاشتن دهه فجر و پیش از انتخابات هفتم اسفندماه، فرصت مغتنمی است تا با بزرگداشت آرمان‌های رفیع نهضتِ انقلاب و البته یادآوری مطالباتِ بر زمین ماندهٔ ملت، تذکار و انذاری به سیاستمداران آیندهٔ کشور که در هفتم اسفند ماه برگزیده خواهند شد، دهیم. اتخاذ شیوهٔ «خود انتقادی» و تذکر به صاحبان قدرت و حاکمیت وظیفه ملی، عرفی و شرعی هر شهروند متعهدی در مسیر اصلاح روش‌های گذشته، به استناد قرآنی حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم است.

اگر هنوز ریشه‌های دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی در جامعهٔ در حال توسعه‌یایران مستحکم نگشته، اگر هنوز قانون و اهتمام به منافع ملی جایگاه واقعی خود را در عرصهٔ جامعهٔ سیاسی ایران باز نکرده است و اگر هنوز باید منتظر رایزنی یک یا چند نماینده یا مسئول دولتی برای امکان رقابتی شدن انتخابات بود، یعنی ایران عزیزمان هنوز تا توسعه یافتگی فاصله زیادی دارد.

همتم بدرقه راه کـــــــــــــــن‌ای طایر قدس
که دراز است ره مقصد و من نوسفرم

بدون شک مسیر طوفان زدهٔ اصلاح و تحول در مملکت، با یک نامه یا بیانیه کن فیکون نخواهد شد و این منشور آغازی برای پرسشگری فعال و مستند از نمایندگان آتی خانهٔ ملت است.

فریادِ بهنگام «موذن جامعه»، نمایندگان راستین مردم را برای اصلاح امور کشور بیدار خواهد کرد. تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور بر آن شدند با همفکری و هم‌اندیشی حداکثری، بیش از هر گروه و پیش از هر عملی، مطالبات و نیاز‌های جامعه دانشگاهی را به طور خلاصه تهیه کنند تا نمایندگان آتی این کشور نه تنها بر آن‌ها واقف شوند، بلکه پس از تصدی کرسی‌های مجلس شورای اسلامی نسبت به پیگیری مطالبات و رفع مشکلات دانشگاه‌های کشور خود را متعهد بدانند.

جنبش دانشجویی مستقل به عنوان دیده‌بان جامعهٔ ایران نه با ناامیدی بلکه با روحیه‌ای استوار و پیشرو این انتخابات را فرصتی برای برداشتن یک گام مستحکم رو به آزادی‌خواهی می‌داند و البته تاکنون با هوشیاری کامل فضای انتخابات را رصد کرده مبادا آب به آسیاب اقتدارگریان ریخته شود. لازم به ذکر است که تحقق این مطالبات که به دور از آرمانگرایی صرف نوشته شده یقینا به بهبود شرایط دانشگاه‌های کشور کمک کرده و دستاویزی است تا نمایندگان کشور برای ارتقاء سطح کیفی دانشگاه‌ها بدان متمسک شوند.

توقف مداخله در فعالیت دانشجویان

از اوایل دههٔ هشتاد بی‌اعتمادی نسبت به فعالیت‌های دانشجویی مستقل، زمینهٔ تحدید فضای دانشگاه را به وجود آورده است. مطابق قانون وظیفه نظارت و صدورِ مجوز برنامه‌های تشکل‌های دانشجویی با هیئت نظارت بر تشکل‌های هر دانشگاه است و ضمنا حراست دانشگاه دغدغه‌های حفظ آرامش و امنیت دانشگاه را به اندازه کافی دارد.

- محول شدن پیگیری فعالیت‌های دانشگاهی دانشجویان به نهاد‌های درون دانشگاهی....

