خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از عضو مجلس اعلای اسلامی عراق؛

پیامد انحصارطلبی طیف‌های سیاسی عراق، جبران‌ناپذیر است

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق در یادداشتی ضمن هشدار نسبت به استفاده احزاب و طیف‌های سیاسی حاکم بر بغداد از عقاید و ایدئولوژی مردم عراق براب تحکیم انحصار طلبی، تحرکات اخیر جریان صدر را دارای مخاطرات امنیتی – سیاسی ارزیابی کرد.

متن یادداشت علی الموید عضو مجلس اعلای اسلامی عراق به شرح زیر است:

عموماً تنش سیاسى در شرایط فعلی عراق، تنش دیدگاه‌هاى مختلف در روش اداره دولت است. وجود آرا و دیدگاه‌های مختلف در اداره دولت می‌تواند امر مفیدى باشد و اگر با رفتار سیاسى حکیمانه همراه نباشد، بدون تردید به عنصرى مخرب تبدیل م‌یشود.

استفاده ابزارى از نیازهاى مردم یا تعامل ایدئولوژیک به قصد پیروزی و انحصارطلبی، تحت هر گونه پیامد ولو به بهاى سقوط هیئت و مؤسسات حکومتى و دولتى مسأله‌اى خطیر و جبران ناپذیر است. در شرایط حساس امنیتى که عراق امروزه از آن رنج می‌برد هرگونه تحرک حساب نشده ممکن است پیامدهاى جبران نشدنى را در پى داشته باشد. متأسفانه مانور سیاسى جریان صدر در روزهای گذشته پیامدهاى سیاسى و امنیتى مهمی را به همراه داشته و خواهد داشت.

از سوی دیگر فشار تروریستى داعش از روزهای قبل بر شهر بغداد گسترده شده و تمامى احزاب سیاسى این حرکت را به یک «کودتا» تشبیه کردند تا یک اعتراض مردمى مسالمت‌آمیز و معقول. در اینجاست که باید گفت هر حرکت سیاسى نسنجیده تبعات مختص به خود را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین پیچیدگى‌هاى تاریخى و اجتماعى عراق این اجازه را به هیچ گروه سیاسى نمی‌دهد که بتواند به تنهایى روش و دیدگاه خود را بر پیکره سیاسی – اجتماعی و افکار عمومی تحمیل کند یا بخواهد تنها کنش سیاسى وسیع منحصر به خود را به معرض نمایس بگذارد. لذا باید توجه داشت که اعتماد زدایى سیاسى از طیف صدر چه از لحاظ مردمى و چه از زاویه سیاسى تبعات سنگینى را به همراه خواهد داشت.

کد خبر : ۳۶۶۸۵۰