خبرگزاری کار ایران

مرعشی در گفت‌وگو با ایلنا:

الگوی جدید ائتلاف بزودی رونمایی می‌شود/ اصلاح‌طلبان به فعالیت در شرایط محدود عادت کرده‌اند

مرعشی درباره تمایل بخشی از حاکمیت به تکرار دولت نهم و عدم استقبال از قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان گفت: اگر کسی از تکرار دولت‌های نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی با شرف نیست.

سیدحسین مرعشی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا٬ درباره جلسات شورای مشورتی گفت: آقای خاتمی نقش بی‌بدیلی در جبهه اصلاحات دارند و برای اینکه این نقش را کامل کنند با بعضی شخصیت‌های سیاسی داخل و خارج احزاب مشورت می‌کنند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران سازندگی افزود: در کنار آن یک کمیته راهبردی برای انتخابات به وجود آمده است که هدف آن تدوین و تبیین سیاست‌های انتخابات در دوره دهم است که این سیاست‌ها مدت‌هاست به اطلاع شورای هماهنگی و احزاب و گروه‌های خارج از شورای هماهنگی مثل نیروهای نزدیک به دکتر عارف و مجمع روحانیون رسیده است.

مرعشی با اشاره به فعالیت شورای راهبردی در استان‌های مختلف کشور گفت: به جز هفت استان، در بقیه استان‌ها شورای راهبردی اصلاح‌طلبان شکل گرفته است که دربرگیرنده احزاب، افراد موثر اصلاح‌طلب و نمایندگان ادوار آن منطقه و مدیران سابق اصلاح‌طلب است.

مرعشی با اشاره به اینکه کار سازماندهی نیروهای اصلاح‌طلب بر عهده شورای راهبردی است، گفت: درباره شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب هم کمیته انتخابات آن تشکیل شده که تعدادی از اعضای کمیته انتخابات آن در شورای راهبردی حضور دارند.

وی با اشاره به تصمیم جدید شورای هماهنگی گفت: با تصویب این نظر در شورای راهبردی که به زودی نهایی و ابلاغ می‌شود راهکار جدیدی برای رسیدن به ائتلاف و ادامه مبارزات سیاسی و انتخاباتی اتخاذ می‌شود که دربرگیرنده شورای هماهنگی و شورای راهبردی به صورت همزمان خواهد بود.

عضو شورای مرکزی کارگزاران گفت: راهکار نهایی در راه است اما هنوز جزئیات آن را اعلام نمی‌کنم تا از سوی خود اعضا اعلام شود.

وی با اشاره به اینکه این پیشنهاد از سوی یکی از دبیران کل احزاب عضو شورای هماهنگی و شورای راهبردی مطرح شده است، گفت: همه منتظر نهایی‌شدن این فرآیند هستیم و در صورت نهایی شدن از طریق رسانه‌های همسو این مطلب رسانه‌ای خواهد شد.

مرعشی درباره ممنوع‌الخبری سخنان خاتمی گفت: اصلاح‌طلبان سال‌هاست با محدودیت خو گرفته‌ و عادت کرده‌اند در این شرایط محدود هم به مردم خدمت کنند٬ ولی هیچ محدودیتی نمی‌تواند حضور اصلاح‌طلبان در عرصه سیاسی را تحت تاثیر قرار دهد.

مرعشی با اشاره به اینکه رفع موانع روندی دارد که باید طی شود، خاطرنشان کرد: بی‌اعتمادی‌هایی در مجموعه خانواده انقلاب بروز و ظهور کرده و همه هم در این بی اعتمادی مقصر بودند اما صرف نظر از اینکه چه جریان و اشخاص و نهادی در این بی اعتمادی سهم بیشتری داشتند، باید گفت که این اختلافات با منافع کشور و منافع مردم و منافع نظام هم راستا نیست.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران٬ ایران را کشور در حال توسعه‌ای معرفی کرد که کارهای روی زمین مانده زیادی دارد و در عرصه فرهنگ و سیاست و اقتصاد و اجتماع با مشکلات واقعی و سختی مواجه است و حل و فصل این مشکلات از دست مدیران توانا و لایق و انسان‌های اهل گذشت و مدارا و انسان‌های کارآفرین و سازنده برمی‌آید.نمی‌توان کار کشور را بدون استفاده از منابع انسانی پیش برد.