- عدم اجازه به اخلال در برگزاری برنامه‌های دارای مجوز دانشگاه‌ها

- پشتیبانی قانونی از دانشجو در راستای آزادی بیان

- رفع خطوط قرمز غیرقانونی در نقدِ عملکرد مسئولان کشوری چنان که دانشجو برای گوشزد کردن مشکلات هزینه‌ای را متحمل نشود

- عدم ایجاد محرومیت از تحصیل برای دانشجویان و بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه

- لغو تعهد گرفتن از دانشجویان در مراجع گوناگون که هیچ گونه حکم قضایی برای آن‌ها صادر نشده است

- وضع قوانین در راستای بهبود عملکرد کمیته‌های انضباطی به عنوان مراجعی تربیتی نه به عنوان نهادی قضایی و امنیتی

استقلال دانشگاه در عرصهٔ مدیریتی

از آغاز تاسیس دانشگاه در ایران مطالبهٔ استقلال دانشگاه‌ها در صدر خواسته‌های دانشگاهیان قرار داشته است. انتصاب روسای دانشگاه‌ها بدون توجه به آرای اساتید و هیات علمی و بر مبنای گرایشات سیاسی هر دولتی که بر سر کار می‌آید از جمله دخالت‌های قدرت در محیط دانشگاه است.

دانشگاه نیازمند ثبات در عرصه مدیریت و تصمیم‌گیری است که متاسفانه شاهدیم هر چهار سال یا هشت سال یکبار با تغییر دولت‌ها و تفاوت مواضع سیاسیشان، مدیریت‌ عرصهٔ دانشگاه‌ها به کلی تغییر می‌باید که این مقوله مهلک‌ترین آفت دانشگاه است.

- تصحیح نحوه تعیین روسای دانشگاه‌ها و وضع قانون برای انتخاب رئیس دانشگاه از طریق نظرسنجی و برگزاری انتخابات در بین اعضای هیئت علمی و در نظر گرفتن آراء دانشجویان به عنوان صاحبان اصلی دانشگاه

- احترام به نظر دانشگاهیان و پیگیری این نظر در مراجعی که مسئولیت تایید حکم ریاست دانشگاه‌ها را دارند

- آزادی عمل رئیس دانشگاه در انتخاب معاونین و عدم اعمال نظر و محدودیت از طرف سایر نهادهای غیر مرتبط با دانشگاه

- انتخاباتی بودن گزینش ریاست دانشکده‌ها از طریق برگزاری انتخابات در بین اعضای هیئت علمی دانشکده‌ها

- استقلال هیئت امنای هر دانشگاه برای تهیه و تدوین برنامه‌های دانشگاه‌ها

- فراهم کردن حضور شایستگان علمی و مدیریتی در عرصه مدیریتِ دانشگاه‌های کشور فارغ از نگاه‌های سیاسی

هیچ علمی با بازنشسته کردن و اخراج اساتید و یا با حذف رشته‌ها و عدم اجازه‌ به تدریس و تحقیق در همه موضوعات، اسلامی نمی‌گردد.

روشنی چراغ علم در گرو مالک تمام حقیقت ندانستن خویش، اعتراف به برخورداری از عقلِ خطاکارِ محدود و در نتیجه گفتگو و جدال احسن و باز نهادن درهای دانشگاه به روی ارائه آزادانه همه افکار و اندیشه‌هاست.

بر این اساس مجموعه اقداماتی که عمدتا توسط نهادهای سیاستگذارِ بیرونِ دانشگاهی صورت گرفته و هدفِ تبدیل دانشگاه به چیزی جز آن را دنبال می‌کند هیچ ارتباطی با آیین اسلام نداشته و تنها در چارچوب اهداف سیاسی و جناحی و بر خلاف منافع و مصالح ملی و دینی ارزیابی می‌شود.

بر این اساس دنبال کردن مطالبات زیر در این حوزه ضروری است:

حذف کلیه امتیازهای ویژه‌ای که به خصوص در جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی، انتصابات دانشگاهی و اعطای بورسیه، تحت عناوینی همچون ارزشی و انقلابی باعث تبعیض در محیط دانشگاه می‌شود.

