خبرگزاری کار ایران

رحمانی‌فضلی در مراسم تأسیس مرکز آمار ایران

وجود بسترهای نامتوازن دلیل عمده مهاجرت ها است / تحول در اقتصاد مناطق مرزی عامل توسعه پایدار

وزیر کشور گفت: عمده مهاجرت ها در ابعاد داخلی و بین المللی بدلیل وجود بسترهای نامتوازن و نامتعادل شکل می گیرد و مهاجرت های غیر قانونی ، غیر اختیاری و برنامه ریزی نشده برای دولت ها مشکل ساز خواهد بود .

به گزارش ایلنا،  رحمانی فضلی وزیر کشور پیش از ظهر امروز طی سخنانی در کنفرانس بین المللی مهاجرت ، الگو ، پیامدها و سیاست ها که به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس مرکز آمار ایران در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد، به تبیین علل و عوامل پدیده مهاجرت پرداخت و گفت : مهاجرت پدیده ای انسانی است و باید از نظر اجتماعی ، امنیتی ، اقتصادی و فرهنگی ، با رویکردی عادلانه، منصفانه ، قانونی و شفاف با آن برخورد کرد .

رحمانی فضلی وجود نابرابری ها در تمام ابعاد بویژه از بعد امنیتی و معیشتی را عامل اصلی پدیده مهاجرت دانست و گفت : جمهوری اسلامی ایران به دلایل اعتقادی و انسانی پذیرای دو و نیم میلیون مهاجر است و با وجود اینکه روزانه 2 هزار نفر از اتباع افغانستان به کشور خود دلالت داده می شوند، اما بدلیل نابرابری های موجود در زمینه های امنیتی ، اقتصادی و معیشتی، در همین مدت 1500 تا 1700 مهاجر جدید به صورت غیر مجاز وارد کشورمان می شوند .

وزیر کشور با تأکید بر لزوم رعایت حقوق مهاجرین و تلاش برای تعامل جامعه مهاجر پذیر با مهاجران گفت : باید شرایط به گونه ای باشد که هر لحظه امکان اعمال حاکمیت و مدیریت برای این گروه فراهم باشد .

وزیر کشور با اشاره به نبود کنترل صحیح برخی از کشورهای همسایه بر مرزها تاکید کرد: یکی از دلایل این افزایش مهاجرت، نبود امنیت در مرزهاست و باید اذعان داشت در برخی از این کشورها امکان کنترل مرزها در حد صفر است و این موضوعی است که خود این کشورها نیز در مذاکراتشان با ما همواره به آن اذعان دارند.

رحمانی فضلی با اشاره به آمیختگی مهاجران افغانستانی در کشور افزود: همواره تلاش ما در نظام اداری، تبلیغاتی و اعتقادی، پذیرش بحث جامعه پذیری و تعامل با مهاجران به عنوان بخشی از جامعه بوده است به گونه‌ای که به کنترل تضادها و درگیری‌ها منجر شود.

وزیر کشور با اشاره به تعامل ایجاد شده بین مهاجران و جامعه افزود: همگرایی و جامعه‌پذیری را در هر دو طرف جامعه و مهاجران می توان مشاهده کرد. رحمانی فضلی گفت: موضوع مهاجرت یک مساله جهانی است و از طریق همکاری های بین المللی باید به حل این مشکل کمک کرد.

وزیر کشور همچنین گفت: آنچه عمدتا در پدیده مهاجرت به عنوان یک موضوع مساله ساز مطرح است، مهاجرت های غیر مدیریت شده و غیر قانونی است که برای کشورهای مختلف هم مبدا و هم مقصد و در داخل در سطح ملی و منطقه ای مشکلاتی ایجاد می کند و حل این مساله مستلزم برنامه ریزی دقیق است.

وی با اشاره به پدیده مهاجرت از مناطق مرزی به نواحی مرکزی و برخوردار کشور گفت : باید به گونه ای در مناطق مرزی کشور برنامه ریزی کنیم که در اینگونه مناطق درآمد متوازن به حضور جمعیت پایدار به عنوان اصلی ترین عامل دفاع غیر عامل بیانجامد و این مؤلفه با توجه به توانمندی های طبیعی و انسانی در کشورمان قابل دستیابی است .

رحمانی فضلی توجه به اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی متناسب با اقتصاد هر یک از مناطق مرزی کشور را عامل جذب و پایداری جمعیت در این مناطق دانست و افزود : با اجرای پروژه های پیشران می توان اقتصاد مناطق مرزی را متحول کرد و توسعه پایدار را برای اینگونه مناطق به ارمغان آورد .

وی در پایان اجرای طرح های پتروشیمی در مناطق مرزی بویژه طرح توسعه بندر چابهار در جنوب شرق را از جمله طرح های تحول آفرین در کشور در راستای ایجاد تعادل و توازن نام برد و تصریح کرد : باید در نظام بودجه ریزی ، بانکی و پولی تغییر ایجاد کنیم و مبنای برنامه ریزی خود را توسعه پایدار و متوازن با بهره مندی از توانمندی های داخلی کشور قرار دهیم .

کد خبر : ۳۱۶۹۱۹