خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا:

مواضع ایران، روسیه و غرب برای حل بحران سوریه به‌هم نزدیک شده است

مدیرکل آسیای غربی وزارت خارجه در دولت اصلاحات تاکید کرد: مواضع ایران، روسیه و غرب در مورد حل بحران سوریه به یکدیگر نزدیک شده است

قاسم محبعلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در رابطه با پیشنهاد روسیه برای تشکیل یک گروه‌ بین‌المللی برای حل مسئله سوریه با مشارکت ایران‏، روسیه‏، آمریکا‏، عربستان و ترکیه گفت: پیش از پیشنهاد روسیه برای حضور و مشارکت ایران در حل‌وفصل بحران سوریه‏، کشورهای مختلف دنیا در قالب اجلاس ژنو یک و دو نشست‌هایی را برای حل این بحران داشتند.

وی با اشاره به رایزنی کشورهای مختلف برای حل بحران سوریه اظهار داشت: پیشنهاد روسیه برای تشکیل گروه بین‌المللی با مشارکت ایران در واقع اولین حضور بین‌المللی ایران در این‌باره است و می‌توان آن را اقدامی مثبت تلقی کرد که می‌تواند به حل‌و‌فصل بحران سوریه و ارتقای جایگاه ایران کمک کند.

مدیرکل اسبق خاورمیانه وزارت امور خارجه در رابطه با اینکه آیا تشکیل چنین گروهی امکان‌پذیر است؟ تصریح کرد: روس‌ها اقداماتشان را در سوریه آغاز کرده‌اند و علاوه بر رایزنی‌های سیاسی در این‌باره، در سوریه هم حضور سیاسی یافته‌اند. از طرفی آمریکا در ابتدا ابراز نگرانی کرد٬ اما رایزنی‌های جان کری با سرگئی لاوروف موجب رفع نگرانی آمریکایی‌ها شد. همچنین فکر نمی‌کنم ترک‌ها با تشکیل چنین گروهی مخالفتی داشته باشند.

محبعلی با بیان اینکه در مورد بحران سوریه همچنان تغییری نکرده است، خاطرنشان کرد: مواضع عربستان در مورد سوریه مورد پسند جامعه جهانی نیست. در زمانی که تمامی کشورهای منطقه و قدرت‌های فرامنطقه‌ای از حل مسئله سوریه استقبال می‌کنند و در این‌باره پیش‌قدم شده‌اند و همچنین بحران آوارگان سوری موجب وحشت افکار عمومی غرب شده و حجم بالای تلفات انسانی و مادی موجب نگرانی شده است، عربستان نمی‌تواند بر مواضع خویش پافشاری کند و در واقع می‌توان گفت که دیگر مواضع سعودی مانند قبل خریداری ندارد.

وی با بیان اینکه مواضع ایران، روسیه و غرب در مورد حل بحران سوریه به یکدیگر نزدیک شده است، ابراز داشت: البته باید یادآور شوم که طرفین در مسائلی دارای اختلاف و اشتراک نظر هستند. به طور مثال، طرفین برای حفظ تمامیت ارضی و عدم تجزیه سوریه و همچنین حفظ کلیت ساختار حکومتی سوریه اشتراک نظر دارند اما درباره آینده بشار اسد اختلافاتی موجود است.

مدیرکل آسیای غربی وزارت امور خارجه در دولت اصلاحات با اشاره به دستیابی به توافق هسته‌ای بیان کرد: دستیابی به برجام نشان داد که مسائل پیچیده از طریق دیپلماسی حل شدنی هستند و حل و فصل دیگر بحران‌ها از جمله بحران سوریه امکانپذیر است و خانم موگرینی نیز در گفت‌وگویی پس از رایزنی با آقای ظریف گفت که اتحادیه اروپا در حال پیگیری چنین مدلی برای حل مسئله سوریه است.

محبعلی یادآور شد: اگر در شرایط کنونی این فرصت برای حل و فصل بحران سوریه از دست برود، از دست رفتن آن به ضرر همگان خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوی ایران و آمریکا می‌تواند به حل بحران سوریه کمک کند؟ عنوان کرد: بدون رایزنی با ایران یا بدون رایزنی با آمریکا مسئله سوریه قابل حل شدن نیستد پس حتما رایزنی ایران و آمریکا در مسئله سوریه لازم است ولی این مکانیزم حتما دوجانبه نیست بلکه ضروری است تا دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز در این باره مشارکت داشته باشند و به عبارت دیگر، مکانیزم حل مسئله سوریه چندجانبه است.

کد خبر : ۳۰۹۹۰۷