فراهم کردن شرایط برای تدریس همه افکار و اندیشه‌های مکاتب مختلف علمی در دانشگاه، جهت ایجاد تضارب اندیشه‌ها و افکار و حرکت به سمت علوم انسانی از طریق فراهم کردن شرایط بحث و تحقیق و اظهار نظر عالمان در همه حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، و مهیا کردن زمینه برای تهیه و قرار گرفتن اطلاعات و آمار حوزه‌های مختلف در اختیار پژوهشگران

توقف مکانیزم کمی سنجش علم، مانند تعداد مقاله و به خصوص تعداد مقاله‌های بین‌المللی که نتیجه‌ای جز دامن زدن به بازار تقلب علمی نداشته است.

اصلاح روند جذب و ارتقای اعضای هیئت علمی

هیات علمی هر دانشگاه به منزله مغز متفکر و تراز علمی آن دانشگاه می‌باشد. برخورد‌های نوظهوری همچون بازنشستگی اجباری برخی اساتیدِ منتقد به وضعیت کشور، محدودیت نقد و اظهار نظرات سیاسی- اجتماعی اساتید که نتیجه‌ای جز تغییر کاربری دانشگاه به آموزشگاه ندارد، از جمله مواردی است که بایست هر چه سریع‌تر متوقف شده و در راستای بهبود و اصلاح آن برنامه ریزی شود. چهره‌های علمیِ برجسته و روشنفکر در همه جای دنیا و در همه دستگاه‌های فکری، ارج و قربی مثال‌زدنی دارند که متاسفانه در سال‌های اخیر برخی بی‌مهری‌‌ها با چهره‌های علمی به بهانهٔ اختلافات سیاسی جایگاه رفیع علم را متزلزل کرده است.

وضع قوانین برای بررسی همه جانبهٔ صلاحیت یک فرد علی الخصوص صلاحیت علمی برای عضویت به عنوان هیئت علمی برای پرهیز از جذب و یا عدم جذب سلیقه‌ای به واسطهٔ تدوین آیین نامه در این زمینه

برخورد جدی و بر اساس قانون به موضوع بورسیه‌های غیر‌قانونی دولت قبل و عدم اجازه به حضور چنین افرادی در دانشگاه‌های کشور و تصحیح قانون به نحوی که امکان تکرار چنین اتفاقاتی وجود نداشته باشد.

مبارزه با فساد و رانت علمی در دانشگاه‌های کشور و برخورد جدی و شدید با موارد مذکور مانند بورسیه‌های غیر قانونی با تقویت سیستم نظارت

استقلال مراکز جذب هیئت علمی در دانشگاه‌ها

انتخاب اعضای هیات ممیزه دانشگاه مبتنی بر صلاحیت علمی اعضای هیات علمی و استقلال کامل این نهاد در ارتقای اعضای هیئت علمی با توجه به دستاورد‌های علمی اساتید

کاربردی شدن دانشگاه

یکی از دلایل نیل به توسعه یافتگی، کاربردی شدن دانشگاه‌ها در رابطه با جامعه و صنایع کوچک و بزرگ کشور است. در سالیان گذشته با وجود مراکز علمی بزرگ در کشور، متاسفانه هنوز روحیهٔ مواجهٔ علمی نسبت به مسائل اجتماعی، اقتصادی و صنعتی در متن حرکت جامعه وجود ندارد. رشد صنعت در گرو این است که نگرش صاحبان صنایع کشور (بخش خصوصی و دولتی) از کپی‌برداری و استفاده از روش‌های سنتی به استفاده از ظرفیت دانشگاه و علم برای بهبود تکنولوژی و بهره‌وری واحد‌های تولیدی تغییر یابد.

استفاده از ظرفیت علمی نخبگان در ارائه راه حل‌های علمی برای رفع مشکلات ملی

الزام دانشگاه‌های مطرح کشور برای درآمد زایی از طریق ارتباط با صنعت و جامعه و انجام پژوهش‌های کاربردی با توجه به شرایط سیاسی کشور پس از برجام

مقابله با کالایی شدن آموزش عالی

بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی، دولت موظف به گسترش رایگان آموزش عالی تا سرحد خودکفایی کشور می‌باشد. اما تعبیر ناصحیح از این قانون سبب استفاده نادرست از مفهوم خصوصی سازی گردیده که به تبع آن بار هزینه‌های نا‌به حق بر دوش عموم دانشجویان نهاده می‌شود. مسلما در پی اهتمام بر چنین نگرشی مراکز آموزش عالی تبدیل به بنگاه‌های اقتصادی سود محور خواهند شد.