مرعشی تاکید کرد: به عنوان فردی که در مدیریت‌های مختلف کار کرده و مسئولیت داشته است این تشخیص را دارم که اگر همه نیروهای کشور با تمام ظرفیت در صحنه باشیم و مدیریت کشور بتواند همه بردارها را با هم هماهنگ کند باز هم کشور با کمبود نیروی انسانی کارآمد مواجه خواهد بود و این برای کشور یک نقص به شمار می‌رود.

مرعشی با اشاره به اینکه باید به تدریج روحیه جذب جایگزین روحیه دفع شود و روحیه تعامل به جای تقابل در دستور کار قرار بگیرد گفت: اینکه امروز آقای خاتمی ممنوع‌التصویر می‌شود و از فعالیت منع شود، ایشان ضرر نمی‌کند بلکه کشور ضرر می‌کند که از اعتبار رئیس جمهور سابق کشور نتوانسته برای پیشبرد کارها استفاده کند و از این دست ضررها در کشور فراوان داریم و خروجی این ضررها تعداد بالای بیکاران و افزایش مفاسد در کشور و حضور افراد نالایق در پست‌های مدیریتی است که در نهایت زندگی مردم شیرینی خود را از دست خواهد داد.

 مرعشی درباره ضرورت تعامل بیشتر اصلاح‌طلبان با حاکمیت گفت: بزرگترین قدم را اصلاح‌طلبان در خرداد 92 برداشتند. آنها با وجود همه محدودیت‌ها ، با یک گذشت و سینه‌ای فراخ و علی‌رغم رنجیدن آقای خاتمی و رد صلاحیت آقای هاشمی بار دیگر وارد انتخابات شدند و در همان میدانی که نظام رقابت را به رسمیت شناخته بود، دست به انتخاب زده و سرنوشت کشور را عوض کردند.

وی افزود: برداشت اصلاح‌طلبان این بود که با این اقدام هوشمندانه، نهادهای حاکمیتی متوجه علاقمندی اصلاح‌طلبان به چارچوب‌های نظام می‌شوند. ما معتقدیم فرمایشات رهبری در دعوت از همه جریان‌های سیاسی برای حضور در انتخابات و فعالیت جناح اصلاح‌طلب علی رغم همه محدودیت ها، کشور را از یک پرتگاه بزرگ نجات داد.

مرعشی درباره تمایل بخشی از حاکمیت به تکرار دولت نهم و عدم استقبال از قدرت گرفتن اصلاح‌طلبان گفت: اگر کسی از تکرار دولت‌های نهم و دهم، تنش نلرزد و متاثر نشود یک ایرانی با شرف نیست.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی وضعیت اصلاح‌طلبان را در سراسر کشور مطلوب توصیف کرد و گفت: در مراکز استان وضعیت از تهران بهتر است و در شهرستان‌ها وضعیت از مراکز استان هم بهتر است.

وی با اشاره به تدوین سیاست‌های کلی در شورای راهبردی اصلاح‌طلبان گفت: تصمیم‌گیری درباره انتخابات هر حوزه انتخابیه توسط اصلاح‌طلبان همان استان اتخاذ می‌شود و مطلقا مرکز کشور یا مراکز استان‌ها در امر انتخابات مجلس دخالت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه اختیار این کار به اصلاح‌طلبان همان حوزه‌های انتخابیه داده شده است گفت: اگر احزاب اصلاح‌طلب نیز قصد تاثیرگذاری در حوزه‌های انتخابیه را دارند باید احزاب را در این حوزه‌ها تقویت کنند.

مرعشی درباره فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان سال جاری نیز گفت: من سخنگوی ایشان نیستم اما مردم در فضای سیاسی ایران متوجه نقش و جایگاه مهم خبرگان در فضای کشور هستند و علاقه دارند در انتخابات شرکت کنند و ما هم امیدواریم با رعایت خط قرمزهای نظام لیست‌های کاملی در انتخابات خبرگان منتشر کنیم.

مرعشی با اشاره به تاثیرگذاری احزابی مثل مجمع روحانیون در انتخابات خبرگان گفت: مهم‌تر از احزاب، شخصیت‌های تاثیرگذار روحانی مثل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر حسن روحانی و آیت‌الله سید حسن خمینی هستند که می‌توانند در انتخابات خبرگان نقش آفرینی کنند. چون این افراد شخصیت‌های اصیل مقید به سیاست‌های کلی نظام هستند که حضورشان در مجلس خبرگان این نهاد را تقویت می‌کند.

مرعشی تاکید کرد :با توجه به اینکه خواست مردم تشکیل مجلس خبرگان با پشتوانه قوی است٬ اصلاح‌طلبان در مجلس خبرگان حضور خواهند داشت.

کد خبر : ۳۰۶۲۴۲