با توجه به اینکه یکی از راه حل‌های ارتقای جایگاه‌ علمی کشور در نظام رتبه بندی، بین المللی شدن دانشگاه است، باید ظرفیت بین‌الملی شدن دانشگاه به معنی دقیق کلمه، صرفا از طریق پذیرش دانشجو از سایر کشور‌ها محقق شود نه اینکه با نام پردیس بین الملل و پذیرش دانشجوی داخلی در این پردیس‌ها موجباتی را فراهم آورد که به سرخوردگی نخبگان کشور که از طریق آزمون‌های سراسری و کارهای پژوهشی به دانشگاه‌های بر‌تر کشور راه یافته‌اند منتج ‌شود.

عدم نگاه کالایی به مقوله آموزش در کشور

ایجاد بستر پژوهشی، صنعتی و اجتماعی برای فعالیت دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه‌ها و درآمدزایی برای دانشگاه از همین طریق

بازنگری در خدمت سربازی

در بین جوانان مقوله سربازی آن هم با کیفیتی که یک دانشجوی تحصیل کرده باید با شرایط منسوخ، خدمت سربازی را انجام دهد، چیزی جز وقت تلف کردن و عقب ماندن از قافلهٔ رشد و توسعه نیست. اصلاح وضعیت سربازی و استفاده از تخصص این قشر در بخش‌های آسیب‌پذیر کشور به جای وقت گذراندن در اموری که هیچ نفعی برای شخص سرباز و مملکت ندارد، از مطالبات جدی دانشجویان است.

وضع قوانین جدید برای هم‌پوشانی خدمت سربازی با تحصیلات دانشگاه به منظور عدم تضییع عمر دانشجویان به عنوان سرمایه‌های ملی.

وضع قوانین برای تشویق افراد جامعه به تحصیل در دانشگاه و ورود به صنعت با در ارتباط گذاشتن آن با خدمت سربازی

توقف روند سهمیه ‌بندی جنسیتی و تفکیک جنسیتی

برخورداری از حقوق برابر، فارغ از نگاه‌های قومیتی و جنسیتی از جمله مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی ایران شمرده می‌-شود. هر آنجا که برای ورود، تاثیرگذاری و مشارکت زنان ممانعت بوجود آمده، این هدف مورد غفلت قرار گرفته و بی‌عدالتی به اذهان متبادر می‌شود.

لغو محدودیت برای پذیرش نخبگان دختر کشور در عرصه‌های علمی

زمینه سازی برای حضور بیشتر دانشجویان دختر در عرصه‌های مدیریتی کشور

توقف کامل طرح غیر معقول تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها

تغییر سیاست بومی گزینی دانشجو

ظرفیت دانشگاه‌های دولتی کشور متعلق به تمامی تخبگان این مزر و بوم می‌باشد. ایجاد محدودیت در پذیرش دانشجو برای دانشگاه‌های دولتی به هر علتی از مصادیق بی‌عدالتی و اجحاف در حق هموطنانی است که در مناطق متفاوت، به صورت یکسان اما با امکانات کمتر به تحصیل پرداخته‌اند.

ایجاد امکانات رفاهی برای پذیرش نخبگان جوان از سراسر کشور در دانشگاه‌های مادر.

لغو رویه اعمال سهمیه بندی منطقه‌ای برای پذیرش در دانشگاه‌های تراز اول کشور و رشته‌ها‌ی پر-متقاضی در دانشگاه‌ها

اشتغال فارغ التحصیلانِ دانشگاهی

نیروی انسانی متخصص جزء بالا‌ترین اندوختهٔ کشور‌ها در شاخص توسعه یافتگی ‌آن‌ها محسوب می‌شود. متاسفانه با وجود نیروی جوانِ تحصیل‌کرده، بستری برای ورود مناسب و درخور به بازار کسب و کار برای فارغ التحصیلان دانشگاه مهیا نشده و البته این موضوع موجی از سرخوردگی و نا‌امیدی از تحصیل را برای دانشجویان و به ویژه پسران موجب شده است. از اصلیترین مطالبات دانشجویان، انتفاع صحیح سیاستمداران کشور از فرصتِ پسا‌برجام برای ترسیم چشم‌اندازی روشن در زمینهٔ اشتغال جوانان متخصص است.

تقویت و تشویق شرکت‌های دانش بنیان

الزام دانشگاه‌ها به ایجاد مراکز موثر ارتباط با صنعت و تهیه گزارش از روسای دانشگاه‌ها

ایجاد قوانین تشویقی همچون معافیت از مالیات برای صنعت‌گران در راستای ایجاد شغل و گزینش دانشجویان فارغ‌التحصیل

امید آن می‌رود تا نمایندگان آینده خانه ملت با در نظر داشتن مطالبات بر حق دانشجویان، در راستای ایفای نقش و وظیفه اصلی خود مبنی بر استیفای حقوق مردم، رویه‌ای اتخاذ کنند تا اعتماد جامعه دانشگاهی به نمایندگان خود مستحکم گشته و شاهد شکل گیری قوانینی متقن برای احقاق مطالبات فوق باشیم.

۱.            انجمن اسلامی اعتدال دانشگاه علوم پزشکی قم

۲.            انجمن اسلامی امید دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۳.            انجمن اسلامی دانشجویان آزادی خواه دانشگاه شهید بهشتی

۴.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه اصفهان

۵.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه چمران اهواز

۶.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

۷.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه یاسوج

۸.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام علوم پزشکی یاسوج

۹.            انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام علوم پزشگی جهرم

۱۰.         انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه زنجان

۱۱.         انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان

۱۲.         انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

۱۳.         انجمن اسلامی دانشجویان پیروخط امام دانشگاه یزد

۱۴.         انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس

۱۵.         انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۱۶.         انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه علوم پزشکی همدان

۱۷.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

۱۸.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه استهبان

۱۹.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بجنورد

۲۰.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز

۲۱.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

۲۲.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه دامغان

۲۳.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اراک

۲۴.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی بیرجند

۲۵.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

۲۶.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز

۲۷.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف

۲۸.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شیراز

۲۹.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

۳۰.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۳۱.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

۳۲.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تبریز

۳۳.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

۳۴.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

۳۵.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهیدصدوقی یزد

۳۶.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۳۷.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی فسا

۳۸.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۳۹.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان

۴۰.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۴۱.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

۴۲.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کاشان

۴۳.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۴۴.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه گلستان

۴۵.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه لرستان

۴۶.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مدنی تبریز

۴۷.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هرمزگان

۴۸.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه هنر اصفهان

۴۹.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ولی عصر رفسنجان

۵۰.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی ارومیه

۵۱.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

۵۲.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی قم

۵۳.         انجمن اسلامی دانشجویان عدالت گرا دانشگاه رازی کرمانشاه

۵۴.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

۵۵.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

۵۶.         انجمن اسلامی دانشجویان نواندیش دانشگاه فردوسی مشهد

۵۷.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز

۵۸.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۵۹.         انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه خلیج فارس بوشهر

۶۰.         انجمن ایران اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

۶۱.         انجمن دانشجویان ایران اسلامی دانشگاه ارومیه

۶۲.         انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه بیرجند

۶۳.         انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

۶۴.         انجمن نسل نو دانشگاه قم (برادران)

۶۵.         انجمن نسل نو دانشگاه قم (خواهران)

۶۶.         انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

۶۷.         تشکل اسلامی رویش دانشگاه صنعتی اراک

۶۸.         تشکل اسلامی فرارو صنعتی جندی شاپور دزفول

۶۹.         تشکل وحدت اسلامی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

۷۰.         جمعیت اسلامی دانشجویان دانشگاه شهرکرد

۷۱.         مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه حکیم سبزواری

۷۲.         مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

۷۳.         مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه شهیدباهنر کرمان

۷۴.         مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر

کد خبر : ۳۴۷۵۸۰